Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Zafira 1.6 Turbo – Táta sportovec

Michal Fokt
Diskuze (114)
Rodinné MPV s výkonným benzinovým turbomotorem – úplný nesmysl? Ne tak docela…


Design, interiér


Opelu se v rámci modernizace povedlo výrazným způsobem zvýšit vizuální atraktivitu kompaktního velkoprostorového modelu Zafira. Jsem přesvědčen, že do důchodu příští rok odejde, aniž by stačil nějak významně zestárnout, zejména pak po vizuální stránce. V případě nejnověji testované verze to platí dvojnásob, zafira je totiž vybavena atraktivním červeným lakem a optipaketem OPC Line. Buďte si jistí, že s ní na parkovišti zazáříte.

Sportovní styl auta se navíc přenáší i do interiéru. Opel si v poslední době dává hodně záležet na kvalitě svých sedadel a zafira není výjimkou. Opěradla mají velmi dobré boční vedení, sedák lze prodloužit až na 54 cm, volant je dobře tvarovaný a palubní deska včetně středového panelu posádku pěkně obklopuje. Je sice otázkou, do jaké míry je lehký pocit stísněnosti u velkoprostorového modelu výhodou, ale pokud se na tohle auto díváme jako na sportovně laděný rodinný dostavník, je to naprosto v pořádku.

Design palubní desky také nemá problémy se stárnutím, snad s výjimkou displeje infotainmentu, jenž je zapuštěný do středového panelu, což je dnes už poněkud překonané řešení. Svým vlastním životem si také žil palubní počítač, jenž si po nastartování ukazoval, co ho zrovna napadlo, takže pokud jste zvyklí mít před očima nejčastěji jeden konkrétní údaj, musíte si jej prostě znova a znova nastavovat. Nepotěší materiál na horní části palubky, jenž se za slunečných dní dost zrcadlí v čelním skle. Pochválit naopak musím velkou schránku pod ovladači ventilace, která je ideální pro odložení i telefonu větších rozměrů.

Co se prostornosti týče, je ve všech směrech skvělá, dokonce ani obvyklý problém s širokým středovým panelem tu není. Vzadu je spousta místa pro kolena, sedadla mají použitelnou konfiguraci 2+1 a do kufru se vejde 650 litrů nákladu, což je na rodinné auto více než dostatečné.

opel testy mpv opel testy mpv  

Motor, jízdní vlastnosti


U velkoprostorového vozu se v Evropě tak nějak očekává, že bude vybaveno turbodieselem, ale nutné to opravdu není. Pokud rodinné auto používáte většinou pro krátké přesuny, nemáte rádi nafťáky, popřípadě pod pedálem potřebujete výkonovou rezervu, můžete sáhnout třeba právě po verzi 1.6 Turbo s výkonem 147 kW a točivým momentem 280 N.m. Jo, není to tak dávno, kdy ke dvousetkoňové metě vzhlížely kompaktní hot-hatche, takže to je vcelku slušná porce, která se vzhledem k větší váze auta a očekávanému zvýšenému zatížení bude hodit.

Přeplňovaná šestnáctistovka spolupracuje na nižší kvalty zhruba od 2000 otáček, zatahuje plynule a důrazně, má však spíše atmosférický charakter - nejlépe se cítí v rozmezí 4000-5500 otáček. Po překonání výkonového maxima začíná vadnout, ale přeřazení v šesti tisících zvládne. Při vyšších rychlostních stupních se čtyřválec probouzí až zhruba ve 2500/min, je tedy lepší si podřadit, než se spoléhat na točivý moment. Moc mě ale nenadchlo řazení, neutrální poloha klade výrazný odpor a dráhy následně působí trochu gumově.

U dieselu nebo nějaké slabší verze to není třeba řešit, ale u výkonné dvousetkoňové verze se dá očekávat, že si majitel občas dopřeje svižnější svezení. Pak zadrhávající kulisa zážitky poněkud zkalí. Zamrzí to o to více, že se mi hlavice páky výborně držela, což v dnešní době designu za každou cenu neříkám moc často.

