Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Organizace IIHS testovala pick-upy na přesazený čelní náraz. Pouze tři modely obstály!

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 23. 3. 2019
32
Zobrazit náhledy (32)
Ford F-150 Ford F-150 Ford F-150 Ford F-150 Ford F-150 Ford F-150 Ford F-150 Honda Ridgeline Honda Ridgeline Honda Ridgeline Honda Ridgeline Honda Ridgeline Honda Ridgeline Honda Ridgeline Honda Ridgeline Nissan Frontier Nissan Frontier Nissan Frontier Nissan Frontier Nissan Frontier Nissan Frontier Nissan Frontier Nissan Tundra Nissan Tundra Ford F-150 Nissan Tundra Nissan Tundra

Jedenáct pick-upů testovala americká organizace IIHS na čelní náraz s malým překrytím přídě. Výsledek ale techniky příliš nepřesvědčil, takže jak jednotlivá auta dopadla?  

Organizace IIHS představuje v USA alternativu k vládnímu Národnímu úřadu pro bezpečnost v dopravě (NHTSA). Pro běžné Američany kupující aut mají výsledky testů IIHS podobnou váhu,jako pro Evropany známé Euro NCAP.

Mezi nejnáročnější nárazové testy uskutečňované touto organizací patří čelní náraz s malým překrytím přídě. Vozidlo naráží do nedeformovatelné (pevné) bariéry pouze čtvrtinou šíře (25 procenty) své přídě s tolerancí 1 procenta. Z toho vyplývá, že plocha přední části, která přijde do kontaktu s bariérou, se liší vozidlo od vozidla. Nárazová rychlost je stanovena na 64,4 km/h +/- 1 km/h. Z toho jasně vyplývá, jak náročné tyto testy jsou. Právě při tomto druhu nárazu se před několika lety ukazovaly značné rozdíly mezi modely různých značek. Stačilo jen starší datum narození vozidla k tomu, aby auto v testu propadlo. Jakkoliv klasický přesazený čelní náraz Euro NCAP vedený na polovinu přídě při stejné rychlosti absolvovalo na výbornou, tedy 5 hvězdiček.

Tady je třeba si uvědomit, že Euro NCAP pracuje s deformovatelnou bariérou, která představuje příď a tedy deformační zónu moderního auta. Je jasné, že tuhá bariéra přináší mnohem větší zatížení nosného skeletu vozidla. Navíc aby to bylo co nejobjektivnější, testuje IIHS vozidla popsaným způsobem na obě strany karoserie. Důvody jsou čistě praktické. Pokud totiž vozidlo sjede mimo vozovku, zpravidla narazí do pevné bariéry (svodidla, strom, sloup) právě stranou spolujezdce.

Mají co dohánět

Na rozdíl od osobních automobilů, jejichž poslední generace si ve výše popsaném testu vedla velmi dobře, nedávno testovaných 11 pick-upů dopadlo podstatně hůře. Všechny byly testovány na obě strany, přičemž výsledek velmi dobře ukazuje na odlišnosti mezi levou (řidičovou) a pravou stranou skeletu vozidla. Ta řidičova bývá zpravidla o něco tužší, byť rozdíly jsou samozřejmě laikům zcela skryty. Z 11 testovaných modelů třídy pick-up byla čtyři auta z kategorie malých, zbytek, tedy 7 vozů, z velkých pick-upů.

Z výsledků vyplynulo následující: nejvyšší hodnocení, tedy „dobrý“ si za čelní náraz s malým překrytím přídě na obě strany odnesly pouze tři vozy. Ford F-150, Ram 1500 a Nissan Titan. Zbytek testovaných aut vykázal poněkud rozporuplné hodnocení.

Třeba Honda Ridgeline, která při testu na řidičovu stranu obdržela dobré a tedy nejvyšší hodnocení, získala při testu na stranu spolujezdce o stupeň nižší „přijatelný“. Přitom se jedná o jediný pick-up, který se kvalifikoval na cenu „Top Safety Pick“ pro rok 2019. Bylo to zejména zásluhou velmi dobrého osvětlení, což je oblast, kde konkurence ztrácí, v kombinaci se skvělými výsledky při hodnocení předkolizního systému. Ten však není součástí sériové výbavy této Hondy. Pro srovnání Toyota Tacoma získala za přesazený čelní náraz s malým překrytím podobné hodnocení jako Honda, avšak její vnější osvětlení je méně účinné.

360p720p

Které z 11 testovaných pick-upů dopadly nejlépe, je jasné, ale teď kdo byl nejhorší? Ve třídě malých pick-upů skončil na posledním místě Nissan Frontier, který si za náraz na obě strany odnesl shodné hodnocení „mezní“. Největší rozdíly mezi nárazem na levou a pravou stranu byl ve třídě malých pick-upů zjištěn u vozů GMC Canyon a Chevrolet Colorado. Obě auta vykázala na straně řidiče nejvyšší hodnocení „dobrý“, zatímco na straně spolujezdce získala pouze hodnocení „mezní“.

V kategorii velký pick-upů byla nejhorší Toyota Tundra. S hodnocením na řidičově straně „mezní“ a na straně spolujezdce dokonce „špatný“, tedy nejhorším možným byla zároveň jediným autem z testovaných, které získalo hodnocení „špatný“. Největší rozdíly mezi nárazem na obě strany ukázaly vozy GMC Sierra 1500 a Chevrolet Silevrado 1500, oba s hodnocením u řidiče „dobrý“, u spolujezdce ale pouze „mezní“. Jak si všechna testovaná auta vedla, ukazuje přiložená tabulka.

Čelní nárazový test IIHS s malým překrytím vozů pick-up na pevnou bariéru  
Malé pick-upy Hodnocení levá strana vozidla (řidiče) Hodnocení pravé strana vozidla (spolujezdce)
Toyota Tacoma Dobrý Přijatelný
Chevrolet Colorado Dobrý Mezní
GMC Canyon Dobrý Přijatelný
Nissan Frontier Mezní Mezní
Velké pick-upy    
Honda Ridgeline Dobrý Přijatelný
Ford F-150 Dobrý Dobrý
Ram 1500 (od roku 2018) Dobrý  Dobrý
Nissan Titan Dobrý Dobrý
Chevrolet Silverado 1500 Dobrý Mezní
GMC Sierra 1500 Dobrý  Mezní
Toyota Tundra Mezní Špatný
Stupně hodnocení: Dobrý, Přijatelný, Mezní, Špatný

„Velice si ceníme pokroku dosaženého u vozů Ford, Nissan a Ram v ochraně posádky, které získaly nejvyšší hodnocení při nárazu na obě strany karoserie. Zároveň ale musíme konstatovat, že třída pick-upů má stále co zlepšovat,“ řekl k výsledkům testů David Zuby, jeden z vedoucích pracovníků organizace IIHS.  

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku