
Osmdesát tisíc řidičů dostane pokutu za rychlost na D1. Nejste mezi nimi?
První část měření rychlosti v rekonstruovaném úseku Ostrovačice - Kývalka (těmito obcemi mimochodem procházel původní brněnský předválečný Masarykův okruh) probíhala od 1. června do 15. srpna a jednalo se o první místo, kde se radary během modernizace D1 objevily.
Za dva a půl měsíce zde přestupek podle statistiky Ministerstva dopravy ČR spáchalo 80 tisíc řidičů, kteří jeli nepřiměřenou rychlostí (více než v tomto místě povolených 80 km/h), a to jak ve směru od Brna, tak i od Prahy. Většina z nich ovšem na 178.-182. kilometru sundala nohu z plynu, i když číslo vypadá enormně, jedná se pouze o 2,9 %, jinak zaokrouhleně tři ze sta. MD zde chtělo dopravu zklidnit a záměr se vydařil, data z detekčních kamer to potvrdila.
„Nehody v uzavírkách nebo v jejich blízkosti jsou častým důvodem dopravních komplikací na nejvytíženější české dálnici. Dodržování rychlosti v zúženích je důležité pro větší bezpečnost řidičů, plynulejší provoz na D1 a menší riziko nehod,“ zhodnotil první měsíce fungování úsekového měření rychlosti ministr dopravy Dan Ťok.
Policie tento krok vidí pozitivně, díky úsekovému měření zde klesl počet havárií o třetinu. Zatímco od března do května jich bylo 34, od zmíněného června do poloviny srpna jen 22. Řidiči tolik neriskují, dříve naráželi do dočasných svodidel, protože v těchto místech jeli zkrátka příliš rychle. Před měřením rychlosti v části dopravní tepny, která nyní prochází rekonstrukcí, jsou nyní varováni dopravním značením.
„Drtivá většina řidičů reaguje na upozornění o měřeném úseku snížením rychlosti na dovolený limit. Ubylo těch, kteří překračují v měřeném úseku rychlost výrazně nebo si vynucují uvolnění levého jízdního pruhu pro rychlejší průjezd,“ dodává ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Podezření ze spáchání přestupku řeší postupně města Rosice a Šlapanice. Právě tyto dvě obce s rozšířenou působností tedy následně vybírají i pokuty. Podle odhadů je zaplatí 80 % vyzvaných lidí. Peníze jsou a budou použity na nové přechody pro chodce, chodníky a dopravní hřiště, neskončí tedy v kapsách radních.
Modernizovaná čtyřkilometrová část „dé-jedničky“ Ostrovačice - Kývalka bude zprovozněna v listopadu, do té doby tam budou radary. Příští rok se přesunou jinam, pochopitelně tam, kde budou probíhat stavební práce. Dodavatele nových kamer ještě musí ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) vybrat ve veřejné soutěži.