Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Zafira

Miloslav Maun
Opel Zafira, který přijde na trh na jaře 1999, staví se svým systémem FLEX7 nové standardy v oblasti variability interiéru. Díky důmyslnému sklápěcímu mechanismu je možné během 15 vteřin přeměnit 7-místný van na 2-sedadlovou dodávku s ložným prostorem...

Interiér Zafiry se tudíž dá přeorganizovávat kdekoli a kdykoli aniž by bylo nutné přemýšlet před jízdou, co vlastně povezeme. Díky své kompaktní karoserii (není delší než Astra kombi) nabízí Zafira hbité ovládání a manévrovatelnost. Její karoserie je plně galvanizovaná, což umožňuje Opelu poskytnout dvanáctiletou záruku na prorezavění.

Zadní sedačky mizí v podlaze

Způsob skládání sedadel je jednoduchý, ale velice účinný. Stiskem tlačítka se sklopí obě samostatné sedačky třetí řady. Opěradlo i sedák zmizí v prohloubení v podlaze, čímž vznikne zcela rovná ložná plocha. Vzhledem k tomu, že opěrky jsou součástí sedaček, odpadá potřeba jejich demontáže. Opel si svůj systém FLEX7 nechal již patentovat.

Se sklopenou třetí řadou sedaček nabízí Zafira s rozvorem 2,7m dostatek variabilního prostoru pro pět cestujících a jejich zavazadla. Prostřední řada sedadel se třemi místy je vybavena kolečky pohybujícími se v kolejnicích, což umožňuje posun o 200mm. Tím se dá buď zvětšit místo pro nohy nebo úložný prostor. Díky této variabilitě druhé řady sedadel se dá úložný prostor zvětšit z 490 litrů při sedadlech úplně vzadu až na 640 litrů při minimálních nárocích na místo pro nohy cestujících.

Při sklopené druhé řadě sedadel se ze Zafiry rázem stane malá dodávka, disponující úložným prostorem 1700 litrů (naloženo až po střechu).

Pokud jsou na zadním sedadle pouze dvě osoby, je možné v zájmu většího pohodlí vyklopit středovou opěrku na ruce nebo takto vzniklým otvorem prostrčit zvláště dlouhé věci, jako například lyže. Opěradlo se dá samozřejmě také sklopit, a to v poměru 4:6, takže lze přepravovat i neskladné objekty jako například surfové prkno. Pokud by ani to nestačilo, lze sklopit i přední sedačku, čímž vznikne ložná plocha o délce 2,8m.

Vysoko umístěná sedadla umožňují dobrý rozhled. Dokonce i vysocí cestující sedící ve druhé řadě si nemohou stěžovat na nedostatek místa pro kolena, zatímco ve třetí řadě mohou pohodlně sedět osoby s výškou nižší než 1,85m.

Zafiru pohání čtyřválcové šestnáctiventily ECOTEC, zajišťující slušný výkon i spotřebu. Na výběr jsou buď benzínové agregáty 1.6 16V s výkonem 74 kW (100k) a 1.8 16V s výkonem 85 kW (115k) anebo diesel s přímým vstřikem o obsahu 2.0l, disponující výkonem 60 kW (82k). Paleta nabízených pohonných jednotek se postupem času rozšíří.

Zafira přijde na trh na jaře 1999. Rozšíří tím tak tradičně širokou nabídku značky Opel v oblasti rodinných aut. Doplní stávající kombíky Astra, Vectra a Omega, včetně minivanu Sintra.

Očekává se, že nový tržní segment kompaktních vanů výrazně poroste. Marketingoví experti firmy Opel předpokládají, že se do roku 2001 prodá ročně 600 až 800 tisíc nových aut této kategorie. Jsou přesvědčeni, že se Zafira díky svému revolučnímu uspořádání interiéru velmi dobře prosadí.



Miloslav Maun