Peugeot Expert L2H11.6 HDI: Šest kubíků stačí
Expert se spolu s koncernovými sourozenci Jumpym a Scudem prodává ve dvou délkách, rozvorech i výškách. Námi zvolená verze L2H1 pojme skvělých 6 kubíků nákladu, přičemž výška auta dosahuje jen 1942 mm. Tím je sice omezen nákladový prostor ve vertikálním směru na 1449 mm, ale proti zvýšené verzi H2 (nárůst o 334 mm) se sedmi kubíky pro náklad ušetříte palivo a získáte dynamičtější auto.
Testovaný motor 1.6 HDI měl totiž dost práce i s naší verzí. Při obsazení pouze řidičem se devadesát koníků zadýchávalo jen lehce a vzalo si v průměru 7,0 1/100 km, ale malý furgon je stavěný především na převážení břemen. Tedy nakládáme...
Vyzkoušeli jsme rovněž druhý extrém a expert obsadili třemi pasažéry a těžkým nákladem, takže k překročení skvělé hodnoty užitečné hmotnosti 1188 kg by stačilo vzít do auta jen kočku.
S plnou parádou 2880 kg si moderní turbodiesel 1.6 HDI poradil těžko. Na rovině se auto rozjíždělo s rozpaky, mírné kopce vyžadovaly brzké podřazení o stupeň dolů. Dokonce se nám stalo, že do prudkého stoupání jsme museli jít na druhý rychlostní stupeň. Vzhledem k parametrům motoru žádný div. Ani v těchto případech však motor posádku nerušil, tak kultivovaný běh u náklaďáku jen potěší. Také brzdová soustava i přes extrémní namáhání v kopcovitém terénu pracovala na výbornou.
Ten, kdo uvažuje o plném využívání užitečné hmotnosti Expertu, pravděpodobně sáhne po silnějším turbodieselu 2.0 HDI/88 kW (cena ale vzroste o nemalých 55 000 korun).
Testované provedení L2H1 nemá kromě sourozenců Jumpy a Scudo přímého konkurenta. Dalším rivalem expertu tedy je Renault Trafic L2H1 (pochopitelně i dvojčata Nissan Primastar a Opel Vivaro), který vnějšími rozměry (5182 x 1904 x 1962 mm) i objemem nákladového prostoru 5,94 m3 odpovídá peugeotu téměř přesně. Základní pohonnou jednotku renaultu však tvoří objemný dvoulitr 2.0 dCI. Ještě vzdáleněji může peugeotu konkurovat o 8 cm širší základní Ford Transit Van 260 s objemem nákladového prostoru 5,62 m3, ale motor 2.2 TDCi se šestnáctistovce expertu už hodně vzdálil. Testovaná slabší jednotka se v dlouhém expertu jeví jako ideál pro toho, kdo bude převážet objemné a nepříliš těžké předměty.
Technické parametry | |
Motor | přeplňovaný vznětový řadový |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Zdvihový objem | 1560 cm3 |
Největší výkon | 66 kW při 4000 ot./min |
Největší točivý moment | 180 N.m při 1750 ot./min. |
Rozvod ventilů | DOHC |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Celkové vnější rozměry | 5135 x 1895 x 1942 mm |
Rozvor náprav | 3122 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1574/1574 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1692/1188 kg |
Objem nákladového prostoru | 6 m3 |
Objem nádrže paliva | 80 l |
Pneu | 215/60 R16 |
Největší rychlost | 145 km/h |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 8,6/6,8/7,5/100 km |
Emise CO2 | 198 g/km |
Celková záruka | 2 roky |
Záruka na neprorezivění karoserie | 12 let |
Cena bez DPH | 535 900 Kč |
Text: Ladislav Černý
Foto: Jiří Křenek