Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pininfarina v Paříži 2004

Ondřej Láník
Italská karosárna Pininfarina už minulý rok představila novou strategii firmy zaměřenou na výrobce automobilů. Jejím smyslem je nabídnout vše od designu, přes konstrukci až po výrobu.

Double-Face, Nido, Peugeot 1007, Ferrari F430

V nedávné době Pininfarina odkoupil vývojové kapacity firmy Matra Automobile a dále vytvořil společný podnik s automobilkou Volvo, který bude vyrábět otevřené vozy přímo ve Švédsku. Další joint-venture na výrobu střešních systémů se jmenuje Open Air System a Italové se v tomto případě pustili do spolupráce s německým Webastem.

Na stánku Pininfariny byly prezentovány nové modely, na jejichž přípravě (nebo výrobě) se firma podílela. Asi největší hvězda autosalonu Ferrari F430, bylo na stánku Pininfariny ve žluté barvě, takže si jej ne každý všiml. Důvodem k umístění na stánku této karosárny bylo přirozeně to, že studio Pininfarina navrhlo design a spolupracovalo také na konstrukci nového Ferrari. Podobný příběh má také další exponát – Peugeot 1007.

Prvním vozem, který bude vyráběn pod značkou Pinifarina bude roadster Enjoy, postavený ve spolupráci s firmou Louis Vuitton a technickými partnery Lotus Performance, Bang&Olufsen. Pětasedmdesátikusová série je naplánována na rok 2005.

Studie Pininfarina Nido

Malý dvoumístný automobil Nido, který se letos v Paříži poprvé představil, je odpovědí na nelichotivé výsledky hodnocení bezpečnosti vozů při střetu s chodci. Pininfarina na studii také demonstruje nová technická řešení, která by se mohla snadno uplatnit na některém budoucím sériovém autě. Pasivní bezpečnost minivozu Pininfarina řeší prostorem pro posádku odděleným od skeletu karosérie. Deformační prvky působí při nárazu podobně jako pružiny, které významně omezí maximální zrychlení prostoru pro posádku při nárazu.

K tomuto automobilu se brzy vrátíme podrobnějším článkem.

Studie Pininfarina Double-face

Double-face míří obdobným směrem. Vysoké náklady jsou stále velkou brzdou pro malosériové modely velkých automobilek. Na druhou stranu jsou individualizovaná auta velmi žádaná. Kompromisní řešení ne vždy dopadnou tak, jak si výrobce představoval a proto je zde koncept Pininfariny, který ukazuje jak by bylo možno navrhnout a vyrobit dva vozy, se stejným základem, ovšem jeden s karosérií z ocelových plechů a druhý z kompozitních materiálů tak, aby byly zvnějšku dostatečně stylisticky odlišné, ale přitom bylo možno využít stejné výrobní prostředky. Ve finále pak může kompozitová verze fungovat například jako vrcholný model řady sportovně-užitkových vozů.


Ondřej Láník