Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI vs. Peugeot 5008 1.6 HDi

Tomáš Dusil
Diskuze (82)
Na první pohled toho mají obě porovnávaná MPV dost společného. Třeba základ v kompaktním modelu či přeplňovaný vznětový motor objemu 1,6 litru. Je lepším vozem ten z pravého břehu Rýna, nebo ten pocházející z levého?

Pokud zabrousíte do historie, tak zjistíte, že je to Francie, která drží evropský primát v zavádění velkoprostorových automobilů. Oním průkopníkem byla první generace Renaultu Espace z roku 1984. Po Chrysleru Voyager šlo v zásadě o druhý takto pojatý vůz na světě.

Na Espace neměl Peugeot odpověď dlouhých deset let. Teprve v roce 1994 se objevila 806 coby jeden ze čtveřice modelů italsko-francouzského projektu Sevel Nord. V roce 2002 následovala modernější 807 a o sedm let později vyjela recenzovaná 5008. Jde tedy o třetí MPV této francouzské značky.

Ani Opel se do kategorie MPV příliš nehrnul, vlastně vůbec. V okamžiku, kdy již cítil, že mu ujíždí vlak, snažil se vzniklou mezeru rychle zaplnit a výsledkem byla Sintra, MPV se silně americkými kořeny, představené v roce 1996. Neúspěch modelu v Evropě zřejmě způsobil to, proč ho Opel ničím nenahradil a výrobu v tichosti předčasně ukončil v roce 1999. V témže roce se ale poprvé objevila Zafira postavená na základě Astry G, a ta již prodejní úspěchy slavila. O šest let později vyjela druhá generace a v roce 2011 třetí, která navíc dostala přídomek Tourer.

Opel Zafira Tourer vs. Peugeot 5008 - srovnání rozměrů
Model Opel Zafira Tourer Peugeot 5008
Délka [mm] 4655 4530
Šířka [mm] 1928 1835
Výška [mm] 1685 1645
Rozvor [mm] 2760 2730
Rozchod vpředu [mm] 1577 1530
Rozchod vzadu [mm] 1577 1560
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l] 650/1860 680/1755

Výbavou nezklamou, ale ani nenadchnou

Dnešní kupující MPV hledá hlavně praktičnost v kombinaci s dostatečně bohatým vybavením. Zatímco testovaný Opel byl obdařen nejvyšší výbavou Cosmo s řadou příplatkových prvků, přijela 5008 v prostřední variantě Active, přičemž doplňků bylo minimum. Pro větší názornost a spravedlivost tak porovnáme nejlevnější varianty dostupné s danými motory.

V případě Zafiry se jedná o základní verzi Selection, v případě 5008 je to rovněž „entry výbava“ Access. Pokud se zájemce rozhodne pro takto motorizovanou a vybavenou Zafiru, bude muset navzdory akční ceně odepsat ze svého účtu 503.900 Kč. Peugeot nabízí rovněž akci a v jeho případě to znamená obětovat 470.000 korun.

Otázka tedy zní: Stojí za to, aby si zájemce připlatil skoro 34.000 korun za Zafiru, nebo má zmíněnou částku raději ušetřit a pořídit si Peugeot? Obě auta mají ve standardu mimo jiné šest airbagů, ESP a manuální klimatizaci, přičemž také elektrické nastavování a vyhřívání vnějších zrcátek získáte v základní ceně. Elektrické ovládání bočních oken vzadu ale nabízí pouze Peugeot, stejně jako šest reproduktorů - Zafira se musí spokojit se čtyřmi.

suv opel peugeot testy srovnavacitesty suv opel peugeot testy srovnavacitesty

V úrovni sériové výbavy tedy o něco vyhrává 5008. Trochu jinak tomu bude, pokud začne zájemce pečlivě studovat ceníky obou automobilů. Zřejmě i z důvodu pozdějšího data narození nabízí Zafira techniku, kterou 5008 disponovat vůbec nemůže. Zajímavým prvkem je Komfortní sada sedadel 1 a Komfortní sada sedadel 2. Prvně jmenovaná výbava je za příplatek 4.900 korun a zahrnuje třeba elektricky stavitelnou bederní opěrku, druhá přidává výškově stavitelné sedadlo spolujezdce. To má 5008 v sérii až v lepší výbavě Active, v základní variantě Access nelze mít tento prvek ani za příplatek.

Opel Zafira Tourer vs. Peugeot 5008 - Srovnání vnitřních rozměrů
Model Opel Zafira Tourer Peugeot 5008
Podélný prostor vpředu min/max (mm) 860/1065 800/1030
Podélný prostor vzadu min/max (mm) 465/935 690/970
Výška nad sedadlem vpředu (mm) 1050 1010
Výška nad sedadlem vzadu 995 910
Šířka vpředu (mm): 1495 1490
Šířka vzadu (mm): 1480 1530
Délka sedáku vpředu (mm): 485 510
Délka sedáku vzadu (mm): 480 460
Výška opěradla vpředu (mm): 650 650
Výška opěradla vzadu (mm): 630 590
Místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano

Vrcholem úrovně sezení u Zafiry jsou ergonomická přední sedadla. Vyjdou na 13.400 korun a nabízejí prodlužovatelný sedák, podobně jako to mají špičková sportovní sedadla. Samočinná dvouzónová klimatizace je u Zafiry za 8.900 korun, v případě 5008 ji nelze ve verzi Access vůbec objednat.

Jak vidíte, v úrovni výbavy rozdíly mezi soupeři v ceně nehledejte. Každý z aktérů nabízí něco, co ten druhý nemá.

Za volantem

Posaďte se za volant obou srovnávaných automobilů a okamžitě objevíte rozdíly. Tvůrci Peugeotu 5008 jako by při navrhování vozu ani neměli před očima MPV, spíše nějaký sporťák. Jinak si totiž nelze vysvětlit přítomnost mohutného středového tunelu. Ten je ve skutečnosti pouze plastovým výliskem uměle naroubovaným na rovnou podlahu platformy 2. Objemnějším řidičům bude rozhodně překážet, protože dost omezuje pravou nohu. Má však i přednosti - třeba řadicí páku, umístěnou příjemně vysoko.

Kabina Zafiry působí z pohledu řidiče o dost vzdušnějším dojmem. Středový tunel má rozumnou výšku a navíc je osazen kolejnicemi umožňujícími posouvat střední loketní opěrku. Současně se tím odkrývají různé odkládací prostory. Samotné posouvání funguje lehce krkolomně. Řadicí páka je zbytečně nízko a navíc trochu vzadu, jde však o zvyk. Celkově ale působí kabina robustnějším dojmem než v případě Peugeotu, a také zpracování Opelu vypadá na první pohled podstatně lépe.

Kvalita použitých materiálů je u obou automobilů porovnatelná. Co ale vadí, je snad až příliš mnoho tvarově stejných tlačítek. Středový panel Zafiry tak vypadá trochu jako klávesnice počítače. Výše zmíněná příplatková sedadla nabízejí příkladnou úroveň sezení. Tomu se sedadla v 5008 vyrovnat nemohou a to se týká také úrovně nastavení.

Dva proti čtyřem

Spíše než výbavu může cenový rozdíl ospravedlnit pohon, či přesněji výkon motoru. Agregát 1.6 v Zafiře nabízí skvělých 100 kW, zatímco Peugeot 5008 si musí vystačit s pouhými 84 kW. Pohonná jednotka Zafiry pochází z poslední generace agregátů této značky. Poprvé se objevila na jaře 2013 jako náhrada za turbodiesel 1.7 CDTi, který v základu pocházel ještě z dob partnerství s Isuzu. Současně nový motor nahradil méně výkonné verze dvoulitru, jenž pocházejí pro změnu od Fiatu.

suv opel peugeot testy srovnavacitesty suv opel peugeot testy srovnavacitesty

Motor pracuje s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec, blok je vyroben z hliníkové slitiny a vačkové hřídele jsou poháněny řetězem. Téměř čtvercový agregát vystačí s kompresním poměrem pouhých 16:1. Emisní normu Euro 6 splňuje kombinací filtru pevných částic bezúdržbového typu a katalyzátoru SCR využívajícího kapalinu AdBlue. Její nalévací otvor je umístěn pod víčkem, tedy v těsné blízkosti plnicího hrdla palivové nádrže.