Ale většinu času bude i výkonná zafira pochopitelně fungovat jako běžné rodinné auto, takže je důležitá spíše ekonomika provozu. Bohužel test probíhal v týdnu arktických mrazů, což mělo vliv na spotřebu. Při devadesátce točí na šestku motor 2300 otáček a řekl si o 7,2 l benzinu, na dálnici při 130km rychlosti je na otáčkoměru 3200 otáček a na palubním počítači 11,3 litru. V obou případech je to poměrně dost, stejně jako spotřeba 10,3 l za celý test, ale předešlých téměř 3000 km zvládli mí kolegové z jiných redakcí za příznivější povětrnosti za 9,1 litru, což mi přijde s ohledem na schopnosti auta slušný výsledek.

Se silným motorem drží krok i podvozek, je bez nadsázky sportovní. To znamená, že je sice tuhý, ale dobře tlumí rázy od nerovností. Auto se v zatáčkách naklání jen minimálně a je jen minimálně nedotáčivé, lze s ním tedy jezdit v případě potřeby opravdu ostře. Tlumiče navíc pracují tiše a spolu s dobře izolovaným a kultivovaným motorem i dobrou izolací aerodynamického hluku se s autem velmi příjemně cestuje.

Jenže je tu problém – řízení. To v zafiře připomíná „force feedback“ na konzolových volantech. Při rychlých pohybech posilovač náhle ztuhne a reaguje se zpožděním a setrvačností, což dobrý pocit z šasi poněkud kalí. V případě závodnických choutek lze přepnout vůz do módu Sport, jenž přitvrdí šasi a zostří reakce motoru, ale ani jedno z toho vlastně není potřeba, navíc toto nastavení vyžaduje opravdu kvalitní silnici, tlumiče ztuhnou opravdu výrazně.

opel testy mpv opel testy mpv  

Závěr


Také sportovně laděná MPV mají své právo na život a klientelu. A dvousetkoňový Opel Zafira je v tomto ohledu rozhodně jednou z nejzajímavějších možností. Nejpodstatnější je, že schopnosti podvozku nejsou vykoupeny nepohodlím nebo stísněným interiérem. V testu sice motor docela „žral“, ale zjevně se s ním dá jezdit se vcelku rozumnými hodnotami.

K dobrému pocitu přispívají povedená sedadla i atraktivní design, ale je třeba přistoupit na kompromisy v podobě zhoršeného ovládání – ani řízení ani řazení rozhodně není etalonem. Na druhou stranu pokud nezačnete lovit v bohaté škále příplatkové výbavy, přijde zafira na zajímavé peníze – 200 koní v rodinném autě za 550 tisíc korun, to není vůbec špatné.

opel testy mpv opel testy mpv  

Nejlevnější verze modelu462.900 Kč (1.4 Turbo Edition 88 kW)
Základ s testovaným motorem542.900 Kč (1.6 Turbo Edition 147 kW)
Testovaný vůz bez příplatků610.900 Kč (1.6 Turbo Edition 147 kW)
Testovaný vůz s výbavou754.600 Kč (1.6 Turbo Edition 147 kW)

Plusy

  • Tichý interiér
  • Výkonný motor
  • Sedadla s dobrým bočním vedením
  • Naladění podvozku

Minusy

  • Špatně vyladěný posilovač řízení
  • Kostrbaté řazení
  • Vyšší spotřeba paliva

