Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pneumatika, nebo koule? Goodyear Eagle-360!

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Ženeva není jen místem prezentace automobilových novinek, ale i komponentů v oblastech, které s nimi úzce souvisejí. Goodyear představuje prototyp kulovité pneumatiky.

Pneumatiku vnímáme jako černý kruh, který zprostředkovává kontakt vozidla (a to nejen dvoustopého) se silnicí. V tomto ohledu nepřináší novinka od amerického giganta nic nového. Jenže ona k tradičnímu označení Eagle (orel) přidává ještě číslo 360. To znamená 360 stupňů... „Guma“ má totiž tvar koule!

Pochopitelně se nejedná o slick zcela bez vzorku, ale o obutí použitelné na běžných silnicích. Sám výrobce tvrdí, že je vhodné pro samořiditelná auta. Kulovitá konstrukce mu umožňuje se pohybovat ve všech směrech a podle potřeby, což samozřejmě přispěje dokonalému manévrování. Podélné parkování už nebude pro mnohé strašákem, už vůbec ne ve spolupráci s elektronickými asistenty. Auto prostě samo zajede do řady a poté i volné mezery bokem. Ani předjíždění pomalejších účastníků silničního provozu sférickou pneumatiku nevychýlí z rovného směru.

Jak je to možné? Není totiž připevněna napevno závěsy jako klasické kolo. Goodyear se v tomto případě nechal inspirovat vlaky na magnetických polštářích a tvrdí, že by měla snížit hluk na silnicích a pochopitelně zvýšit komfort posádky. Nehledě k tomu, že naroste bezpečnost na kluzkém povrchu včetně náledí. Speciální pěna pak zvětšuje styčnou plochu se silnicí. Ne, jimi vybavená auta nebudou levitovat sama o sobě. Zatím. To by musela mít patřičnou výbavu rovněž vozovka.

Eagle-360 má v sobě zabudované dokonce senzory, které sbírají informace o stavu povrchu a na tomto základě sníží rychlost vozu. Mohou je dále nejen přenášet aktuálně do kokpitu na obrazovku informačního systému, ale prostřednictvím komunikace s ostatními vozidly i jim. Včasné varování před možnými problémy je tak samozřejmostí. Ideál představuje situace, kdy si budou „povídat“ s dispečinkem silničářů. Moderní elektronika včetně té blízké budoucnosti v tomto ohledu opravdu k něčemu je. I když na autonomní stroje se z nás těší asi málokdo...

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
7. 3. 2016 23:04
Nesmysl,
takové auto by spotřebovalo většinu energie na levitaci kol. Větší díra a kolo se roz*ebe o podběh. Sice efektní vzhled, ale jinak o ničem. Zajíždění do řady lze řešit u klasických pneumatik taky - jen to chce trochu změnit konstrukci náprav nebo přimontovat na podvozek další malá vysouvací kola. Konstruktéři koulí počítají jen s ideálními podmínkami, co takhle bláto, extrémně nerovný povrch - nulová možnost křížení náprav, nouzové brzdění, porucha systému? Slepá ulička. To už dřív budou místo aut třeba běhající roboti nebo něco antigravitačního...
7. 3. 2016 18:44
Re: Hm
V kolese mozu byt permanentne magnety. Takze by fungovalo uplne bez prudu. Pripadne by sa tam len indukovalo male napetie koli spominanym senzorom. Lenze magnety su tazke, takze by to malo dost velku zotrvacnost. A s velkou hmotnostou neodpruzenej casti ide aj riziko, ze sa na cestach nasich kvalit nieco rozbije.
Avatar - Blue Sun
7. 3. 2016 13:52
Re: Hm
Jasně, jak tam dostanu tu elektřinu? Ztrátovost nikdo neřeší?
7. 3. 2016 11:09
Re: Hm
Pro pohon má celké kolo (pardon koule) sloužit jako rotor elektromotoru. Což nemění nic na faktu, že je to celé hrozná kravina
Avatar - eLzyx
7. 3. 2016 09:07
přilnavost
nějak mi hlava nebere, jakou tohle má mít výhodu. Přilnavost horší (menší styčná plocha), výrobní náklady vyšší, provozní náklady vyšší ...
Chápal bych, kdyby to mělo v každé části koule jiný vzorek a ten se natáčel podle adhezních podmínek. Ale to zjevně nemá