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI Start/Stop vs. Peugeot 5008 1.6 HDi - Srovnání parametrů motorů
Údaj v závorce platí při Overboost
Model Opel Zafira Tourer Peugeot 5008
Motor 1.6 CDTI 1.6 HDi
Převodovka 6 MT 6 MT
Výkon [kW/min-1] 100/4000 84/3600
Točivý moment [Nm/min-1] 320/2000 270 (285)/1750
Max. rychlost [km/h] 193 185
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,2 12,3
Kombinovaná spotřeba [l] 4,1 4,9

Na rozdíl od Opelu si musí Peugeot vystačit se starším agregátem řady DV. Aby splnil přísnou normu Euro 6, musel být výrazně inovován. Změny zahrnují novou hlavu válců, jež vystačí pouze s jedním vačkovým hřídelem a dvěma ventily na válec. Co zůstalo, je hliníkový blok motoru, díky čemuž jsou jednotky řady DV velice lehké a rychle se zahřívají na provozní teplotu.

Zatímco emisní systém pro snížení oxidů dusíku je v principu stejný jako u motoru Opelu, je filtr pevných částic konstrukčně odlišný. Pracuje totiž s aditivy, v tomto případě Eolys Infineum, a ty je třeba doplňovat. V opačném případě dojde k ucpání filtru. Starší konstrukci prozrazuje také vyšší statická komprese 18:1.

Hra převodů

Při jízdě se oba agregáty projevují podobně. Ačkoliv je motor Opelu výkonnější, na subjektivně vnímané dynamice to příliš znát není. Na vině jsou možná až příliš dlouhé převody. Pokud vůz plně naložíte, nebude jízda nic příjemného. Se Zafirou jsme se vydali mimo jiné na autosalon do Paříže, přičemž při mnohahodinovém popojíždění na tamějším městském okruhu se nám několikrát stalo, že motor při rozjezdu zhasnul.

Co také trochu vadí, je jasně vnímatelné zpoždění nástupu turbodmychadla. Motor je ale tichý, jistě i zásluhou nízké statické komprese (viz výše) a také vstřikovacího tlaku common-railu.

Hlučný ovšem není ani motor Peugeotu, navíc se zdálo, že má o něco lépe vyhlazenou momentovou charakteristiku. Rovněž převody šestistupňové skříně jsou o špetku kratší. Při 130kilometrové rychlosti na dálnici tak točí cca 2400 otáček za minutu, zatímco Opel přibližně 2200, což je na takto malý motor docela málo. Obvykle takovou hodnotu vídáme u dvoulitrů či motorů s objemem 2,2 litru.

Jisté rozdíly panují také v ovladatelnosti převodovek. Řazení Zafiry je přesné a funguje po příjemně krátkých drahách, nicméně páka vyžaduje docela dost síly. To zejména dámám nemusí vyhovovat. Naproti tomu řadicí páka 5008 se pohybuje s lehkostí, byť po výrazně delších drahách. Že je o něco lépe „po ruce“, o tom už byla řeč.

V otázce spotřeby paliva se oba motory pohybují na podobných číslech. Zcela běžně se lze vejít do 6 litrů na 100 km, při odříkání i do pěti.

suv opel peugeot testy srovnavacitesty suv opel peugeot testy srovnavacitesty

Komfort ano, jistota jak kdy

Asi největší rozdíly panují v jízdním projevu. Do jisté míry za to může konstrukce podvozku. Vpředu použitý modifikovaný McPherson je v principu stejný, hlavní odlišnost je ale v řízení. Zatímco Peugeot 5008 si musí vystačit s elektrohydraulickým posilovačem, dostala Zafira Tourer modernější elektromechanický, navíc s elektromotorem umístěným dole, tedy přímo na řízení.

Vzadu využívají obě MPV zkrutnou příčku, ta v Zafiře je ale navíc doplněna o Wattův přímovod, jenž zpřesňuje vedení kol. Že tam je, poznáte nejlépe při rychlé jízdě v zatáčkách s rozbitým povrchem. Jistě jeho zásluhou je záď vozu příkladně klidná.

Přesně naopak je tomu u Peugeotu. Aby výrobce zajistil dostatečný akustický komfort, je náprava uložena v poměrně mohutných pružných lůžkách. Ta jsou navíc dost měkká, výsledkem čehož je nepříjemné škubání zádě na nerovnostech. Rovněž přejetí terénní vlny v zatáčce vůz silně rozhoupe.

Nicméně je-li povrch silnice hladký, jsou jízdní vlastnosti 5008 bezproblémové. Dokonce její řízení se zdá být přesnější, než to v Zafiře. Vysvětlení může nabízet konstrukce spodního ramene, jehož čep je namísto do něj zašroubován do těhlice a použité uložení poskytuje už z principu dost přesné vedení kola. Ale bohužel také zvýšený hluk.

Pokud se vrátíme k Zafiře, tak testovaná verze Cosmo byla vybavena v této třídě věcí ne zcela běžnou, a sice adaptivním podvozkem FlexRide. Vyjde na 24.700 Kč, přičemž objednat jej lze v každé úrovni vyjma té úplně základní. Nabízí tři předvolené stupně tuhosti tlumičů: Sport, Normal a Komfort. A skutečně je to znát. V prvně jmenovaném je šasi příjemně tuhé, takže pérování nerovnosti spíše kopíruje, než aby je absorbovalo. Naopak v komfortu je podvozek příjemně vláčný, aniž by se tím nějak výrazně ovlivňovala ovladatelnost. Spolu s režimem Sport ztuhne také řízení, přičemž přístrojový štít se zabarví do ruda. Asi aby byl řidič pořádně natěšený na rychlou jízdu… Podobný systém Peugeot 5008 vůbec nenabízí.

Video se připravuje ...

Závěr

Obě MPV nabízejí svému uživateli to, co hledá. Z pohledu praktičnosti chybějí snad jenom posuvné boční dveře, které má konkurence v podobě vozů Mazda 5 či Ford Grand C-Max. Z pohledu techniky se zdá být Opel Zafira výrazně vyspělejším vozem než Peugeot 5008. Karoserie Opelu je subjektivně tužší a dílenské zpracování mnohem lepší. I přes o málo vyšší pohotovostní hmotnost nabízí výrazně větší užitečné zatížení, a to není u MPV na škodu.

Kdo potřebuje sedm míst, může je mít u obou aktérů. V Zafiře jsou standardem v nejvyšší výbavě Cosmo, u ostatních verzí znamenají příplatek 17.400 korun. V Peugeotu 5008 je sedmimístné uspořádání za příplatek 16.000 korun, a to i v nejvyšší výbavě Allure.

suv opel peugeot testy srovnavacitesty suv opel peugeot testy srovnavacitesty

Opel Zafira Tourer

Plusy

  • Dílenské zpracování, užitečná hmotnost
  • Tužší karoserie, dobré jízdní vlastnosti
  • Tišší motor, příznivá spotřeba
  • Modernější technika, adaptivní odpružení
  • Chytré prvky výbavy (FlexFix), hospodárnost

Minusy

  • Příliš dlouhé převody kazí dynamiku
  • Lehce toporné rozjezdy
  • Sladění turbodmychadla s motorem
  • Větší síla potřebná k manipulaci s řadicí pákou
  • Nepřehledný středový panel
Nejlevnější verze modelu 409.900 Kč (1.8 Selection/85 kW)
Základ s testovaným motorem 503.900 Kč (1.6 CDTI Selection/100kW)
Testovaný vůz s výbavou 576.900 Kč (1.6 CDTI Cosmo/100kW)

Peugeot 5008

Plusy

  • Pocit vzdušnosti v kabině
  • Přesné řízení a lehké řazení
  • Tichý motor
  • Dobře sladěné turbodmychadlo s motorem
  • Nižší cena, spotřeba paliva

