Opel Astra: První kontakt před premiérou
Dnes to bude hlavně o designu, dojmech a statické obhlídce na improvizované stojánce.
Exponátem číslo jedna je uprostřed vinice nedaleko Budapešti nová Astra - model, který má být spolu s Insignií spásou dua Opel-Vauxhall pro následujících několik let. Snaha automobilky o to, aby byla Astra jedním velkým úspěchem, je cítit na každém kroku naší cesty, na každém detailu nového auta.
Mediální Astrální vlnu zahajuje krátký designový workshop. Setkání s novináři vede u jednoho z tvarových prototypů Malcolm Ward, ředitel exteriérového designu Opelu, který zdá se stojí pevně nohama na zemi.
Jednou z prvních věcí, která člověka vedle nové Astry napadá, je podobnost s rysy Insignie, a proto tímto směrem míří jedna z připravených částí obhlídky. Záměrem Opelu bylo prý vytvořit rodinu, jejíž členové budou mít společné rysy, ale budou přitom každý trochu jiný. I když některá řešení vypadají na obrázcích trochu prvoplánově a nepříliš rafinovaně, v reálu působí výsledek mnohem věrohodněji. Skutečným okamžikem pravdy ale bude až chvíle, kdy se Astra postaví na ulici vedle Mazdy3, Volkswagenu Golf, Renaultu Megane nebo Fiatu Bravo.
Exteriér
Sošnost tvarů Insignie se odrazila na designu Astry, transfer však proběhl i na poli detailů. To, že je Astra opravdu velká, vědí snad všichni z přítomné dvacítky českých novinářů, Ward proto upozorňuje na řešení méně obvyklá v daném segmentu.
Opel chce zapůsobit kvalitou, což je jistě komplexní disciplína, která ale přeci jen začíná u toho, co vidíte. Astra proto dostala přední sdružené světlomety s množstvím chromovaných prvků pod krycím sklem a ve třídě unikátní chromovanou lištu utvářející ovál kolem bočních oken.
Noční design je pro automobilky i zákazníky stále důležitější, což Opel zohlednil instalací diodových světel pro denní svícení (v sérii pouze s bi-xenonovými adaptivními světlomety). Jejich obrácené svítící L se opakuje ve dvojím provedení vzadu. Koncová světla se trochu překvapivě bez diod obešla, ale tak jak je zde vidíme, prý budou vypadat u sériového vozu, což je jistě jeden ze stylisticky cenných detailů.
Obrovská kola (na snímcích s rozměrem 19 palců) nejsou jen výsadou výstavních exponátů. Příplatkové portfolio se vydá do rozměrů, které byly ještě nedávno vyhrazeny luxusním pětimetrovým limuzínám. Přijatelný komfort by měla zajistit nová konstrukce podvozku laděného právě na velké rozměry kol, ale zejména dostupnost adaptivních tlumičů, které ostatně v cenících Aster zdomácněly už před lety. S vědomím pouze statické obhlídky lze konstatovat, že velká kola perfektně maskují obrovské dimenze tohoto hatchbacku.
Aniž bychom se na to ptali, jsme upozorněni na kompromisní řešení na přídi. Hrana kapoty se posunula od masky až hodně vysoko z důvodu snížení nákladů na opravy. I při středně velkých nehodách se tak bude měnit jen velký díl tvořící nárazník a masku, aniž by se musela měnit plechová kapota.
Interiér
Obestavění prostoru nebylo silnou stránkou předchůdce a chtělo by se říci, že se situace opakuje, ale výrazný nárůst rozměrů karoserie se prostě musel na velikosti interiéru odrazit i kdyby měl vnější design absolutní prioritu.
Na zadních sedadlech je zřejmý výrazný mezigenerační posun v délce prostoru pro nohy, kontakt hlav dlouhánů se stropem také nehrozí a určitá příčná stísněnost, kterou znají řidiči Aster H, je ta tam. Design si vybral daň snad jen na určité utopenosti posádky na zadních sedadlech, neboť spodní hrana oken dynamicky roste a je dost vysoko. To ale netrápí zdaleka jen Astru.
Že je sexy záď ve skutečnosti dost objemná vám dojde až po otevření výklopné stěny. Zavazadelník se základním objemem 370 l bude mít v sériovém provedení falešnou podlahu, kterou lze umístit do tří různých výšek podle aktuální potřeby. Pravda, práh zavazadelníku není vzorem dokonalé přístupnosti, ale u chystaného Sports Toureru (příchod v létě 2010) s tím konstruktéři jistě něco udělají. Do zadního nárazníku bude možno za příplatek integrovat praktický nosič kol, který známe z Corsy a Antary.
Design interiéru udělal mezigeneračně obrovský skok (vzpomeňte na konzervativní interiér Astry H nebo velkého hatchbacku Signum) a právě zde je cítit příbuznost s Insignií nejvíce. Dojem prémiovosti a luxusu se zde úspěšně daří vytvořit díky volantu a přístrojovému štítu přímo převzatým z většího Opelu. Stejně na tom jsou špičková ergonomická sedadla, dostupná za příplatek. Ale už základní sezení má patřit k nejlepším ve třídě. Opel se chlubí největšími seřizovacími rozsahy předních sedadel ve třídě - v podélném směru v rozmezí 280 mm, na výšku pak 65 mm.
Středová konzole začíná nahoře displejem (informačního systému nebo navigace), kolem něhož jsou po stranách středové výdechy ventilace, níže pak ovládací panel audiozařízení/navigace a dole pak klimatizace a ventilace. Konzole je výrazně skloněna pod úhlem 30°, plynule navazuje na středový tunel pokračující dále interiérem mezi sedadly. Noční design sází na difuzní červené osvětlení ovládacích prvků i prostoru mezi sedadly kolem řadicí páky.
15členný tým pracovníků Opelu, který zkoumal přepravní požadavky potenciálních zákazníků Astry, vytvořil seznam 20 nejčastěji převážených věcí (jsou vidět na snímku) v automobilových interiérech a přizpůsobil jim úložné prostory uvnitř nové Astry. Do dveří se proto vejdou 1,5l lahve, připraveno je místo i rozhraní na iPod nebo MP3-přehrávač a vedle klasické odkládací schránky před spolujezdcem má řidič k dispozici ještě tu svou vlevo od volantu.
Na trh v prvním čtvrtletí 2010
Světová premiéra je naplánována na září 2009 do Frankfurtu, kde by měly být již první sériové vozy. Do ostrého startu sériové výroby je ale ještě celkem daleko. Vyrábět se má začít nejprve v Británii někdy na přelomu října a listopadu, první trhy budou tedy uspokojeny ještě letos, český zákazník musí vyčkat až do prvních měsíců roku 2010.
Během roku 2010 doplní hatchback prodloužené kombi Sports Tourer (léto 2010), třídveřová Astra GTC (začátek roku 2011) a později snad také nástupce čtyřmístných kabrioletů.
Motorová paleta bude začínat klasickými čtyřválci 1,4 (74 kW, 130 Nm) a 1,6 (85 kW, 155 Nm), novinkou bude 1,4 Turbo (103 kW, 175 Nm) a dalším starým známým bude 1,6 Turbo (132 kW, 230 Nm). Naftové portfolio bude tvořeno jednotkami 1,3 CDTi (70 kW, 210 Nm), 1,7 CDTi (81 kW, 260 Nm), 1,7 CDTi (92 kW, 280 Nm) a 2,0 CDTi (118 kW, 350 Nm).
Ptáte se, co bude se starou Astrou? Skok mezi čtyřmetrovou Corsou a novou 4,42 m dlouhou Astrou by byl příliš velký, a tak jsme dostali potvrzeno, že nová Astra Classic bude vycházet z končící Astry H.