Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel slaví 125 let výroby automobilů. Začátky však byly složité

Marek Bednář
Diskuze (6)

Z firmy Opel, která se zprvu zabývala šicími stroji, se 21. ledna 1899 stala automobilka. První model však vznikl jen v hrstce exemplářů a auta zcela vlastní konstrukce Opel začal vyrábět až o 10 let později, ovšem s o to větším úspěchem.

Že automobilku Opel založil a po sobě pojmenoval v Rüsselsheimu Adam Opel, se obecně ví. Co je už méně známé, je fakt, že zprvu nevyráběla nejen auta, ale dokonce vůbec žádné dopravní prostředky. Firma, kterou Adam Opel 21. ledna 1862 založil, se zabývala výrobou šicích strojů. Až v roce 1886 se přidala výroba jízdních kol, která zanedlouho co do počtu vyrobených kusů převážila šicí stroje.

Koncem 90. let 19. století však poptávka po bicyklech začala klesat a v roce 1897 bratři Wilhem a Fritz Opelové navštívili motoristickou výstavu v Berlíně. Tam se seznámili s Friedrichem Lutzmannem, výrobcem zámků. Ten už od roku 1894 na automobilech pracoval a měl tak zkušenosti, které bratři Opelové potřebovali. Wilhelm Opel s ním tedy 21. ledna 1899, před 125 lety, uzavřel partnerství.

De facto koupil Lutzmannovu továrnu, kterou včetně zaměstnanců přestěhoval z Dessau do Rüsselsheimu. Lutzmann byl jmenován manažerem prodejů nově vzniklé firmy s názvem Adam Opel Motorfahrzeug-Fabrik. První auto této společnosti, nazvané „Opel-Patentmotorwagen System Lutzmann“, se však vyrábělo jen tři roky a vzniklo celkem pouhých 65 kusů.

Druhý pokus pustit se do výroby aut přišel hned v roce 1901 – Opel uzavřel smlouvu o licenční výrobě francouzských aut značky Darracq a jejich prodeji pod názvem Opel Darracq. V podstatě šlo o spojení karoserie firmy Opel s šasi a dvouválcovým motorem od Darracqu.

Video se připravuje ...

Toto partnerství také nemělo dlouhého trvání – jen do roku 1907. Následně už Opel postavil skutečně vlastní auto, nazvané Opel 4/8 PS a přezdívané „Doktorwagen“, tedy auto pro lékaře. Ti si nové opely oblíbili pro jejich robustnost, mechanickou jednoduchost a spolehlivost, neboť často jezdili daleko za pacienty po mizerných silnicích. Oblibě napomáhala také nízká cena 3.950 marek, zhruba polovina oproti luxusnějším autům té doby, píše německý web Meinklassiker.com.

Rok 2024 není pro Opel důležitý jen výročím startu výroby produktů, které v jeho nabídce na rozdíl od šicích strojů a jízdních kol vydržely dodnes. Také bude letos mít každý jeho model v nabídce i ryze elektrickou variantu, což je krok na cestě stát se výrobcem pouze bateriových elektromobilů.

Marek Bednář
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - eLzyx
23. 1. 2024 15:21
Oplista
pokud nebudu počítat omyl v podobě Š120L, tak jsem začínal na Opel Astra F. Super auto. Ale mizerný support ze strany automobilky i servisu. Díly po velice krátké době nejsou dostupné. A to nejen třeba interierové, ale i plechařina, nebo provozní díly jako jsou čidla, o-kroužky atp.
Servis mizerie. A prodávat se to dealerům taky nechce.
Avatar - twistedTSD
22. 1. 2024 10:03
Re: Astra ...
Zrovna jsem to chtěl napsat. Viděl jsem ji tak jednou-dvakrát a to byla beztak předváděčka. Přitom asi nejhezčí auto ve třídě. Myslel jsem, že Opel využije slabého G8 a přebere mu konzervativní zákazníky. Patrně se tak nestalo. Holt nabídka motorizací je bída, líp je na tom pomalu i Fabia. K tomu prťavá pežotí patforma.
22. 1. 2024 07:43
Re: Re: Astra ...
Opel je už hlavně jen přežívající logo, všechny svébytné modely vyměnil za deriváty Pugu. Novou Corsu nebo Astru aby na silnici člověk pohledal ;-) Jediné co je vidět je Mokka… a pak samozřejmě starší modely - Corsy D a Aster J a K jezdí spousty, Insignia je vidět také…
21. 1. 2024 18:35
Re: Re: Astra ...
Opel je uz davno mrtvy, len majitelia este chodia s mrtvolou po byte a prekladaju ju z izby do izby. Ktovie ako dlho ich to bude este bavit. Asi este malo smrdi 🤭
Avatar - xxc
21. 1. 2024 15:22
Re: Astra ...
Predajne možno áno, ale boli roky v strate a pred krachom 🙂