Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Oslava stého výročí: Rolls Royce 100EX

Ladislav Čermák
Diskuze (14)
V nejtradičnější automobilce světa se chystají na oslavu stého výročí existence a chystají celému světu dárek, adekvátní své pověsti.

To tu ještě nebylo, v nejtradičnější automobilce světa se chystají na oslavu stého výročí existence 4. května tohoto roku. Jako dárek k výročí, inženýři postavili koncepční kabriolet, překonávající ve jménu renomé značky snad vše, co bylo dosud postaveno.

Na základě nového Phantoma, který poskytl většinu mechanických skupin a základní styling, vznikl obří čtyřmístný kabriolet, přímo hýřící všemi dostupnými nejmodernějšími technologiemi. Vzhledem k absenci plánů na sériovou výrobu dostali konstruktéři skutečně volnou ruku a v mantinelech přísných tradic se pořádně rozmáchli.

První přišla na řadu základní dispozice, otázky typu „proč musí koncepce připomínat nejlevnější městské vozítko“, byly zodpovězeny skutečně pádně. Dveře ve jménu absolutního komfortu a totální exkluzivity přesunuly svoje panty vzad a po vzoru nostalgických anglických roadsterů se otevírají dozadu. Podobně dopadlo i víko zavazadlového prostoru se zadním čelem, vyklopitelným do podoby praktického piknikového stolečku, či střecha, pro kterou se hodí označení „měkká“, ale již v žádném případě „plátěná“. Klasický levný tkaný materiál totiž vystřídala hi-tech vlákna, upravená pro maximální ochranu cestujících, zejména pokovením. Byla minimalizována a ve složeném stavu zabírá jen malý díl objemu obřího zavazadlového prostoru.

Exteriérové i interiérové panely dostaly exkluzivní povrchovou úpravu hlazeného teakového dřeva, kombinovanou s vysoce leštěným hliníkem. Zajímavým detailem je tvar A-sloupku, který naznačuje svou pevnost konstruktérskou parádičkou – integrovaným trojúhelníkovým okénkem. Karoserie se směrem dozadu výrazně zužuje a evokuje jachtu pod plnými plachtami, sršící luxusem. Příď se jednoznačně hlásí k Phantomu, ovšem designéři si pohráli s umístěním jednotlivých partií a vznikl značně osobitý výraz. Ten dokreslují i speciálně stvořená, leštěná 21“ kola a neobvykle umístěné dveřní kliky.

To nejzajímavější se ale skrývá pod majestátní kapotou. Pohon tohoto riviérového denního snu je záležitostí devítilitrového, šedesátičtyřventilového atmosférického šestnáctiválce! Zbytek techniky již tak bombastický není, o 16,5 cm zkrácený a snížený (7,1 cm) podvozek z Phantoma používá vpředu dvojitá příčná ramena, hřebenové řízení a vzadu víceprvkovou nápravu, o použité převodovce se výrobce v tiskové zprávě nezmínil, ačkoliv ta by vzhledem k předpokládanému kroutícímu momentu vysoko přes 1000 Nm mohla být také velmi zajímavá.

Ladislav Čermák
Diskuze (14)