Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pick-up Datsun 1600 (1971): Pětačtyřicátník v dokonalé kondici

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Když se řekne japonský pick-up, představí si leckdo většinou terénního nezmara od Toyoty, Isuzu, Mitsubishi nebo Nissanu. Datsunu 1600 už je ovšem pětačtyřicet let...

Prakticky všechny čtyři japonské automobilky vyrábějí pracanty s korbami dlouhé roky. Náklaďáčky odvozené přímo z osobních aut nemusejí být vysoké a nepotřebují čtyřkolku, svému účelu ale poslouží podobně jako ty mimo zpevněné cesty. Nissan vyráběl taková auta již od roku 1934. V polovině 50. let začala výroba řady 120. Datsun 1600 z přelomu 60. a 70. let minulého věku je vlastně třetí poválečnou generací těchto vozů.

V Evropě prakticky neznámý model patřil do série 521 vyráběné v letech 1969-1972. Byl odvozen z legendárního Bluebirdu 510, který se zejména v USA dodnes těší velké popularitě a pozornosti milovníků veteránů i tunerů. Půltunové náklaďáčky ve finále dostaly řadovou šestnáctistovku, jednalo se o klasiku se zadním pohonem a základní verze měla rozvor 2530 mm. Čtyřoká příď ale vypadala trochu jinak než u zmíněné pětsetdesítky.

Jeden exemplář dnes vlastní americká pobočka japonské automobilky, která se s ním opravdu může pochlubit. Jako nový si jej koupil v roce 1971 jistý Marvin Askew a stál jej přesně 2.111 dolarů. Za dvaačtyřicet let s ním najel skoro 242 tisíce kilometrů a auto si pochopitelně dosti oblíbil. Náhodné setkání na čerpací stanici s nashvillským podnikatelem Danem Titem ovšem dalo věcem jiný spád.

Danovi se hezký pick-up zalíbil, protože byl v naprosto původním a excelentním stavu bez koroze! Nakonec prvního majitele po pár týdnech přesvědčil k prodeji. Jenže si jaksi neuvědomil, že se mu v domácí garáži nedostává místa. Sběratelé čehokoliv mají jen dvě potíže: s financemi a prostorem, u funkčních aut v životní velikosti to platí dvojnásob. Takže se hranatý užitkový historik nakonec odstěhoval do Nissan Heritage Collection.

Nenechte se zmýlit údajem 50.279 ujetých mil (80.916 km) na tachometru, datsun má evidentně pouze pětimístné počitadlo. Což nebylo nijak neobvyklé, třeba evropské fordy jej měly ještě mnohem později. Na zadním víku korby nesmí chybět patřičný nápis, bez příslušnosti ke značce by pick-upy nemohly existovat... Pneumatiky mají bílé pásky na bocích. Askew si vedl deník, který se dochoval, jak dokazuje oficiální video. Oba bývalí majitelé a koneckonců i jejich miláček, nyní v péči výrobce se stále těší dobrému zdraví...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - euro89
10. 2. 2016 14:59
Řecko
Kdo jezdí, nebo spíš ještě před několika lety jezdil na dovolenou do Řecka, ten si tenhle pick-up jistě vybaví. Já byl v Řecku v rozmení let 1992 - 2006 dohromady 6x a staré japonské pick-upy jsou pro mě nedílnou součástí řeckých ostrovů. Pamatuji, že o každé dovolené padly tak tři sady filmů do foťáku jen na stará auta. :-) Bohužel jsem slyšel, že v posledních letech už i řekové přechází na modernější vozový park a staré Datsuny, Isuzu, Mitsubishi, Toyoty Dyna, ale i východoevropské rarity jako Wartburg, Dacia či Polski Fiat 125p v provedení pick-up tam jsou k vidění čím dál, tím méně.