Pneumatika, nebo koule? Goodyear Eagle-360!
Pneumatiku vnímáme jako černý kruh, který zprostředkovává kontakt vozidla (a to nejen dvoustopého) se silnicí. V tomto ohledu nepřináší novinka od amerického giganta nic nového. Jenže ona k tradičnímu označení Eagle (orel) přidává ještě číslo 360. To znamená 360 stupňů... „Guma“ má totiž tvar koule!
Pochopitelně se nejedná o slick zcela bez vzorku, ale o obutí použitelné na běžných silnicích. Sám výrobce tvrdí, že je vhodné pro samořiditelná auta. Kulovitá konstrukce mu umožňuje se pohybovat ve všech směrech a podle potřeby, což samozřejmě přispěje dokonalému manévrování. Podélné parkování už nebude pro mnohé strašákem, už vůbec ne ve spolupráci s elektronickými asistenty. Auto prostě samo zajede do řady a poté i volné mezery bokem. Ani předjíždění pomalejších účastníků silničního provozu sférickou pneumatiku nevychýlí z rovného směru.
Jak je to možné? Není totiž připevněna napevno závěsy jako klasické kolo. Goodyear se v tomto případě nechal inspirovat vlaky na magnetických polštářích a tvrdí, že by měla snížit hluk na silnicích a pochopitelně zvýšit komfort posádky. Nehledě k tomu, že naroste bezpečnost na kluzkém povrchu včetně náledí. Speciální pěna pak zvětšuje styčnou plochu se silnicí. Ne, jimi vybavená auta nebudou levitovat sama o sobě. Zatím. To by musela mít patřičnou výbavu rovněž vozovka.
Eagle-360 má v sobě zabudované dokonce senzory, které sbírají informace o stavu povrchu a na tomto základě sníží rychlost vozu. Mohou je dále nejen přenášet aktuálně do kokpitu na obrazovku informačního systému, ale prostřednictvím komunikace s ostatními vozidly i jim. Včasné varování před možnými problémy je tak samozřejmostí. Ideál představuje situace, kdy si budou „povídat“ s dispečinkem silničářů. Moderní elektronika včetně té blízké budoucnosti v tomto ohledu opravdu k něčemu je. I když na autonomní stroje se z nás těší asi málokdo...