Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Paradox F1: Jezdci kvůli vlastnímu bezpečí musí hazardovat se zdravím

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 28. 11. 2017
7
5
Zobrazit náhledy (7)
Abarth Abarth
Ochranný kokpit Halo má závodníkům Formule 1 zajistit více bezpečí, kvůli striktním pravidlům ale může mít i opačný efekt. Jezdce vyššího vzrůstu značně znevýhodňuje a nutí nezdravě hubnout.

O ochranném kokpitu Halo jste určitě již slyšeli. Mezinárodní automobilová federace jej zavádí jako nový bezpečnostní prvek, jenž musí od příští sezony povinně nasadit všechny týmy na startovním roštu. Vedle samotné Formule 1 se to týká i nižších sérií a fanoušci novince zejména kvůli otřesnému designu nemohou přijít na jméno.

FIA však uvádí, že Halo kokpit rapidně zvýší ochranu hlavy závodníka a sníží tak riziko tragické nehody. Jenže ruku v ruce s tímto přichází pro týmy a hlavně jezdce nové starosti, se kterými se musí vypořádat.

Tématem číslo jedna je hmotnost. Vedení Formule 1 kvůli zavedení Halo kokpitu zvýšilo minimální povolenou hmotnost vozu i se závodníkem o šest kilogramů, čímž chtělo zohlednit nasazení nového kokpitu. Jenže inženýři týmu Force India vypočítali, že novinka si vyžádá další přestavby a váha kvůli tomu vzroste o nemalých 14 kg.

Týmy tak budou apelovat na jezdce, aby kila navíc shodili tam, kde je to v dané situaci nejsnazší: na vlastní váze. Jenže drtivá většina pilotů F1 je už nyní drobné postavy a jen těžko mohou během několika měsíců shodit více kilogramů. Kvůli vlastní bezpečnosti jsou tak paradoxně nuceni riskovat zdraví.

„Už tak jsem se v letošním roce pohyboval na hraně povolené váhy. Pokud si nasazení Halo kokpitu vyžádá skutečně tolik hmotnosti, může to být problém,“ vysvětluje Romain Grosjean, jeden z vyšších pilotů ve startovním poli. „Abych byl upřímný, už teď mám podváhu a kdyby záleželo jen na mně, určitě bych měl o několik kilo víc,“ dodává.

S hmotnostními limity není spokojen ani další „velikán“ Nico Hülkenberg. Ten si navíc myslí, že Halo kokpit není k ochranně závodníka bezprostředně nutný a očekává, že ze sportu rychle zmizí. „Nemyslím si, že ve Formuli 1 vydrží dlouho. Lidé si rychle uvědomí, že tento prvek není nutný,“ dodal německý jezdec aktuálně působící v týmu Renault. Jedná se tedy o další velký přešlap tohoto sportu?

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - wakantanka
svět se pr-del obrací
wakantanka
| 28. 11. 2017
Ale prdlais nic nedeje. Len velmi malo tohtorocnych GP bola nuda.
svět se pr-del obrací
ryccardo
| 28. 11. 2017
Přesně tak. Královna motorsportu se stala žumpou 8-s
Avatar - H/K_svwet
svět se pr-del obrací
H/K_svwet
| 28. 11. 2017
Lauda to povedal vcelu jasne.. takato pripadna svatoziara nie je dobrym riesenim.. navyse brani nielen idealnemu vyhladu z monopostu ( ktory je prioritnou sucastou bezpecnosti vozu F1 ) ale aj pri vyprostovani jazdca po pripadnej nehode je tato vec skor na obtiaz ako na uzitok... nehovoriac o dalsom vahovom navyseni uz aj tak dost monstroznych a az zbytocne pretechnizovanych monopostov ( kde su tie casy 12 valcov a krasneho zvuku.. nikde ziadne DRS... a aj dotankovanie bolo fajn.. teraz sa bohuzial v boxoch uz nic nedeje ) ... zda sa ze z F1 sa nam postupne ale isto stava len akasi promo-show pre bohatych a asi aj vcelku znudenych milionarov ...bohuzial... realny fanusik ale musi zaplakat pripadne uz moze rovno aj spat... lebo ked aj prespi polovicu zavodov v roku aj tak o nic nepride...
svět se pr-del obrací
ryccardo
| 28. 11. 2017
tak tohle může vymyslet jen mag-or. Nešlo to vymyslet tak aby to závodníkovi nenarušovalo výhled? BTW nepřijde mi že současný formule nechrání jezdcovu hlavu. Ještě, že na tuhle šarádu už nekoukám.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku