Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel - Antara GTC, Astra TwinTop, Astra OPC, Vectra facelift, ve Frankfurtu 2005

Libor Zezulka
Stánek Opelu ve Frankfurtu ani náznakem nepřipomínal, že ještě nedávno vlastník General Motors vážně uvažoval o tom, zda tradiční německou značku udržovat při životě nebo raději věnovat energii úspěšnějším značkám.

Nakonec vysokými náklady sužovanému výrobci „odlehčil“ propouštěním. Vývoj nových modelů pokračuje dále v rychlém tempu, což vyústilo v představení otevřené verze astry, faceliftované vectry a signumu a nových rychlých modelů OPC.

Antara GTC

Opel přivezl na frankfurtský autosalon také studii Antara GTC, což je budoucí nástupce modelu Frontera. Zajímavé je to, že příští Frontera vyjede na koncernovém podvozku GM a bude se vyrábět v továrnách Daewoo v Jižní Koreji. Sériová podoba tohoto SUV by se měla objevit v létě 2006. Vystavená studie má siluetu dvoudveřového kupé ve stylu SUV o délce 4,53 metru, šířce 1,97 metru a výšce 1,64 metru. Podobné rozměry by si měla zachovat i sériová verze. Pod kapotou Antary GTC je čtyřválcový turbodiesel 1.9 CDTI s dvojitým přeplňováním, filtrem pevných částic, výkonem 212 koní a točivým momentem 400 Nm.

V kombinaci s šestistupňovou automatickou převodovkou vůz umí teoreticky zrychlit z nuly na sto za 8,3 sekundy a maximální rychlost má být okolo 210 km/h. Sériový model bude mít pod kapotou benzínový šestiválec 2.8 twin turbo o výkonu 230 koní, slabší alternativou má být přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr 2.0 Turbo s porcí 175 koní nebo čtyřválec 2.2 s přímým vstřikem paliva (155 koní). Pro příznivce naftových motorů bude připraven koncernem GM Daewoo vyvinutý dvoulitrový turbodiesel o výkonu 150 koní. Oficiální premiéru sériového modelu uvidíme na jarním ženevském autosalonu.

Astra TwinTop

Nová generace otevřené astry v sobě nezapře příbuznost s Tigrou TwinTop, přesto si zachovává vlastní tvář. Novinkou, jež zlepší využitelnost obestavěného prostoru, je třídílná skládací střecha. Dlouhý střešní díl se dosud jen obtížně vměstnával do prostoru za dvěma zadními sedadly, často vznikl hrb nebo nepřirozeně vysoká záď, která trochu narušovala vyváženost designu otevřeného vozu.

Opel, aby se vystříhal tohoto problému, se rozhodl pro složitější řešení, v němž se dva střešní díly zasunou do sebe a tento celek se poté přiklopí na největší díl skládacího mechanismu tvořený zadním sklem. Rozložení nebo složení střechy Astry TwinTop (příkaz ke složení či rozložení udává tlačítko na palubní desce nebo na dálkovém ovladači) trvá jen necelých 30 sekund.

Zavazadlový prostor Astry TwinTop má objem od 200 (kupé) do 440 l (kabrio). Praktické využití zavazadlového prostoru umocňuje nová funkce „Easy Load“: Po stisknutí tlačítka se v zavazadelníku horizontálně naskládané díly rozkládací střechy o 25 cm pozvednou a tím výrazně usnadní přístup do prostoru pro zavazadla. Do boků zavazadlového prostoru jsou integrovány dvě menší odkládací schránky a praktický úložný prostor.

Kromě velkého zavazadlového prostoru zdůrazňuje inovativní rozkládací střecha i vyvážené proporce atraktivního modelu. Při délce bezmála 4,5 m dosahuje Astra TwinTop dimenzí srovnatelných s kabriolety středních tříd, resp. délky zatím nejdelší Astry Caravan. O tom, že nastupující Astra TwinTop je zcela svébytným modelem, svědčí výmluvně především fakt, že 70 procent karosářských dílů novinky je zcela nových.

Vnější rozměry nového kupé-cabrio činí 4,48 x 1,76 x 1,41 m, rozvor potom 2,62 m. Motorovou paletu tvoří pět motorů: zážehové 1.6 (77 kW), 1.8 (103 kW), 2.0 Turbo (125 a 147 kW) a vznětový 1.9 CDTi (110 kW). Slabší verze vznětového motoru přijdou během roku 2006. I pro Astru TwinTop přichystal Opel podvozek IDS Plus s tlumiči CDC a např. natáčecí bi-xenonové světlomety AFL.

Astra OPC

Studii Astra HPC představenou loni v Paříži prezentoval Opel o šest měsíců později v Ženevě jako sériovou Astru OPC. V září tohoto roku se mohou zákazníci u dealerů dožadovat prvních exemplářů. Odvěký rival Golfu GTI přichází s podstatně křiklavějším zevnějškem vycházejícím z nové třídveřové verze Astry GTC. To, co slibuje bohatě načechraná karosérie, bude do puntíku splněno.

Zážehový motor 2.0 Turbo se proti civilnější verzi s výkonem 147 kW může pochlubit 30 kilowattovým výkonovým nášupem. Změny se dotkly řady dílů, optimalizovány jsou mj. turbodmychadlo, kované písty, mezichladič, vstřikovací trysky, rotující hmoty Opel snížil eliminací vyvažovacích hřídelů, což zlepšilo odezvu motoru na povel ke zrychlování. Přeplňované motory se pyšní plochou křivkou točivého momentu.

Opelův vrcholný motor 2.0 Turbo nabízí 320 Nm mezi 2400 a 5000 ot./min, nejvyšší výkon činí 177 kW při 5600 ot./min. Nejvyšší rychlost Astry OPC dosahuje 244 km/h, sprint 0-100 km/h zvládá za 6,4 s. Kombinovaná spotřeba nepřekročí údajně 9,2 l/100 km. Od roku 2001 dosud bylo prodáno 19 000 Opelů OPC postavených na bázi předchozí Astry, resp. Zafiry. S novou generací opelů má přijít také nová vlna OPC.

Standardem je mj. adaptivní podvozek IDS Plus jehož hlavní součástí jsou tlumiče s proměnlivou charakteristikou Continuous Damping Control CDC. Podvozek je oproti Astře GTC snížen o 15 mm, odpružení je tužší a uvnitř pružin jsou přídavné pružící jednotky omezující náklony karosérie v zatáčkách. Astra OPC bude vyráběna v belgickém závodě Opelu v Antverpách, asi 75 % produkce bude směřovat na trhy Německa, Velké Británie a Švýcarska.

Vectra a Signum facelift

Ačkoliv Opel hlásí spokojenost s prodejními výsledky, prošla vectra po třech letech na trhu faceliftem. Automobilka z Rüsselsheimu dodržela obvyklý cyklus obměny a v rámci faceliftu sjednotila vizuální styl vnějšku, vylepšila vnitřek a přidala jeden nový motor. Exteriér upravené vectry se od září pokusí oslovit zákazníky novou maskou a světlomety ve stylu astry a zafiry, novým nárazníkem a větším podílem chromu.

V interiéru jsou nové materiály a více chromovaných prvků, dále potom sportovní tříramenný volant pro všechny verze vectry i signumu. Lepší odezvu řízení zajistí nově naladěný elektro-hydraulický posilovač, jenž ve spojení s vyladěným podvozkem podvozkem IDS Plus s elektronicky řízenými tlumiči CDC poskytne především komfortnější svezení, ale také větší jízdní stabilitu.

Pro všechny verze vybavené naftovým motorem automobilka připravila filtr pevných částic a natáčecí bi-xenonové světlomety AFL jako součást standardní výbavy. Motorovou paletu rozšířil přeplňovaný zážehový šestiválec s objemem 2.8 litru a výkonem 169 kW, jenž poskytuje 90 procent maximálního točivého momentu 330 Nm již v 1500 otáčkách. Maximum je potom dostupné mezi 1800 - 4500 otáčkami. Z 0 na 100 km/h zrychlí vectra vybavená tímto motorem za 7,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h.

Vectra OPC

Opel potřebuje rozproudit krev v žilách vectry a pozvednout skomírající prodeje, a proto po liftinku prohnal automobil taktéž ladičkou kúrou. Opel Vectra OPC se v obou karosářských verzích a s přeplňovaným šestiválcem pod kapotou představil ve Frankfurtu vedle již známé Astry OPC. Šestiválec si našel do vectry cestu z koncernových sourozenců, například Saabu 9-3.

Motor o zdvihovém objemu 2792 cm3 přeplňuje nízkotlaké turbodmychadlo (plnící tlak max. 0,6 bar) a mezichladič stlačeného vzduchu, čtyřventilový rozvod DOHC má variabilní časování ventilů, výfukové ventily jsou kvůli lepšímu chlazení plněny sodíkem. Maximální výkon dosahuje 186 kW, točivý moment 355 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí Vectra OPC za méně než sedm sekund a dosáhne maximální rychlosti 260 km/h.

Výkon se přenáší na vozovku skrze šestistupňovou manuální převodovku. O sportovní chování se stará podvozek IDSPlus druhé generace, který charakterizuje rychlejší odezva. Větší brzdové kotouče s průměrem 345 mm vpředu a 292 mm vzadu zajišťují lepší brzdný účinek. Karoserii vectry zdobí tradiční modrá barva, sportovní přední a zadní nárazník, chromované koncovky výfuku, rozšířené prahy a 18palcová kola.

Interiér obohatily sportovní sedačky Recaro, kožený volant či přístrojová deska v designu OPC a samozřejmě loga OPC.

Zafira CNG

Předchozí zafira poháněná zemním plynem se Opelu prodávala velmi dobře, jen v Německu si tento automobil pořídilo přes 20 000 zákazníků (každé čtvrté auto jezdící v Německu na zemní plyn je zafira), a tak Opel naplánoval do Frankfurtu premiéru nové generace úsporného rodinného MPV. Nová Zafira CNG stejně jako předchůdce nabídne inteligentní systém sklápění sedadel Flex 7, který umožňuje vytvořit až sedmimístné uspořádání.

Dobrou zprávou je, že instalací nádrží na plyn nedošlo k zmenšení zavazadlového prostoru, jenž v pětimístném uspořádání stále nabízí základní objem 645 litrů, maximum činí 1820 litrů. Ekonomika provozu se ve srovnání s benzínem zlepší až o 50 procent, ve srovnání s vznětovým motorem o 30 procent. Bezpečnost Zafiry CNG potvrdil německý ADAC, motor s výkonem 71 kW dostal nové písty a ventily. Prodej Zafiry CNG odstartuje na jaře 2006.


Libor Zezulka