Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 - nekonečný příběh

Aleš Dragoun
Porsche 911 je jedním z nejslavnějších automobilů historie, o čemž svědčí i páté místo v nedávno vyhlášené anketě Vůz století (Car of the Century). Je pokládáno za nejslavnější sportovní vůz. Má na toto hodnocení plné právo: za 36 let sériové výroby...

"Devětsetjedenáctky" vítězily v rallye, ME cestovních vozů a zejména v různých šampionátech sportovních vozů prakticky po celém světě. A vítězí dodnes, a to i zásluhou českých jezdců, zvláště v ME rally historiků (manželé Trajboldovi).

Na začátku 60. let začala automobilka vyvíjet nástupce úspěšné, ale již poněkud stárnoucí řady 356. Jeho předobrazem byl prototyp s typovým označením 695 z roku 1960, který byl pozdější "devětsetjedenáctce" v mnoha rysech podobný, zejména ve tvaru přední a zadní části.

Na frankfurtském autosalonu 1963 byl oficiálně představen nový sportovní automobil Porsche s označením 901. Ale... to dlouho nevydrželo. Jak je určitě známé, tříčíselné označení s nulou uprostřed má patentované francouzský Peugeot. Ten samozřejmě na tuto skutečnost ihned upozornil, takže byl automobil vzápětí přejmenován na 911. Toto označení se během dlouhých let stalo legendou... Automobil procházel za zatím bezmála čtyři desítky let své výroby neustálým vývojem, který určitě zdaleka neskončil...

Všechny vozy byly zpočátku poháněny vzduchem chlazeným šestiválcem boxer o objemu 1991 cm3 , který dával největší výkon 96 kW, tedy 130 starých dobrých poctivých koní. Sériová produkce byla zahájena v roce 1964, ovšem "stará" typová řada 356 C se prodávala lépe než kdykoli předtím.

O rok později, v roce 1965, se objevilo Porsche 912, což nebylo nic jiného, než 911 se čtyřválcovým motorem 1582 cm3 o výkonu 66 kW (90 k). V dubnu byla konečně ukončena produkce řady 356...

Rok 1966 přinesl dvě novinky: model Targa, otevřenou verzi s masivním ochranným obloukem, a model 911 S, u něhož byl výkon dvoulitrového šestiválce zvýšen na 118 kW (160 k).

V roce 1967 byl představen model 911 T opět s dvoulitrovým šestiválcem naladěným tentokrát na 81 kW (110 k). Prodával se za velmi atraktivní cenu, která nedosahovala ani 20 000 marek. I díky němu se rapidně zvýšil vývoz do USA. Stal se také výborným soutěžním automobilem.

V roce 1968 byl rozvor náprav u všech verzí prodloužen o 57 mm. Aby vyhověl přísným emisním limitům v USA, byl šestiválce vybaven mechanickým vstřikováním paliva Bosch. Na trh byl uveden model 911 E s motorem o výkonu 103 kW (140 k) Výkon modelu 911 S se zvýšil o 10 k na 180 k, tedy 133 kW. Základní model 911 byl stále vybaven karburátorem a dosahoval 81 kW.

V létě 1969 se motor dočkal prvního zvýšení objemu na 2195 cm3. Paletu pro modelový rok 1970 tvořily: 911 T (92 kW/125 k), 911 E (114 kW/155 k) a 911 S (133 kW/180 k). Na přání byla dodávána poloautomatická převodovka Sportomatic. V témže roce skončila výroba čtyřválcového modelu 912, který byl nahrazen typem 914 s motorem uprostřed, vyvíjeným ve spolupráci s Volkswagenem. Vůz se prodával pod společnou značkou VW-Porsche.

V září 1971 byl znovu zvýšen zdvihový objem motoru, tentokrát na 2341 cm3. Modelová paleta obsahovala: 911 T (96 kW/130 k), 911 E (121 kW/165 k) a 911 S (140 kW/190 k).

