Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívejte se do unikátní opravny na tankové motory. Je v Česku!

Matouš Jelínek
Diskuze (6)
V zapadlém údolí nedaleko polských hranic renovují nevídanými technologiemi nejen vojenské motory. Vypravili jsme se do motorářské strojírny Šercl.

Když přijíždíme do Bílého Potoka pod Smrkem v centru Jizerských hor, máme pocit, jako by na nás dýchla historie. Specifická sudetská architektura, opuštěná stavení i chátrající fabriky dodnes prozrazují, jak bouřlivým obdobím v minulém století zdejší kraj prošel. „Na tomto místě stála od roku 1854 textilka. Později zde jela válečná výroba a po ní se sem drali Rusové, odváželi technologie a brali s sebou i mistry a schopné lidi. Devadesát procent místních byli Němci, které následně odsunuli. Po válce tu nezůstal prakticky nikdo. Je to tady proklaté,“ vítá nás na dvoře plném rozličných historických artefaktů Pavel Šercl, šéf motorářské strojírny, která zde sídlí od roku 2002. Ze závějí kolem starých stavení vykukuje polorozpadlý tančík, pod střechou se schovává zrenovovaný obrněný transportér, okolo nohy se nám omotává mňoukající kočka a do toho začíná vydatně sněžit. Připadáme si jako v jiném světě.

Čtyřicet let tradice

„Začínal jsem v roce 1973 stavbou závodních motorů pro Racing Team Liberec. Po revoluci došlo ke změně. Najednou lidé chtěli vše ze Západu a pravá motorařina se začala vytrácet. V meziobdobí jsme se proto začali zabývat i historickými a leteckými motory,“ popisuje zakladatel firmy Ilja Šercl, když vstupujeme do přízemí bývalé textilky. Právě tady se restauroval nejen unikátní tank Škoda LT vzor 35, o němž jsme psali v SM 51/2013, ale i další historické motory.

Vidíme zde pohonné jednotky v různé fázi renovace. Zajímá nás, co obnáší udělat z rezavé hroudy železa funkční stroj. „Nejprve se z toho musí vyloupnout vše, co jde. A pak se začíná znovu. Obrábí se, vyrábí se. Někdy se udělá i nová kliková hřídel,“ vysvětluje Pavel Šercl v obležení historických strojů. „V dnešní době se využívají i díly, které by se dříve neopravovaly – jako příklad dám blok roztrhaný od mrazu,“ popisuje a ukazuje vzorně opravený karter z Wikowu 30, kterému vylétla ojnice a prorazila blok. Po zásahu by to nikdo nepoznal. „Podle výrobního čísla jde o původní motor, který byl do vozu dodán z továrny. Blok se použil v podstatě jen jako polotovar. Nyní musíme znovu uložit klikovou hřídel, obrobit ji a použít nová ložiska,“ vysvětluje.

Jde vše

Zdejší motorárna je specifická především v tom, že se soustřeďuje na unikátní motory, k nimž často zcela chybí jakákoliv dokumentace. K mání samozřejmě nejsou ani náhradní díly. „Třeba klikové hřídele brousíme jen o nejmenší možný rozměr – často i nižší, než je norma. Jde o to, nezkracovat životnost. Díky vlastní pícce si totiž můžeme odlít a obrobit ložiska na libovolný rozměr. Máme vyvrtávačky, brusky, honujeme, ale nechybí nám ani kontrolní a měřicí pracoviště. U nakupovaných materiálů měříme tvrdost, disponujeme i spektrometrem, kterým zjišťujeme přesné chemické složení kovu. Už jsme totiž také nakoupili materiál s certifikátem, chemické složení kovu však nebylo podle deklarace dodavatele,“ popisuje Šercl důvody, proč si může dovolit poskytovat i na historické motory pětiletou záruku.

S výrobou některých součástek pomohou i moderní technologie: třeba pro odlévání lze použít modely ze 3D tiskáren. V průběhu let se také změnil přístup velkých firem. „Po krizi si váží i malých zakázek. Už si lze nechat vyrobit pístní kroužky či písty. Dokonce jsme zde měli manažery z Poldi. Říkali, že by pro nás udělali malou sérii klikových hřídelí pro generálky leteckých motorů,“ říká.

