Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Combo Tour 1.6 CDTI Enjoy: Family pracant

Ladislav Černý
Diskuze (15)
Jak mnohostranné využití nabízí Opel Combo Tour s motorem 1.6 CDTI o výkonu 77 kW. Nekříží se rodinné a podnikatelské využití?

Užitkový model německé značky v osobní verzi Tour pro pět, resp. sedm osob poskytoval zadním cestujícím velmi dobré pohodlí. Čím to je, když na první pohled se zdá, že po vzoru ostatních lehkých užitkových vozidel byla do osobního provedení „pouze“ přidána sedadla?

Odpověď není vidět na první pohled, a proto někdy ani samotní dealeři neumějí prodat kvalitu, kterou jim výrobce dodal. Osobní verze Tour totiž používá víceprvkovou zadní nápravu, což je u primárně užitkového modelu unikátní. Na sedadle řidiče je tato výhoda znát zejména při prudkém průjezdu zatáčkou, protože takové Combo lépe drží stopu. Toto však pro rodinné, a nikoliv závodní účely nemá příliš smyslu, zato nárůst pohodlí na zadních sedadlech má význam zásadní. Posádka na druhé a zejména třetí řadě sedadel to hned při přejezdu nerovností či na delší trase po kvalitní vozovce pozná. Automobil je klidnější, děti například během cesty k moři se klidně vyspí.

Testovací jízda

Dealeři o této výhodě multilinkové zadní nápravy příliš nemluví, protože během krátké zkušební jízdy tuto výhodu pozná člověk velmi citlivý na chování vozidla.

Víceprvková zadní náprava samozřejmě nedovoluje tunové užitečné zatížení furgonu Combo, ale nabízených 600 kg i pro sedmičlennou posádku včetně zavazadel bohatě stačí.

Tím se Combo velmi blíží speciálnímu rodinnému Opelu Zafira, ale nevyrovná se mu například variabilitou interiéru.

Pro Combo furgon je určeno jiné uložení zadních kol dodávající modelu Combo unikátní nosnost až jednu tunu.

Pohodlí vzadu

Jakkoli můžeme vychvalovat Combo za koncepci zadní nápravy, u sedadel druhé řady chybělo nastavení sklonu. Základem je totiž velmi svislá pozice vhodná pro kratší trasy, ale na delších si cestující rádi uleví více lehátkovou pozicí. Ze základního nastavení druhé řady sedadel těží zavazadlový prostor, který dosahuje úctyhodných 750 litrů. Prostor pro podnikání během pracovních dní lze zvětšit složením druhé řady sedadel na zadní stranu opěradla řidiče a spolujezdce.

Zkoušený vůz dostal za příplatek 17.900 korun bez daně Sadu Family obsahující dvě samostatná křesla v zavazadlovém prostoru a zadní parkovací senzory. Výrobce zachoval užitkový charakter modelu Combo a tyto sedačky nezapustil do podlahy, ale uchytil je do jednoduchých ok. Díky tomu bylo snadné samostatná křesla vyjmout a dostat tak užitkovou verzi bez jediného omezení.

Nafta vede

Při výběru motorů k osobní verzi modelu Combo jsme neuvažovali o zážehové čtrnáctistovce (70 kW) ani od ní odvozené CNG verzi s přeplňováním (88 kW). První jednotka je na vůz osazený sedmi sedadly slabá, druhá může na dlouhých rodinných výletech navzdory minimálním nákladům na palivo pozlobit dojezdem na zemní plyn a četností plnicích stanic.

Smysluplně tedy vycházely turbodiesely 1.6 CDTI (66 nebo 77 kW) a 2.0/99 kW, přičemž zlatý střed tvořila šestnáctistovka o výkonu 77 kW. Ta je proti slabšímu provedení jen o 7500 korun bez daně dražší a při středním i větším zatěžování se jistě odvděčí nižší spotřebou nafty než slabší. Ke cti výrobce je nutné podotknout, že šestistupňovou přímo řazenou převodovku obdržely kromě testovaného vozu také agregáty 1.6 CDTI/66 kW, 2.0 CDTI i 1.4 CNG Turbo.

Zkoušená šestnáctistovka díky nízkému kompresnímu poměru 16,5 : 1 nedrnčela ani po nastartování. Motor táhl a kultivovaně šel již od 1300 min-1 a nebylo třeba jej točit přes 2500 min-1. K nízké spotřebě 5,3 l/100 km během testu přispěla šestistupňová převodovka zajišťující velmi dobrou pružnost a přijatelné otáčky (2700 min-1) motoru při plné rychlosti na dálnici.

Volbu správného režimu motoru podporovalo doporučení řazení pomocí šipek v přístrojovém štítu. Ocenili jsme, že nehnaly motor do extrémně nízkých otáček na úkor jeho životnosti, ale v závislosti na zatížení nechávaly padal ručku otáčkoměru na 1300-1500 min-1.

Řidič se má

Všestranně stavitelný volant s tlustým věncem byla radost držet, stejně jako hledět na vkusnou přístrojovou desku. Výtku si zasloužily výhradně plastové výplně dveří bez jediného kousku tkaniny. V teplém počasí nebylo příjemné opírat holé předloktí o plastovou loketní opěrku.

Ostatní na místě řidiče od nás dostalo pochvalu. Ovládání rádia a telefonu na volantu, jednoduché nastavení tempomatu a masivní ovládací páčky blikačů i stěračů přinášely radost. Navíc nesmíme zapomenout na spoustu místa v příčném směru mezi řidičem, spolujezdcem a dveřmi díky značné šířce vozidla.

Plusy

  • Komfortní zadní náprava
  • Úsporný motor
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Malá variabilita sedadel

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 CDTI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1589
Chlazení kapalinou
Kompresní poměr 16,5 : 1
Nej. výkon (kW/min-1) 77/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 290/1500
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4390/1832/1845
Rozvor (mm) 2755
Provozní hmotnost (kg) 1430
Celková hmotnost (kg) 2030
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,8
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
Spotřeba (l/100 km) 6,8/4,7/5,5
Emisní norma Euro 5
Objem nádrže (l) 60
Cena (Kč bez DPH) 416 250

Ladislav Černý
Diskuze (15)
Avatar - wakantanka
1. 1. 2015 19:28
Re: Rodinno-úžitkové auto
Bol som sa previezť Citanom a predpokladám že aj u jeho dvojičky to bude podobné. Nebolo to vôbec zlé, len som sa stále nevedel zbaviť pocitu, že to je len upravená dodávka so sedadlami. Podobne som sa cítil v Doble aj keď musím uznať, že ten rozdiel v porovnaní s predch. gen. je obrovský a priblížil sa bližšie k MPV. Napokon rozhodlo u mňa to hlavné zameranie teda pre rodinu, Tým nechcem povedať, že som veľmi náročný, ale s takouto civilnou dodávkou sa nevedela hlavne stotožniť moja polovička >:D A vieš ako to je, chceš mať kľud v rodine, musíš manželke semo tamo ustúpiť. >:D
1. 1. 2015 15:24
Re: Rodinno-úžitkové auto
On ten komfort nie je nejak zlý. Mierne hlučnejší motor (naozaj veľmi mierne) a jednoduchšie vyzerajúce sedadlá, z ktorých ma ale neláme ani po dlhších jazdách. Podvozok je z minulej generácie Scénica, teda pomerne plavný, mäkký a húpavý - nepotrebujem športové vlastnosti, jazdím dosť kultivovane na to, aby som dosiahol jeho hranice.
Ford by mohol byť fajn, aj keď tie ich posledné interiéry považujem za príšerné. Neviem ako posledná generácia, ale tá minulá bola v čase keď som kupoval auto cenovo o dosť vyššie, prakticky na úrovni Scenica.
Avatar - wakantanka
31. 12. 2014 11:04
Re: Rodinno-úžitkové auto
Mne táto trieda príde ako dosť kompromisné riešenie. Ja som si pri výbere auta položil otázku či bude auto viac slúžiť rodine alebo podnikaniu. Vyšla mi rodina s občasným (nie pravidelným) využitím aj pri podnikaní. Preto som šiel radšej do plnohodnotného MPV kde komfort pre posádku je predsa len na inej úrovni. Ale viem si predstaviť aj situáciu, kedy by to auto od pondelka do piatku fungovalo ako pracovné a rodina by sa vozila len cez víkendy. Vtedy by mi táto trieda vozidiel dávala veľký zmysel. Proste vždy je niečo za niečo. >:D Ale Kangoo som si bol pozrieť prednedávnom tiež a aj jeho dvojičku Citan. Ak by u mňa prevážila varianta druhá, zrejme by som vyberal medzi nimi a Fordom .
Avatar - Ja Prvni 123
31. 12. 2014 11:03
Re: Doblo
No, však on to JE Fiat... jen má na čumáku jinej znáček.
Ale je i vyrobenej na stejný lince.
Avatar - Ja Prvni 123
31. 12. 2014 11:01
Re: Spotřeba
No, ale testovat pracanta pod zatížením je vlastně v pořádku.
A s maximálkou problémy nemá - jen to znamená logicky vyšší spotřebu. Ale jak píšeš na konci - nevidím v tom problém.
;-)

Stálý převod je jiný 100%, jen teď neznám čísla - a asi se mi to nechce hledat.
:-(
Když uvážíš, že auto může vážit cca 2400kg a může k tomu mít 1300kg bržděnýho vleku, tak těch 77kW / 290Nm musí utáhnout až 3.7 tuny - a to už je FAKT dost.
;-)

Má i větší brzdy...