V roce 1972 byly představeny dva modely, které byly určeny zejména pro závodní účely: legendární 911Carrera RS 2.7 (2687 cm3, 154 kW/210 k) a 2.8 Carrera RSR (2806 cm3, 221 kW/300 k). Druhý model tedy postrádal označení 911, ve startovních listinách byl pak nejčastěji označován jen jako Carrera RSR. Oba modely byly poprvé vzhledem ke svému sportovnímu nasazení vybaveny spoilery, zejména zadním který našel místo na kapotě motoru.

V létě roku 1973 prošel poprvé typ 911 významnou modernizací karosérie. Nárazníky byly zvětšeny aby vyhovovaly novým americkým předpisům (nárazník musel přestát bez poškození náraz do pevné překážky rychlostí 5 mil/h). Motor 2,7 litru (154 kW/210 k) se stal základní pohonnou jednotkou. Byly představeny nové sportovní verze: Carrera RS 3.0 (2994 cm3, 168 kW/230 k) a Carrera RSR 3.0 (2994 cm3, 241 kW/330 k) s větším zadním křídlem a širšími koly.

Na podzim 1974 bylo představeno první Porsche 911 s přeplňovaným motorem: model Turbo s kódovým označením 930. Motor měl objem 2994 cm3 a dosahoval největšího výkonu 191 kW (260 k). Z něj byly později vyvinuty závodní verze, například slavný model 935 s výkonem až 850 k! "Devětsetjedenáctka" byla nabízena déle ve třech verzích s motorem 2687 cm3 s různými výkony: 911 (110 kW/150 k), 911 S (129 kW/175 k) a Carrera (154 kW/210 k).

V roce 1975 prošel typ 911 dalšími menšími úpravami: pro modelový rok 1976 by zvýšen výkon základní verze na 121 k W (165 k). Z nabídky byl v létě vyřazen model 911 S. Carrera 3.0 měla tehdy zabudován motor o objemu 2994 cm3 a výkonu rovných 200 koní, tedy 147 kW. Na podzim se po šesti letech vrátil do nabídky typ 912, tentokrát jako model E s čtyřválcovým motorem VW. Ten z objemu 1971 cm3 dával 66 kW (90 k). Prodával se pouze v USA neboť právě mladí američtí zákazníci si vynutili znovuzavedení jeho výroby. Typ 911 mezitím "vyrostl" a byl pro ně příliš drahý. A typ 914, jehož výroba byla v témže roce ukončena, nebyl pro ně pravým Porsche...

Na podzim 1977 dostaly všechny modely řady 911 třílitrový motor s výkonem 132 kW (180 k). Model Turbo pak dostal silnější motor 3299 cm3, který dával 221 kW, tedy 300 k. Novinkou v nabídce byl model 911 SC, kterým se automobilka vrátila do světa automobilových soutěží.

V roce 1979 byl opět zvýšen výkon základního motoru na 138 kW (188 k).

V roce 1980 se 911 SC dočkal zvýšení výkonu motoru na 150 kW (204 k).

V roce 1981 byl představen ve Frankfurtu koncept Porsche 911 Turbo Cabriolet s pohonem všech čtyř kol.

V roce 1983 se Porsche po takřka 20 letech vrátil ke skutečnému kabrioletu: 911 SC Cabriolet byl zároveň prvním kabrioletem v řadě 911... Hned od počátku se velmi dobře prodával. V září měla coby model 1984 premiéru nová verze 911 Carrera s motorem o objemu 3164 cm3 o výkonu 170 kW (231 k). Ačkoli se řada 911 prodávala velmi dobře, byla o rok později v prodeji překonána menší řadou 924/944 s motorem vpředu, která byla samozřejmě znatelně levnější.

Od roku 1984 byly k dostání modely Carrera v tzv. Turbo-looku, tedy se spoilery z verze Turbo.

