Paradox F1: Jezdci kvůli vlastnímu bezpečí musí hazardovat se zdravím
O ochranném kokpitu Halo jste určitě již slyšeli. Mezinárodní automobilová federace jej zavádí jako nový bezpečnostní prvek, jenž musí od příští sezony povinně nasadit všechny týmy na startovním roštu. Vedle samotné Formule 1 se to týká i nižších sérií a fanoušci novince zejména kvůli otřesnému designu nemohou přijít na jméno.
FIA však uvádí, že Halo kokpit rapidně zvýší ochranu hlavy závodníka a sníží tak riziko tragické nehody. Jenže ruku v ruce s tímto přichází pro týmy a hlavně jezdce nové starosti, se kterými se musí vypořádat.
Tématem číslo jedna je hmotnost. Vedení Formule 1 kvůli zavedení Halo kokpitu zvýšilo minimální povolenou hmotnost vozu i se závodníkem o šest kilogramů, čímž chtělo zohlednit nasazení nového kokpitu. Jenže inženýři týmu Force India vypočítali, že novinka si vyžádá další přestavby a váha kvůli tomu vzroste o nemalých 14 kg.
Týmy tak budou apelovat na jezdce, aby kila navíc shodili tam, kde je to v dané situaci nejsnazší: na vlastní váze. Jenže drtivá většina pilotů F1 je už nyní drobné postavy a jen těžko mohou během několika měsíců shodit více kilogramů. Kvůli vlastní bezpečnosti jsou tak paradoxně nuceni riskovat zdraví.
„Už tak jsem se v letošním roce pohyboval na hraně povolené váhy. Pokud si nasazení Halo kokpitu vyžádá skutečně tolik hmotnosti, může to být problém,“ vysvětluje Romain Grosjean, jeden z vyšších pilotů ve startovním poli. „Abych byl upřímný, už teď mám podváhu a kdyby záleželo jen na mně, určitě bych měl o několik kilo víc,“ dodává.
S hmotnostními limity není spokojen ani další „velikán“ Nico Hülkenberg. Ten si navíc myslí, že Halo kokpit není k ochranně závodníka bezprostředně nutný a očekává, že ze sportu rychle zmizí. „Nemyslím si, že ve Formuli 1 vydrží dlouho. Lidé si rychle uvědomí, že tento prvek není nutný,“ dodal německý jezdec aktuálně působící v týmu Renault. Jedná se tedy o další velký přešlap tohoto sportu?