Minusy

  • Chování na rozbitých silnicích (houpání vlnění)
  • Jen průměrné dílenské zpracování
  • Vysoký středový tunel omezuje pravou nohu řidiče
  • Subjektivně průměrná tuhost karoserie
  • Chybí adaptivní odpružení a modernější prvky
Nejlevnější verze modelu 435.000 Kč (1.6 VTi Access/88 kW)
Základ s testovaným motorem 470.000 Kč (1.6 HDi Access/84 kW)
Testovaný vůz s výbavou 480.000 Kč (1.6 HDi Active/84 kW)
Tomáš Dusil
Diskuze (82)
Model Zafira Tourer 1.6 CDTI 5008 1.6 HDi
Cena základní sestavy 503 990 Kč 470 000 Kč
Cena testované sestavy 576 900 Kč 480 000 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1598 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000 84 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 270 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.8 / 4.1 5.9 / 4.3 / 4.9
Emise CO2: 109 110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1860 680 / 1755
Objem nádrže (l): 58 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1626 / 754 1585 / 485
Rozměr pneu: 225/50 R17 215/50 R17
Zafira Tourer 1.6 CDTI
5008 1.6 HDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4656 4530
b) šířka (mm): 1928 1835
c) výška (mm): 1685 1645
d) rozvor (mm): 2760 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1577 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1577 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1065 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 465 / 935 690 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 995 910
k) šířka vpředu (mm): 1495 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480 1530
délka sedáku vpředu (mm): 485 510
délka sedáku vzadu (mm): 480 460
výška opěradla vpředu (mm): 650 650
výška opěradla vzadu (mm): 630 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
4. 2. 2015 22:29
Motor
Jestli to zhášení motoru při rozjezdu nebude spíš řidičem... :-)
5. 1. 2015 19:29
Re: Závěr
ja mam grand scenic, sused kupil nove grand picaso.
ak je tomtom, tak je diplej posunuty viac k volantu, ja som vysoky, mam sedadlo nizko a volant najvyssie a najblizsie, displej je akurat sikmo nad mojou pravou rukou. Neprekryva sa mi nic, ale ok, niektore nizsie postavy s nespravnym nastavenim sedadla/volantu mozu mat problem.
Grand picasso je ale auto o generaciu novsie a je to citit, ak by stali vedla seba za rovnaku cenu, tak asi zoberiem picasso(odhlucnenie, dlhsie prevody, bez turbodiery, vaha, spotreba)
Na druhej strane tak debilne stredove opierky na sedadlach ako v picase mohol vymysliet iba totalny trotl. V prospech scenicu este je zaruka a zivost motora, picasso aj napriek vahe je s 85kw menej zive ako scenic s 96kw. V pripade mpv ale nie az tak podstatna velicina.
Avatar - martas2005
5. 1. 2015 17:14
Re: TEST
Je pravda, ze testy MPV by se mely orientovat predevsim na vyuziti prostoru. Mohu doporucit test "prevlecu pozvracene dite uvnitr, kdyz je venku -5?" :-). V S-maxu se to da v pohode...
Nicmene, ridicsky pocit je take dulezity, alespon me zajima hodne. ne vzdy mam za sebou v aute deti a jejich maminku a celkove je kazda jizda s S-maxem vyrazne lepsi nez napr. s 508, kterou jsem jezdil driv. Je lepsi vedet pri kazde jizde, co se deje pod koly a to jina MPV proste tak dobre neumi.
Takze za me priste klidne i drifty ;-).
3. 1. 2015 11:29
Re: TEST
„Rodinu o 5 členech a více nemám a ani neplánuju.“

Pak by, pane Dusile, bylo možná vhodné test MPV svěřit někomu, kdo je v této oblasti povolanější, nebo takového člověka k testu alespoň přizvat.

Sportovní vlastnosti podvozku zajímají minimum potenciálních kupců MPV. Co je naopak zajímá, je, jak podvozek filtruje nerovnosti, jak se do auta narvou plnohodnotné dětské sedačky + způsob uchycení (u zafiry jste jaksi zapomněl zmínit, že prostřední sedadlo vzadu není pro dětskou sedačku vůbec homologované!!!), jak se zavazadelník vypořádá s kočárkem (obyčejný/dvojčatový, sporťák/korba, naležato/nastojato), pohodlí sedadel vpředu/vzadu na delší cestě, výhled z vozidla, nebo třeba jaké jsou na delších cestách možnosti zabavení starších dětí multimédii.

Představený článek NENÍ z tohoto pohledu testem, spíše se jedná o jízdní dojmy.

Co z toho plyne? Je zbytečné chyby omlouvat sarkasmem vůči kritikovi, je třeba se z nich poučit.
2. 1. 2015 16:03
Re: TEST
No narozdíl od Vás s ním mám najeto 50tis km a nekoupil jsem si THP abych jezdil pomalu ;-) Btw k té velké rodině, já ji mám, tj. opět mohu posoudit.

Novoroční vtip je vaše reakce a hlavně tento článek, o kterém se rozhodně "test" říci nedá :no:

K té předposlední větě - pokud se do mě chcete trefovat, zkuste si alespoň přečíst rubriku moje auto a sem tam blog. Mám za sebou dost aut a kilometrů, abych to mohl posoudit. Např v současné době mimo MPV sedlám Focus III Combi s cca 25tis km za půl roku...