Čeká se i rok

Přicházíme do další místnosti, kde trůní obrovský blok motoru. Jde o největší projekt, kterým se zde v tuto chvíli zabývají: dvanáctiválec Maybach HL

230 z tanku Panther. Jen pro představu – aktuálně je na světě pouhých šest funkčních kousků. „Asi před deseti lety jej někdo v Anglii rozhýbal, přetěsnil a chvilku nechal běžet. Jenže motor brzy přestal mazat. Nyní je vlastníkem pán z Austrálie. Tank restaurují v Anglii, my se staráme o motor a převodovku,“ vysvětluje nad unikátním benzinovým dvanáctiválcem Štěpán Berný, který se mimo práce zde specializuje na stavbu historických závodních motorů Škoda. „Počítám, že oprava agregátu půjde rychle, do roka by mohl být,“ vyráží nám dech Pavel Šercl. „To víte, je to časově náročná činnost. Pomocné práce, omytí, to se ještě dá někomu svěřit. Na zbytek jsme ale jen tři,“ vysvětluje.

A který projekt byl pro zdejšího motoráře nejzajímavější? „Dělali jsme hned několik motorů Praga do stíhačů tanků Hetzer – po světě jich je od nás šest. Jeden v Seattlu, tři v Anglii, další v Norsku, ale i na Singapuru. Srdeční záležitostí však bylo restaurování švédského tančíku AH-IV-Sv pro Vojenský historický ústav – stavěli jsme ho od šroubku. Škoda 35 byl zase světový unikát – nikde na světě není žádný další provozuschopný kus. Byla to šílená, ale krásná práce,“ směje se Pavel Šercl. Na tomto místě bychom si vydrželi povídat další hodiny. Nechceme však rušit, vždyť zájemci o opravu se už nyní musí zapisovat do pořadníku. Na rozloučenou se proto ptáme, co dalšího zde chystají. „Právě předěláváme brusku na vačkové hřídele pro řízení počítačem CNC. Potřebujeme ji nejen pro historické, ale i závodní motory. Už jsme si k tomu sestavili speciální zařízení pro

jejich načtení. Také chystáme stavbu nové motorové brzdy. Je nezbytná pro správné odladění, zároveň bych však chtěl zákazníkům předávat i protokol o výkonu a konkrétních parametrech motoru,“ loučí se Pavel Šercl. Po prozkoumání zdejší dílny se ani nedivíme, že se na ni obracejí zájemci o renovaci z celého světa.

Je tu i muzeum

V areálu bývalé textilky není jen dílna, kterou jsme navštívili, a oddělené specializované pracoviště pro letecké motory, ale i Jizerskohorské technické muzeum. V jednom patře naleznete expozici leteckých motorů, další části jsou věnovány energetice, textilní výrobě a šicím strojům. Více informací naleznete na webu Muzeumjizerky.cz.

Matouš Jelínek
Diskuze (6)
Avatar - petr164
2. 2. 2017 11:53
Hlubokosklon
Tak tohle jsou páni Motoráři, ti, co rozumí materiálům, konstrukci, technice a renovačním technologiím. Poznáte je podle schopnosti renovovat staré malosériové motory a současně stavět ty závodní. Takových je jako šafránu a vůbec nejde o namyšlené mistry světa. Osobně znám další tři jiné.
Avatar - Uživatel_5340709
30. 1. 2017 09:40
Re: stáž pro motoráře
Myslím že už aspoň jedenkrát byli, ......... minimálně všechny TSI žerou jak tank. :-)
30. 1. 2017 02:08
Černoch, ten je nesmrtelnej!
:yes:
Avatar - rokyta.p
30. 1. 2017 00:45
stáž pro motoráře
Možná by tam mohli jít na stáž motoráři z koncernu, aby se nevypoutěli do světa tak rapidní přešlapy jako je TSI a mohli být v řemesle alespoň středně pokročilí.
29. 1. 2017 22:23
Wtf
Nervy na ty vymrdane reklamy... ani si nemůžu prohlídnout fotky. Na tento web už nemám sílu, končím už jsem nechodím.