Policie může ujíždějící řidiče zastavovat pásy s hroty
Zastavovací pásy bude mít k dispozici dopravní a pořádková policie. Ministr vnitra Chovanec, který se osobně účastnil ukázky na letišti v Panenském Týnci, uvedl, že pásy dlouhé 4,7 metru, na nichž je sto deset dutých ocelových hrotů, nejsou spásným řešením. "Je to střípek do skládačky, který pomůže tomu, abychom ze silnice dostali lumpy, kteří si pletou silnici se závodištěm," řekl po ukázce zásahu ministr, který skončil na zemi v poutech s dírou na koleni. "Zásah byl tvrdý a profesionální, a to mě ještě šetřili," zhodnotil akci Chovanec.
Policejní prezident Tomáš Tuhý uvedl, že 120 pásů bude mít dopravní policie a stejný počet pořádková. "Už jsme je rozdělili na krajská ředitelství a policisty od loňského listopadu zaškolujeme," řekl novinářům. Podle něj je budou používat hlavně zásahová vozidla.
O použití pásů na místě rozhodne hlídka. "Musí vyhodnotit, zda neohrozí bezpečnost provozu. Na druhou stranu si nemůžeme dovolit, aby tady nějaký zfetovaný lump křižoval," uvedl ministr. Podle něj je ideálem, aby mělo postupně zastavovací pásy co nejvíce policistů. "Ujíždění je v Praze a ve velkých městech na denním pořádku. A ujíždí většinou ten, kdo je celostátně hledán či požil alkohol nebo drogy," doplnil Chovanec.
Použití zastavovacích pásů je podle Chovance výhodné z časového důvodu, položení pásu trvá několik vteřin a auto se za několik dalších stává zcela neovladatelným. "My nejsme v Americe, kde policie může auta vytlačovat do čtyřproudu nebo šestiproudu. Jsme na malých okreskách a tohle je šance auta dostat ze silnice co nejdřív tak, aby nikoho nezabila," řekl ministr.