Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peterbilt Pride & Class Model 389 pro hrdé řidiče

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Severoamerický výrobce nákladních vozidel představil speciální vydání modelové řady 389, které je poctou klasickým tahačům značky Peterbilt.

Texaský Peterbilt si pro své zákazníky připravil speciální edici modelové řady 389, pojmenovanou Pride & Class. Ta má oslovit příznivce klasických amerických trucků, preferující Peterbilt před ostatními tradičními severoamerickými značkami nákladních vozidel pro dálkovou dopravu.

Modelová řada 389 je již ve své standardní podobě tím nejstylovějším zástupcem Peterbiltu, připomínajícím staré čase. Její historie se přitom začala psát teprve v roce 2006, kdy byla představena jako přímý nástupce vlajkové lodi Peterbiltu, kterou byla v letech 1987 až 2007 modelová řada 379. Tu mimochodem proslavila řada filmových rolí, z nichž tou nejslavnější je Optimus Prime z celovečerních trháků Transformers.

Peterbilt nabízí vozidla řady 389 v klasickém třínápravovém provedení s hliníkovou denní i spací kabinou. V jejím případě lze volit mezi nízkou nebo zvýšenou střechou s aerodynamickým spoilerem. U edice Pride & Class je u spací nástavby možnost výběru z délek 1,83 m a 1,98 m. Vnitřní osvětlení v kabině i spací nástavbě zajišťují světelné diody a standardem je automatická klimatizace.

Provedení Pride & Class Model 389 sází v případě exteriéru na hojné využití chromu, který je zdobí tahač od masivní masky chladiče, která svým provedením odkazuje na Peterbilt Model 351 z roku 1954, až po blatníky zadních kol. Na střeše nad čelním sklem pak nechybí pro severoamerický truck typická oranžová světla.

Interiéru dominuje palubní deska kombinující černou s šedou barvou a její součástí je i sedmipalcový dotykový displej multimediálního systému SmartNav, jehož součástí je mimo jiné navigace Garmin, audio se satelitním rádiem a přehrávač MP3, rozhranní Bluetooth a nechybí ani vstupy pro USB a iPod. Standardem pro speciální vydání jsou černou kůží čalouněná sedadla s logy Pride & Class vyšitými na opěrkách hlav a silný černý koberec v kabině i spací nástavbě.

V přídi Peterbiltu 389 může být uložen 12,9litrový vznětový motor PACCAR MX-13 s výkonem od 280 kW (380 k) do 368 kW (500 k) a točivým momentem od 1966 do 2508 N.m. K dispozici jsou rovněž 15litrové motory Cummins ISX 15 s výkony 294 až 441 kW (400 až 600 k) a točivými momenty 1966 až 2779 N.m. Tyto pohonné jednotky mohou být kombinovány s manuálními nebo automatickými převodovkami Eaton.

Základem modelové řady 389 je ocelový žebřinový rám. V případě náprav jsou vpředu i vzadu použity tuhé nápravy Dana Spicer a na přání může být namontována zadní tandemová náprava Meritor. Přední náprava může být odpružena pouze listovými pery nebo je může doplňovat i vzduchové odpružení, které je standardem pro zadní nápravy.

Vzduchotlakový brzdový systém využívá vpředu standardně kotouče, které mohou na přání nahradit zadní bubnové brzdy. Standardem je elektronický stabilizační systém Bendix.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Avatar - romgator
10. 11. 2014 11:17
Re: krasna masinka
Jo, ten první truck je Freightliner Coronado, ruku do ohně bych za to ale nedal.
Avatar - Barrichello
10. 11. 2014 09:16
Re: krasna masinka
Tak ono je potřeba rozlišovat mezi us kamiony.
Jezdí tam jak staré klasiky, tak moderní stroje.

Skládačka je dnes že, kdo v Evropě si dělá vlastní motory, nápravy, převodovky atd.

Automat v USA mít můžeš, dokonce i systémz varování při vyjetí z jízdního pruhu, kdy ti to brní na té straně sedačky kam vyjíždíš mimo pruh atd.
Tempomat můžeš mít taky.

Ale je tam odlišné prostředí a podmínky, takže ne vše je jako v Evropě. Ostatně i tadz v čr pár us trucků jezdí, většinou starší kousky, ale tak 30-40 jich tu celkově je...
Avatar - wakantanka
10. 11. 2014 08:02
Re: krasna masinka
V žiadnom US Trucku som doteraz nejazdil, ale podľa toho čo je schopný človek vidieť v telke alebo na internete väčšina truckov (class 8) jazdí s nesynchronizovanou manuálnou prevodovkou na spôsob LIAZu 100 :). Pekne klasicky na dvakrát spojku a pri podradzovaní s medziplynom. Beriem to tak, že tamojší vodiči sa takto akoby chceli vymedziť od vodičov osobných áut, kde prevládajú prevodovky automatické. Áno používajú sa aj automatické prevodovky, ale tie (ak sa nemýlim) nemajú ani počet stupňov ani podobné vychytávky ako spolupráca s GPS tempomatom, aktívnym radarom a podobne. Je mi jasné, že tie kamióny sú prispôsobené hlavne požiadavkám samotných vodičov a legislatíve, a viacmenej sa jedná o skladačky z dielov rôznych dielčích výrobcov komponentov. Vzhľadom k tomu, čo všetko dnes vedia dávať do kamiónov v európe (rôzni bezpečnostní asistenti atď.) tí istí výrobcovia nejako sa veľmi nehrnú ich dávať do svojich vozidiel v Amerike.
Avatar - Barrichello
9. 11. 2014 19:46
King of the road
tahle řada je král mezi tzv. Convetional truck, tj. trucky s kapotou. Je to legenda navazující na minulost, na legendární trucky a ta hranatost je stále populární. Technika a výbava je ale už moderní.
Avatar - Barrichello
9. 11. 2014 19:43
Re: krasna masinka
Tam se hlavně používá jiný způsob řazení, pokud se tedz jedná o amnuální převodovky, i když hodně us trucků už má dnes automaty.

Stejné je to s brzdami.

Jinak převodovky sou Eaton, Spicer nebo Fuller.

Nápravy Meritor, Rockwell atd