TEST Opel Meriva 1,7 CDTI (74 kW) – Praktická tradice
Vnějším designem patří, zvláště po boku například Škody Roomster nebo Citroenu C3 Picasso, k zastáncům nenápadnosti. Není ostatně divu: před sedmi lety se u nově zaváděné třídy hledělo hlavně na praktičnost a čistotu tvarů, dnes jsou povoleny i designové výstřelky, zhusta vydávané za inovace. Meriva je zde etalonem nenápadnosti: na parkovišti snad jen výškou napovídá, že nejde o běžný kompaktní hatchback a boční pohled upoutá dnes už opět se vracející koncepcí „v každém rohu jedno kolo“. Rozvor 2630mm u čtyřmetrového auta je výjimkou i dnes.
V interiéru se étos neurážlivé jednoduchosti rozvíjí ještě výrazněji. Nekomplikovaná přístrojová deska a především specificky uspořádaný středový panel nemusí vyhovovat každému zvláště svou občas nízkou intuitivností, vše je ale kvalitně zpracováno a výběr materiálů odpovídá třídě. Volant je ovšem nastavitelný pouze výškově.
Jediným, zato podstatným záporem je výhled šikmo vpřed: rozdvojený A-sloupek je schopen zakrýt jak chodce před přechodem, tak protijedoucí auto v levé zatáčce. I přes snahu konstruktérů o minimalizaci slepého úhlu jde o jev, se kterým jsme se setkávali po celou dobu testu a nikdy jsme jej nebyli s to zcela odfiltrovat.
MPV ale lidé kupují především kvůli prostornosti a tady je Meriva stále na špičce. Čtyři cestující naleznou v autě dostatek místa ve všech směrech, na předních sedadlech je navíc čeká i relativní jistota v podobě náznaku bočního vedení. Zadní sedačky sice vypadají poněkud dvojrozměrně, cestování na nich ale neuráží ani nezraňuje jakoukoli část těla.
Zajímavým prvkem je odkládací schránka umístěná ze zadní strany prostřední sedačky ve druhé řadě. Schránka může po překlopení středního dílu sloužit jako loketní opěrka s úložným prostorem a dvěma držáky na nápoje.
Bezmála obří páté dveře umožňují přístup k prostoru pro zavazadla, který v základním uspořádání nabídne solidních 360 litrů. Hodnota možná nevypadá oslnivě, je ale třeba si uvědomit, že na kolena cestujících vzadu zbývá ještě přes 20 cm. Systém Flex Organizer umožňuje postupným sklápěním sedadel a opěradel vytvořit zcela rovnou plochu, na niž lze naskládat zavazadla o objemu až 1410 litrů. Námi testovaný vůz umožňoval za příplatek 3500,-Kč lze sklápět také přední sedadlo spolujezdce, díky čemuž lze do Merivy vměstnat i předmět dlouhý až 2,4 m.
Letitý i když průběžně aktualizovaný turbodiesel 1,7 l je poněkud hlučný a jeho turbodmychadlo reaguje trochu letargicky, tím ale výhrady končí. Maximum točivého momentu s hodnotou 240 Nm je pro dynamiku vozu relativně dostatečné, kvůli úzkému rozsahu využitelných otáček je ale potřeba dobře volit převodové stupně. Nejlepší překvapení ukrývá Meriva u pumpy: Ať je řidičova noha sebetěžší, o moc větší než šestilitrovou spotřebu auto nevykáže. Mimoměstský provoz znamená zcela běžně spotřebu okolo 5 l/100 km, ve městě jsme se kupodivu (a ve shodě s údaji výrobce) nedostali nad sedm litrů. Ve vyšších rychlostech přitom vozu citelně chybí šestý převodový stupeň, kromě spotřeby by měl mít vliv hlavně na již zmíněnou hlučnost.
Kompaktní Meriva kompenzuje výšku tvrdším odpružením. V zatáčkách se tak příliš nenaklání a podvozek nezlobí ani při náhlých změnách směru, na druhou stranu ale posádce nabídne seznámení i s nerovnostmi, které jiné vozy odfiltrují.
Pokud není potenciální majitel zaměřen na design a dynamiku motoru, je pro něj kompaktní Opel Meriva vhodnou alternativou. Akční ceny českého zastoupení značky lze už považovat za trvalé a tedy zajímavé, takže ta takto změněné sumy můžeme vůz považovat za velmi dobrý. Malé MPV je zde malým MPV a má potenciál dobré služby. Nástupce, kterého výrobce ukáže pravděpodobně na podzim ve Frankfurtu, na tom nic nezmění.
Plusy
- Využití vnitřního prostoru
- Skvělá spotřeba
- Solidní výbava
- Variabilní zavazadlový prostor
- Poměr cena/výkon
- Trvanlivé materiály
Minusy
- Špatný výhled šikmo vpřed
- Hlučný motor
- Pouze výškově stavitelný volant
- Horší jízdní pohodlí
První cena vozu | 269.900,- (1.4 16V 66 kW Essentia) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 400.900,- (1.7 CDTI 74 kW Enjoy) |
Základní cena testovaného vozu | 401.900,- (1.7 CDTI 74 kW Cosmo) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 409.900,- (1.7 CDTI 74 kW Cosmo) |