Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Písty spalovacího motoru: Co přesně v motoru dělají? A co všechno musí vydržet?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 6. 12. 2016 • 04:48
7
5
Zobrazit náhledy (7)
Abarth Abarth
Písty představují nejnamáhavější součást spalovacího motoru. Jejich úkolem je roztáčet přes ojnice klikový hřídel a svým dnem zachytávat expanzní tlak spálených plynů. Čím se písty liší, z čeho jsou vyrobeny a proč jsou tolik namáhány?

Pro začátek uvedeme několik velmi pozoruhodných hodnot. Písty musejí být schopny snášet teploty až 2000 Celsia a tlaky 3 až 6 MPa v případě zážehového motoru a více jak 8 MPa u dieselu. Z toho je zřejmé, že písty jsou namáhány hlavně tlakem a teplotou.

Kromě výše napsaného písty dále oddělují ve všech pracovních cyklech motoru spalovací prostor od prostoru klikového hřídele. Aby to bylo možné, musejí ve válci dobře těsnit. Ale pozor, pokud by těsnily příliš, hrozilo by jejich zadření, případně prasknutí vinou teplotní roztažnosti.

Jak tedy vypadá klasický píst ze spalovacího motoru? Skládá se ze tří částí. Horní ploše, na níž tlačí expanzní tlak, říkáme dno, i když je to vlastně ta nejvyšší část. Dále následuje plášť, na němž jsou umístěny drážky pro pístní kroužky. Ještě níže najdete boky pístu spolu s okem pro pístní čep. Aby se zabránilo usazování karbonu, jsou boky pístu často potaženy vrstvou teflonu. Písty jsou obyčejně vyráběny ze slitiny hliníku, hořčíku, mědi, niklu a křemíku. Obvykle se používá dvou rozdílných materiálů z důvodu zajištění přesné roztažnosti v závislosti na teplotě.

Podílí se na kompresi

Zmínili jsme dno pístu. To může být rovné, ovšem takový píst by dobré vlastnosti rozhodně nevykazoval. Dna pístů tak mají rozličné tvary podle motoru. Třeba u dieselových motorů hraje tvar dna významnou roli, neboť je vlastně značnou částí kompresního prostoru. Často se u naftových motorů používá takzvaný toroidní spalovací prostor tvořený vybráním kruhového tvaru uprostřed pístu a dále se můžete setkat třeba s Hesselmanovým spalovacím prostorem. Používá se rovněž u vznětových motorů a dno pístu je tvořeno dvěma prohlubněmi, přičemž vstřikovač rozprašuje naftu vlastně do dvou směrů, odpovídající vybráním ve dně pístu.

Zážehové motory mají dna tvarovaná často velice složitě. Typickým příkladem je píst z motoru Mazda 2.0 SkyActiv-G. Jeho dno se k okrajům válců svažuje. Nejvyšší je uprostřed, tedy u svíčky. Smyslem je velmi pozvolný nárůst komprese a to z důvodu extrémně vysokého kompresního poměru 14,0:1. V opačném případě by docházelo k detonačnímu spalování.

Aby píst ve válci těsnil a tedy nedocházelo k úbytku komprese a zároveň ke spotřebě oleje, je osazen zpravidla trojicí pístních kroužků. Pístní kroužky musejí být v drážce uloženy s jistou vůlí, jinak by nebyla zajištěna funkce mazání stěn válců. V místě, kde vede drážka pro nejnižší, takzvaný stírací pístní kroužek, musejí být v pístu vyvrtány otvory, jimiž se z drážky odvádí olej.

Vysoké i nízké… i oválné

Dalším faktorem, který se pojí s písty, je jejich výška. Vysoký píst je zpravidla těžší. Proto se u točivých zážehových motorů používají písty mnohem kratší (kvůli snížení jejich setrvačných hmot). Někdy mohou být tak krátké, že to vede ke zvýšené spotřebě oleje, neboť takový píst při překlápění v horní úvrati dokonale netěsní. Příkladem jsou šestiválce Mazda série K. Naopak dlouhé písty najdete u pomaloběžných motorů. Ty nejvyšší jsou u lodních agregátů či různých stacionárních strojů. Někdy se píst na ojnici usazuje s vyosením několika milimetrů. Tím se zmenšuje namáhání pístu při již zmíněném překlápění. Současně se tím redukuje hlučnost v podobě klepání pístů.

Písty mají běžně kulatý tvar, ovšem v minulosti se objevily i vzácné výjimky. Třeba motocykl Honda NR750 z počátku 90. let vynikal celou řadou technických „nej“. Vidlicový čtyřválec využíval zcela unikátní oválné písty, každý s dvojicí ojnic. Vzniklo 500 kusů v hodnotě někdejších 98 000 DM. Tedy cena přibližně na úrovni luxusního BMW řady 7.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
9. 12. 2016 06:52
Re: samá moudra
Bohužel, většina článků, které zde potí pan Dusil jsou otřesné "rychlokvašky", které postrádají jak hlubší technický tak jakýkoliv informativní charakter pro člověka, který má alespoň základní technické vzdělání......nemluvě o tom, že některé věty typu: "Horní ploše, na níž tlačí expanzní tlak, říkáme dno, i když je to vlastně ta nejvyšší část." jsou opravdu detailním popisováním motoru pro ředitelku IT oddělení.
8. 12. 2016 17:47
Re: DĚLAJÍ TAM KULOVÁ A PROTO JDOU KONEČNĚ DOŠROTU :)))
jj
KDO MAŽE TEN JEDE DOUDRUZI TAK NEZAPOMENTE PÍSTY DOBŘE MAZAT >:D >:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - removed
7. 12. 2016 11:10
Ten SkyActiv píst
...respektive dno pístu - to je docela mazec. Viděl jsem ho doposud vždy jen na nějakém náčrtku... myslím si, že ta fotografie pístu je docela vzácná.
Kluci šikmoocí musí mít vždycky něco extra...
7. 12. 2016 07:17
samá moudra
citace: "... písty oddělují ve všech pracovních cyklech motoru spalovací prostor od prostoru klikového hřídele. Aby to bylo možné, musejí ve válci dobře těsnit. Ale pozor, pokud by těsnily příliš, hrozilo by jejich zadření, případně prasknutí vinou teplotní roztažnosti...."

Uff, to je tase hláška. Co takhle rozlišovat pojmy "schopnost těsnit" od pojmu "vůle" ?

citace" "...Pístní kroužky musejí být v drážce uloženy s jistou vůlí, jinak by nebyla zajištěna funkce mazání stěn válců..."

Vůle tam není kvůli mazání válce, ale proto aby se kroužek mohl v drážce mírně pohybovat a přizpůsobit se tak stěně válce. Stěny válce se mažou olejovou mlhou a rozstřikem od ojnic

dál už to vzdávám ...
6. 12. 2016 19:35
Víc
Toho o pístech nevíme? :-O

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku