Piaggio Porter Tipper SL - Nejmenší z velkých
Protože jsme již měli možnost vyzkoušet si v redakčním testu tříkolku APE poháněnou motocyklovou čtyřstovkou i malé užitkové Quargo s motocyklovou sedmistovkou, uvítali jsme seznámení s největším z malých, Porterem Tipper SL.
Připomeňme, že výrobní program skútrového koncernu Piaggio (jeho součástí jsou dnes i značky Aprilia, Moto Guzzi, ale i Vespa) zahrnuje v sektoru užitkových vozidel kromě nákladních typů Porter ještě řadu APE (nákladní tříkolky s čtyřdobými motocyklovými motory třídy 50 a 200 cm3), Quargo (miniaturní užitkové automobily podobné porteru s motocyklovým motorem Lombardini 686 cm3) a v neposlední řadě dvoumístné osobní vozítko M 500.
Pro typovou řadu Porter výrobce nabízí tři naprosto odlišné motory - zážehový o zdvihovém objemu 1300 cm3, vznětový o objemu 1400 cm3 a plynový 1300 cm3 spalující jako palivo LPG. Samostatnou položkou je elektrický pohon. Porter existuje i se znakem náprav 4x4!
Koncepcí i určením je trpasličí Piaggio Porter Tipper nákladním automobilem se vším všudy. Byť skutečně maličkým. Uveze totiž téměř tři čtvrtiny tuny a umí uhánět rychlostí až 125 km/h! Konstrukce italského vozidla je klasická až ortodoxní. Začíná již obvyklým žebřinovým rámem z ocelových profilů, pokračuje kapalinou chlazeným motorem uloženým vpředu pod dvoumístnou trambusovou budkou řidiče a pohánějícím kola tuhé zadní nápravy a nechybí ani kapalinové sklápění korby...
Spuštění dobře odhlučněného motoru Daihatsu je snadné a naprosto bezproblémové. I v chladnu po odstavení v mrazivé noci. Pětistupňová převodovka s přímým řazením má klasické schéma šablony a je výborně odstupňovaná s nejvyšším stupněm trochu „delším“, takže přichází ke slovu jen na rovině a převážně při jízdě bez nákladu. Odmění se za to velmi dobrou největší rychlostí. Perfektně funguje spojka s nepatrnou ovládací silou a přesným a citlivým záběrem, takže s porterem lze vyrazit z křižovat tak razantně, že okolí zůstává zírat.
Na komunikacích se miniatura (spíše motokára s korbou) pohybuje až překvapivě svižně. V městském provozu stačí držet krok s běžnou automobilovou konfekcí, vzhledem k poměru hmotnosti a výkonu je však dokonce rychlejší než průměr a může závodit s kdekým. Posádka za to platí nepatrně větším hlukem v kabině, ale rozhodně nikoli nepříjemným či obtěžujícím.
Při parkování nebo kličkování stísněnými prostory nadchne Piaggio nesmírnou obratností. Kratičký rozvor a velký rejd umožňují obrat téměř doslova na pětníku. Jen při úplném vytížení a manévrování namístě je znát absence posilovače řízení vynahrazená nepatrně větším převodem. Podstatné však je, že kvalita řízení umožňuje také bezpečnou jízdu již zmíněnou největší rychlostí (v našem případě 125,4 km/h) bez doprovodu vibrací či dokonce samovolného kličkování.
Ocenění zaslouží vyváženost pérování, které je samozřejmě vláčnější při zatížení. Prázdný porter na nerovnostech pochopitelně trochu poskakuje.
Totéž platí pro účinnost brzd (vpředu jsou kotoučové, vzadu až překvapivě stačí bubnové), které u prázdného vozidla kupodivu vůbec nemají tendenci k blokování, kterou jsme předpokládali. Současně však bez nejmenších problémů stačí zpomalit i plně naloženého portera rychleji, než by se očekávalo. Pozitivem v tomto směru je použití kapalinového ovládání, přestože jednoduchost konstrukce si doslova říká o mnohem levnější přenos síly od pedálu prostřednictvím lanovodů.
Pro ruční manipulaci s nákladem je velmi výhodné, že podlaha sklopné nástavby je pouhých 780 mm nad zemí. Její sklápění zajišťuje elektrohydraulický systém (elektrické čerpadlo oleje a obvyklý hydraulický píst) a pracuje přesně i rychle.
Přestože je budka řidiče skutečně miniaturní, odvezou se v ní při troše skromnosti i dva cestující vysoké postavy. Absolvovali jsme cestu přes celou Prahu v sestavě poněkud vyšších (190 a 200 cm) a bez následků na zdraví a ani s tím nepohodlím to nebylo nijak tragické. Jen tašky nebylo kam odložit, tak jsme je upevnili k přednímu rámu korby... Ovládání porteru lehké a přesné, řazení výtečné, výhled dobrý, potlačení hluku solidní, osvětlovací soustava solidně účinná...
Pouze průměrným parametrem je spotřeba paliva. V našem týdenním testu, který jsme absolvovali jako obvykle bez nejmenší snahy o úsporu, naopak neekonomicky, velmi dynamicky s nekompromisním využíváním parametrů motoru, dosáhla jen 8,2 l/ 100 km. Nutno však říci, že jen třetinu testu jsme najeli s plným zatížením. Cena Piaggia Porter nám připadá naprosto přiměřená a pro zájemce výhodná. Jediným negativem italské miniatury je proto (zatím) poněkud omezená servisní síť.
Technické parametry | |
Motor | zážehový řadový tříválec |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem | 1300 cm3 |
Největší výkon | 48 kW/4800 min-1 |
Převodovka | pětistupňová |
Brzdy P/Z | kotoučové/bubnové |
Rozvor náprav | 1810 mm |
Rozchod kol P/Z | 1230/1230 mm |
Provozní hmotnost | 865 kg |
Užitečná hmotnost | 685 kg |
Vnější rozměry | 3465 x 1460 x 1830 mm |
Rozměry valníku | 1400 x 1980 mm |
Výška podlahy nad zemí | 780 mm |
Poloměr otáčení | 3,7 m |
Pneumatiky | 155 R 8 |
Objem nádrže paliva | 35 l |
Největší rychlost | 125 km/h |
Spotřeba paliva | 8,2 l/100 km |
Cena testovaného typu | 328 000 Kč bez DPH |
Autor: Ondřej Horský
Foto: Václav Novák