Osmistupňová samočinná převodovka pro Lexus LS 460
Rozhodnutí vyrábět osmistupňovou samočinnou převodovku padlo už před čtyřmi lety, kdy vznikala koncepce nové generace řady LS. BMW předběhlo předchozí Lexus LS v minulosti se šestistupňovou automatickou převodovkou, Mercedes-Benz má již několik let v nabídce sedmistupňové ústrojí 7G-Tronic, a tak logickým krokem se stalo osm stupňů. Tak malicherné to rozhodnutí prý nebylo...
Toyota Motor Corporation je v posledních letech průkopníkem hybridních pohonů a dalších technologií, které snižují zátížení životního prostředí, které plyne z provozu automobilů. Nový automat je podobným příspěvkem. Při podobné hmotnosti a zástavbových rozměrech je s osmi stupni ještě lépe schopen vykrýt využitelné pracovní pásmo motoru a řadou technických inovací nabídnout uživateli ještě více komfortu.
Nové převodové ústrojí je společným projektem Toyota Motor Corporation a Aisin AW Co., Ltd.
Konstrukce
Skříň převodovky je z jednoho kusu a je vyrobená jako odlitek z hliníkové slitiny.
Díky zmenšení počtu dílů, dokonalejšímu kapalinovému okruhu s menším počtem komponentů a účinnějším ozubeným soukolím jsou vnější rozměry nové převodovky stejné jako u šestistupňové samočinné převodovky předchozího modelu LS 430. Skříň nové převodovky je o 10 % lehčí a přesto o 30 % tužší než u šestistupňové převodovky předchozího modelu. S hmotností 95 kg (+ 10 % ve srovnání se šestistupňovou převodovkou modelu LS 430) má nová osmistupňová samočinná převodovka o 22 % větší kapacitu přenosu točivého momentu.
Dokonce i na namáhané komponenty ozubených soukolí bylo v mnoha případech použito hliníkových slitin místo oceli, což přispělo ke značnému snížení celkové hmotnosti ústrojí.
Ozubená soukolí a hydraulické řízení
Ozubené soukolí s osmi převodovými stupni se skládá z dvojí sady planetového soukolí a planetového soukolí Ravigneaux. Toto uspořádání je doplněno čtyřmi spojkami, jednou jednosměrnou spojkou a dvěma brzdami. Pro zajištění co nejplynulejší jízdy dokáže nová převodovka provádět vícenásobné změny rychlostních stupňů (tzn. nejen změny o jeden rychlostní stupeň) a tak optimálně přizpůsobovat točivý moment momentálním podmínkám zatížení. Zatímco obvyklé řízení řazení uvolňuje jednu zapojenou spojku před spojením druhé, nové osmistupňové ozubené soukolí bylo zkonstruováno tak, aby stále přenášelo výkon prostřednictvím každé ze dvou zapojených spojek. Tím se na minimum zkracuje časová ztráta a ráz při přeřazení, což zajišťuje plynulost celého prosecu přenosu točivého momentu.
Nový hydraulický systém převodovky kombinuje lineární elektromagnetické ventily a řídící ventily v jediné jednotce. Kromě přispění k celkové kompaktnosti jednotky umožňuje tato nová strategie další podstatné zkrácení doby mezi změnami rychlostních stupňů. Doba pouhých 350 milisekund je o 41 % kratší než u předchozí převodovky v modelu LS 430.
Nová osmistupňová samočinná převodovka Lexusu má podle výrobce nejširší rozpětí převodových stupňů (převodový rozsah) mezi konkurenčními převodovkami. Hospodárné využití paliva je dále podpořeno prodlouženým přerušením vstřikování při zpomalování a rozšířením využívání jízdy na neutrál. Systém Neutral Control System samočinně odpojí režim „D“ při zastavení vozu a běhu motoru naprázdno, čímž se současně snižuje zatížení motoru a zlepšuje hospodárnost.
Převodovka pracuje s následujícími převodovými stupni: I. - 4,596, II. - 2,724, III.- 1,864, IV. - 1,464, V. - 1,231, VI. - 1,000, VII. - 0,824, VIII. - 0,685, zpětný chod - 2,176
Minimální hlučnost a vibrace hnacího ústrojí
Při absenci zvukotěsných materiálů v konstrukci samotného hnacího ústrojí byla velká péče věnována minimalizaci hlučnosti a vibrací systému.
Kromě výrazného zvýšení přesnosti výroby jednotlivých ozubení byl také zvýšen počet ložisek, mimořádná péče byla věnována povrchovým úpravám každého jednotlivého ložiska a vyvážení rotujících komponent. Zlepšena byla jak přesnost záběru ozubení diferenciálu, tak tuhost hnacího hřídele. Nový, třídílný hnací hřídel, vyrobený s nižšími tolerancemi, má pružné spojení s optimálními vlastnostmi z hlediska hluku a vibrací.