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (114)
Opel Zafira 1.6 Turbo
Cena základní sestavy 610 900 Kč
Výbava základní sestavy Systém OnStar, Elektronický stabilizační systém ESP, Systém uvolnění pedálů PRS, Systém kontroly tlaku v pneumatikách, Asistent pro rozjezd do kopce, Čelní, boční a hlavové airbagy, Deaktivace airbagu spolujezdce, Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů v první a druhé řadě ISOFIX, Dálkové ovládání centrálního zamykání, Barevný sklopný klíč, LED denní svícení, Manuální klimatizace, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, Elektrické ovládání předních i zadních oken, Audiosystém IntelliLink Bluetooth handsfree, USB konektor, 4 reproduktory, Palubní počítač, Grafický informační displej, Tempomat, Ovládání audiosystému a tempomatu na volantu, Komfortní volant, Výškově a podélně nastavitelný volant, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Sklopná zadní sedadla dělená v poměru 35/30/35, Kryt zavazadlového prostoru, 17“ strukturované ocelové ráfky, 7 sedadel Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů ve třetí řadě, Parkovací asistent (senzory vpředu a vzadu), Automatická dvouzónová klimatizace, LED přední světlomety, Přední mlhové světlomety, LED zadní světla, Automatické přepínání světel s detekcí tunelu, Automatická dálková světla, Dešťový senzor, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Čalounění kombinací kůže/látka, Volant potažený kůží, Přední loketní opěrka, Ambientní osvětlení dveří, Zatmavená boční a zadní okna, Stříbrné střešní ližiny, Vnější chromované lišty okolo bočních oken, 17“ ráfky z lehkých slitin atd. Kč
Cena testované sestavy 754 600 Kč
Výbava testované sestavy Sada Innovation (29.000,-), Driver Assistance 2 (23.100), Parkovací seda (24.000,-), Zimní sada (16.000,-), Ergonomická sedadla (10.500,-), OPC Line (31.200,-), Funkční sada 9900,-), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1650 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 8.8 / 7.2
Emise CO2: 153
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1860
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1664 / 671
Rozměr pneu: 225/50 R17
Opel Zafira 1.6 Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4666
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1065
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 465 / 935
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 995
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 4. 2017 13:30
Re: šialený vŕzgot a nekvalita vo vnútri...Zafira 4/2016
SMOLA asi mas PIATKOVY KUS.
Ja mam 1,4 benzin 103 kw a 6/2016 a absolutne ziaden problem.
-Sedadla Comfont s bedrovou opierkou nevrzu.
-Stredova opierka obycajna bez posuvnych kolaji (na forach som nasiel ze ta s kolajnicami na dialnici vrzga-vrze)
-Mrtvy uhol funguje tak do 140 km/h
-Stredovy panel bez NAVI CD 400 par krat bol Blackout ale po nastartovani zasa isiel.
-Stala ma 21500 euro aj s Xenonmy mam nabehany cca 12 000 km a siel by som do toho zasa a ja zena si pochvaluje.
17. 2. 2017 13:24
Spotřeba
Mám tuto Zafiru s touto motorizací 3 mrazivé měsíce, najeto 7500 km (minimálně polovinu z toho po Praze) a průměrnou spotřebu 8,6 litru. Deset litrů jsem na počitadle viděl jen, když jsem jel 50 km po dálnici v šesti lidech s tempomatem nastaveným na 140 kmh. Teď si větřím, že kolem 130 kmh bych to uměl držet bez tempomatu za 9–9,5. Při delších cestách v kombinaci státovka/dálnice jezdím za cca 7,7. Čekám, že v létě to půjde dolů. Nevím, jak s tím autor jezdil – asi si moc vychutnával dynamiku a tam bych řekl, že horní hranice spotřeby ještě zdaleka nedosáhl :-) . Tuto motorizaci prostě nelze v českých podmínkách opravdu pořádně pohonit. Jednak to je proti vyhlášce a jednak vypadá trapně, vulgárně a blbě, když takovýmto autem trháte asfalt na každém semaforu (ale když potřebujete třeba předjet, tak je to k nezaplacení – a na dálnici killer levoproužáků a vyblikávačů).
5. 2. 2017 11:36
Benzín OK
Mám BMW Grantourer 2litr turbo benzín automat. Manželka krátký trasy po městě, hned to topí, tichoučko, 8-10l. Delší přesuny v režimu Eco jsem se snažil a 6,2. To jsem samozřejmě i předjížděl a max do 120. Nebyla to dálnice. Smysl to dává jasnej. Diesely dojedou na vstřiky, močovina, DPF filtr,v zimě problém s topením při rozvozu dětí po městě (nutnost vyhřívaných sedaček), auto s dieselem o 80kg těžší, kvalitu nafty musíte hlídat. Pro mě pak pokud stejný auto jede v naftě za 7,5-8,5 a nebo v benzínu 8,5-9,5l je nesmyslnej rozdíl. ......tu Zafiru bych si koupil, pokud by ji měli s automatem, jako v Německu.
28. 1. 2017 10:43
Re: Hm
Lepšie mať len jedno oko ako len jednu mozgovú bunku.
28. 1. 2017 10:41
Re: Hm
Nie, na predbiehanie je nutných aspoň 150 koní, inak je to NEBEZPEČNÉ! >:D >:D >:D :-!