TEST Opel Antara 2011: První jízdní dojmy
SUV Opel Antara netáhne tak, jak by si v Rüsselsheimu představovali. Vždyť loňských 9147 ks prodaných v Evropě je násobně méně než například u Fordu Kuga (74 tisíc ks) nebo i sesterského Chevroletu Captiva (26 tisíc ks). Než se za několik let dočkáme zcela nové generace s technikou Opelu Astra, přichází čas na velký facelift.
Modernizovaná Antara se k prvním zákazníkům dostane v květnu 2011. Opel proto letos počítá s prodejem 10 tisíc kusů, v roce 2012 pak plánuje dodat v Evropě 15 tisíc Antar.
Pět let, které uběhly od premiéry Antary v roce 2006, je dlouhá doba, a proto je facelift především po technické stránce z těch důkladnějších. Zákazník přitom ocení právě technický aspekt faceliftu, protože designové změny, jakkoliv jsou rozsáhlé, na první pohled příliš patrné nejsou.
Nový je mohutnější přední nárazník a maska chladiče, které sbližují vzhled Antary s novějšími Opely a také mají za úkol zlepšit ochranu při střetu s chodcem. Opel také změnil grafiku předních a zadních světel a do nabídky přidal 19palcová kola.
Interiér je vyroben z hodnotnějších materiálů. Novinkou je elektrická parkovací brzda, která umožnila vytvoření nové odkládací plochy mezi předními sedadly.
Orámování středové konzole tvoří díl z pravého hliníku. Bohužel jak ovládací panel rádia a klimatizace, tak displej palubního počítače se nijak zásadně nezměnily a dávají na odiv jasný původ v Astře předchozí generace (Astra Classic III). Tyto morálně zastaralé komponenty snižují výsledný dojem z inovovaného interiéru.
Po stránce konstrukční je jednoznačným přínosem nasazení šestistupňových převodovek. Nově lze navíc pro každou motorizaci vybírat mezi manuálem a automatem, benzinový čtyřválec a slabší turbodiesel také nabízí možnost volby mezi pohonem předních kol nebo 4x4.
Šestiválec 3,2 l v Antaře pro malý zájem končí. Opel jej bude nabízet jen na vybraných trzích (např. Ukrajina, Rusko, Austrálie), v Evropě modelová politika koncernu GM přisuzuje šestiválec jen sesterskému Chevroletu Captiva.
Z hlediska ceny je základem motor 2,4 Ecotec (Z24XE) o výkonu 123 kW. Jedná se o nový, o 20 kW silnější agregát (dříve objem 2405 cm3, po faceliftu 2384 cm3), který je premiérově osazen variabilním časováním sacích i výfukových ventilů a vyznačuje se extrémní délkou zdvihu 100 mm.
Vyzkoušeli jsme jej ve spojení s manuální převodovkou a pohonem všech kol, tedy v kombinaci, kterou bude při volbě benzinového motoru preferovat zřejmě většina zájemců.
Opel Antara - Benzinové motory | ||
Motor | 2,4 Ecotec | 2,4 Ecotec |
Pohon | 4x2 | 4x4 |
Převodovka | 6M | 6M (6A) |
Zdvihový objem [cm3] | 2384 | 2384 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 123/5600 | 123/5600 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 230/4600 | 230/4600 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 186 (175) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,5 | 10,3 (11,0) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,8 | 9,1 (9,3) |
Poh. hmotnost [kg] | 1730 | 1805 (1825) |
Cena Essentia [Kč] | 489.900,- | - |
Cena Enjoy [Kč] | 549.900,- | 629.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | - | 639.900,- |
Vůz obsazený čtyřmi dospělými osobami vykazoval obstojnou dynamiku. Od 123 kW a 230 Nm nelze v 1805 kg těžkém autě samozřejmě čekat zázraky, a tak předjížděcí manévry je vhodné předem promyslet a připravit se podřazením o dva převodové stupně.
Díky velkému objemu a dlouhému zdvihu nedělají motoru problém nízké otáčky, na druhou stranu do těch vysokých se nevrhá zrovna s nadšením, nicméně do maxima výkonu se nechá vytočit bez protestů.
Celkovým vyzněním se benzinový agregát dobře hodí k pohodovému charakteru auta, které i přes dobrou stabilitu a ovladatelnost (s ohledem na typ karoserie a hmotnost auta) preferuje poklidnou jízdu. U rodinného 4x4 je to koneckonců jaksi přirozené.
Volbou číslo jedna je ale u SUV turbodiesel. V tomto případě jsme sáhli po silnější verzi 2,2 CDTI, který má 135 kW a 400 Nm. Ve spojení s pohonem všech kol a automatickou převodovkou se jedná o nejdražší nabízené provedení.
Motor je zcela novou konstrukcí s dvouhmotovým setrvačníkem, vyvažovacími hřídeli a vyztuženým nosným rámem. Provedené změny se logicky promítají v kultivovanosti chodu. Do interiéru nepronikají žádné vibrace a i odhlučnění je na velmi dobré úrovni.
Opel Antara - Naftové motory | |||
Motor | 2,2 CDTI | 2,2 CDTI | 2,2 CDTI |
Pohon | 4x2 | 4x4 | 4x4 |
Převodovka | 6M (6A) | 6M (6A) | 6M (6A) |
Zdvihový objem [cm3] | 2231 | 2231 | 2231 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 120/3800 | 120/3800 | 135/3800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 350/1750-2750 | 350/1750-2750 | 400/1750-2750 |
Max. rychlost [km/h] | 189 (184) | 188 (182) | 200 (191) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 (10,8) | 9,9 (12,0) | 9,6 (10,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3 (7,5) | 6,6 (7,8) | 6,6 (7,8) |
Poh. hmotnost [kg] | 1770 | 1845 (1865) | 1845 (1865) |
Cena Essentia [Kč] | 519.900,- | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 609.900,- | 659.900,- | 689.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | - | 669.900,- | 699.900,- |
Automat sice ubírá motoru pocitově na elánu, prokluzem hydrodynamického měniče ale spolehlivě eliminuje jakýkoliv náznak turbodíry nebo turboefektu. Manuální volba převodů je spíš teoretickou možností, v praxi bere převodovka pokyny řidiče s nadhledem.
Ačkoliv dieselová čtyřkolka s automatem vozí v přídi 60 kg navíc, jízdními vlastnostmi za benzinovou variantou nijak nezaostává, rozdíl v hmotnosti lze odhalit snad jen právě v přímém srovnání.
Do terénu samozřejmě patří jiná auta než Antara se světlou výškou 176 mm a dvacetistupňovými nájezdovými úhly. Krátká pasáž mimo zpevněný povrch ale poskytla u obou motorizací příležitost zjistit, jak se modernizovaná Antara chová, když sjede z asfaltu. Systém 4x4 má výchozí rozdělení momentu 100:0, v případě nutnosti ale dokáže zcela samočinně na zadní kola poslat až 50 % dostupného momentu. Změna je rychlá, ale plynulá, řízení proto nijak nekomplikuje.
Ve spolupráci s novým elektronickým pomocníkem Yaw On Demand pohon 4x4 dosahuje nástupu mírné přetáčivosti, která Antaře pomáhá hbitě měnit směr. Vše se děje plynule, předvídatelně a pod dohledem palubní elektroniky. Řidič má tedy možnost pohybovat na nezpevněném povrchu nečekaně rychle, zároveň však přetáčivý charakter není záludný.