TEST Peugeot 607 2.2 HDI Grand Class - Odpisová politika
Limuzína vyšší střední třídy 607 se cenou ještě donedávna pohyboval nad hranicí 900.000 Kč, kterou poslanci stanovili jako hranici pro odpisy ceny osobních vozů. Peugeot proto začal nabízet velmi dobře vybavené verze Grand Class s podstatnou slevou, a bohatou standardní výbavou. Nás tedy zajímalo, co nabízí 607 právě nyní, tři roky od našeho prvního testu.
Vůz si samozřejmě zachovává charakteristickou siluetu se značnými převisy a štíhlým zavazadelníkem. Pozornější prohlídka pak odhalí xenonové světlomety s ostřikovači nebo stále velmi sexy tvarované zadní sdružené svítilny. Šarm a jistý nadhled nad módními trendy tomuto sedanu zůstal a na rozdíl od mnohé konkurence se u něj reprezentativnost nepojí s agresivitou.
Také pod kapotou je vše při starém – vůz pohání koncernový čtyřválcový turbodiesel o maximálním výkonu 98 kW, spřažený nově s šestistupňovou manuální převodovkou. Naftové srdce sice příliš nevyniká výkonem, ale o to větší kultivovaností chodu danou především přítomností vyvažovacího hřídele a také výborného odhlučnění. Zájemce o tento vůz většinou nesahá po vznětové motorizaci z touhy závodit. V případě 607 můžeme naopak říci, že pro rychlé a hlavně velmi ekonomické přesuny na velké vzdálenosti jde o velmi dobrou volbu. Při velmi rychlé jízdě převážně po dálnici jsme naměřili velmi dobrou spotřebu 7,3 l/100 km, což uděluje vozu velký jízdní dosah přes 1000 km. Na šestý stupeň sice téměř nelze zrychlovat, k udržení příznivé spotřeby ale najde uplatnění i mimo dálnice. Na všech površích a při rychlostech do 160 km/h je ve voze ticho, na které jsme zvyklí jen z limuzín vyšší třídy. Odpružení je vyloženě komfortní a pohlcování nerovností je zjevně oblíbená disciplína vozu.
V mezích pro posádku snesitelných se drží naklánění vozu v zatáčkách, které je daní za komfort podvozku. Vzdor tomuto chování je nedotáčivost jen výjimkou a vůz se dá bezpečně ovládat i při rychlých vyhýbacích manévrech.
V interiéru jsou změny a doplňky ve výbavě patrné nejvíc, o čemž svědčí seznam pod článkem. Volant by ale přesto snad mohl mít silnější věnec a větší rozsah seřizování. Také přední sedačky řádně podepírají jen dolní část zad, kupodivu se nám v nich však sedělo pohodlně i při non-stop jízdě na 600 km. Z akčních doplňků jsme ocenili i elektrické zavírání víka zavazadlového prostoru. Stmívací zrcátka, elektricky ovládaná sedadla či vyspělý audiosystém s 10 reproduktory jsou v základní ceně a právě komplexnost výbavy můžeme hodnotit jako největší klad této akční verze.
Pokud hodnotíme Peugeot 607 z hlediska jeho účelu, není pochyb o téměř unisono znějící chvále. Přidáme-li ke komplexní výbavě ještě vnitřní pohodlí, spotřebu, ergonomicky i esteticky dosti zdařilý interiér a samozřejmě velmi výhodnou cenu, není proč váhat.
Když ovšem budeme 607 hodnotit jako běžný sériový automobil, uvítali bychom například přesnější zpětnou vazbu řízení a také ovládání klimatizace by mohlo být jednodušší. A přestože není tento vůz určen pro sport, subjektivně poskytuje méně „radosti z jízdy než bychom vzhledem k jeho velmi dobrému zpracování čekali. Podvozek je tedy sice komfortní, ale slalom na něj nezkoušejte.
Jinými slovy, objektivně je současná nabídka Peugeotu 607 Grand Class velmi zajímavá a vůz samotný plně odpovídá všemu dobrému, co bychom od této třídy mohli požadovat. A když k tomu přičteme fakt, že Peugeot reagoval na krok státu protikrokem s výhodou pro zákazníka, máme pozitiva vozu obohacená i o nevšední politicko-ekonomický důvod, proč Grand Class vlastně vzniknul.