V roce 1986 byl rozšířen program modelu 911 Turbo o karosářské verze Targa a kabriolet.

V roce 1988 byla představena nová generace s kódovým označením 964. Zpočátku byl vyráběn pouze model Carrera 4 s pohonem všech kol a karosérií kupé. Byl poháněn šestiválcovým boxerem s dvojitým zapalováním o objemu 3600 cm3 o výkonu 184 kW (250 k). V témže roce měl premiéru model 911 Speedster s karosérií předchozí generace. Dvousedadlový vůz s nízkým čelním sklem vznikl pouze v omezené sérii. Existovala i "okřídlená" verze Clubsport.

V roce 1989 byla nová řada 964 rozšířena o model Carrera 2 s pohonem zadních kol a o karosérie Targa a kabriolet. Dočkala se i samočinné čtyřstupňové převodovky Tiptronic s možností sekvenčního řazení. Na podzim 1989 skončila výroba modelu (Porsche 911 Turbo (1987).gif) 911 Turbo starší generace. Nový model 911 Turbo 964 byl uveden na trh v září 1990. Poháněl ho motor o objemu 3299 cm3 o výkonu 235 kW (320 k).

V roce 1991 se objevil model 911 Carrera RS s motorem 3,6 litru o výkonu 191 kW (260 k).

Rok 1992 přinesl nový motor pro verzi Turbo: z objemu 3,6 litru dával 265 kW (360 k).

V létě 1993 se typ 911 podrobil největší modernizaci od počátku výroby. Nová generace s kódovým označením 993 dostala zaoblenější tvary přídě, zádě a boků karosérie, ovšem tvar bočních skel a střechy zůstal i nadále nezměněn. Vzadu byla poprvé použita náprava typu multi-link. Zákazníci si mohli vybrat ze dvou druhů převodovek: mechanické šestistupňové nebo čtyřstupňového Tiptronicu. Objem motoru zůstal nezměněn, výkon ovšem vzrostl na 200 kW (272 k). Nový model 993 se začal vyrábět jako Carrera s předním pohonem označení 2 se přestalo používat).

V roce 1994 se začala vyrábět nová Carrera 4. Výkon byl přenášen na všechna čtyři kola viskózní spojkou. Jako základní model pro závodní účely postavilo Porsche omezenou sérii vozu 911 Carrera RS s ultralehkou karosérií, mohutným pevným zadním spoilerem a výkonným motorem 3746 cm3 o výkonu 221 kW (300 k). Komu tohle nestačilo, mohl si objednat verzi Clubsport s ještě většími spoilery. Na jaře skončila výroba kabrioletu řady 964 a byl představen nový 993.

Nejvýznamnější novinkou roku 1995 byl nový model 911 Turbo 993, opět s motorem 3,6 litru, který vyvinul 300 kW (408 k). Automobil měl stejný systém pohonu všech kol jako o rok dříve představená Carrera 4 993. Od modelu Turbo byla zanedlouho odvozena verze GT2 se shodným motorem, ale výkonem o 16 kW vyšším. Později se objevila další verze 911 Turbo S, jejíž výkon dosahoval hodnoty 331 kW (450 k). V září se zvýšil výkon motoru základních modelů Carrera, a to o 10 kW na 210 kW (285 k). Ve stejní době se objevila verze Targa, tentokrát už ne s masivním ochranným obloukem a prosklenou zádí, ale s prosklenou posuvnou střechou.

Na podzim 1997 byla představena druhá generace řady 911, tentokrát označena kódem 996. Karosérie je zcela nová, ale zachovává si klasický styl. Bohužel v rámci snížení výrobních nákladů některé karosářské díly shodné s menším roadsterem Boxster, který se začal vyrábět v roce 1996. Pro novou řadu byl také vyvinut nový motor: stále šestiválcový boxer, ale už chlazený kapalinou, o objemu 3387 cm3 a výkonu 221 kW (300 k). Ve stejné době byla představena silniční verze supersportovního vozu kategorie GT1, který byl postaven o rok dříve. Dílo designéra Norberta Singera připomínalo "normální" 911 pouze vzdáleně, přesto z designu bylo patrné že z tohoto modelu vychází. Supervůz byl poháněn kapalinou chlazeným boxerem s objemem 3164 cm3 přeplňovaným dvěma turbodmychadly KKK. Ten vyvinul výkon kolem 400 kW (bývá uváděno 400-404 kW). Byla postavena série 30 kusů, z nichž jeden byl nabízen i v České republice za cenu 33 miliónů Kč...

V březnu 1998 definitivně skončila po 34 letech výroba první generace Porsche 911. Z nabídky byly vyřazeny modely 911 Carrera 4S, Targa, Turbo a kabriolet. Ve stejné době se představilo nové provedení kabrioletu 996 s elektrohydraulicky ovládanou střechou. Ke stažení nebo opětovnému natažení střechy stačí pouhý stisk tlačítka. Nový kabriolet se také dočkal standardně dodávané pevné hliníkové střechy hardtop a bočních airbagů. Na podzim 1998 dostávají všechny modely černá krycí skla blikačů, aby se více odlišily od řady Boxster.

Na začátku roku 1999 debutovala Carrera 4 s pohonem všech kol a systémem PSM (Porsche Stability Management). Je nabízena jako kupé a kabriolet. V létě byla představena verze 911 GT3 určená zejména pro značkový pohár. V zádi má motor 3600 cm3 vycházející z řady 993, ovšem s kombinovaným chlazením voda-vzduch! Dosahuje výkonu 265 kW (360 k). Na podzim se objevila nová verze modelu Turbo se stejným motorem, ovšem přeplňovaným dvěma turbodmychadly, o výkonu 309 kW (420 k). V závěru roku byl představen akční model 911 Millenium s luxusní výbavou, který vznikne v limitované sérii 911 exemplářů.

Tímto modelem historie výroby Porsche 911 končí. Prozatím. Samozřejmě nelze odhadnout jak dlouho bude ještě pokračovat. Ovšem už teď je jasné, že tento typ z nabídky stuttgartského výrobce hned tak nezmizí....

Sportovní úspěchy Porsche 911

Jak jsem již v úvodu článku naznačil, Porsche 911 během své prozatímní kariéry dosáhlo značných sportovních úspěchů. Následující přehled popisuje ty nejvýznamnější z nich.

1965 - první závodní nasazení typu 911: posádka Herbert Linge/Peter Falk skončila třetí v absolutní klasifikaci Rally Monte Carlo.

1968 - posádka Vic Elford/David Stone na Porsche 911 T zvítězila poprvé v Rally Monte Carlo.

1970 - Björn Waldegaard a Lars Helmer zvítězili v Rally Monte Carlo na Porsche 911 S 2.3 (240 k). Bylo to třetí vítězství vozu Porsche v řadě. Další získalo po osmi letech, tedy v roce 1978.

1973 - Herbert Müller a Gijs van Lennep zvítězili v posledním ročníku slavného závodu Targa Florio na Porsche 911 Carrera RSR. Bylo to 11. vítězství značky v tomto závodě.

1984 - René Metge s Dominiquem Lemoynem vyhráli přetěžký maraton z Paříže do Dakaru na Porsche 911 Carrera 4x4.

1996 - úspěšný návrat továrního týmu do Le Mans. Ve slavném 24hodinovém závodě obsadily posádky na vozech Porsche 911 GT1 druhé (Hans Joachim Stuck, Thierry Boutsen, Bob Wollek) a třetí (Karl Wendlinger, Yannick Dalmas, Scott Goodyear) místo. Značka Porsche naprosto dominovala tomuto závodu v letech 1981-1987 s modely 936, 956 a 962.

1998 - Evoluční Porsche 911 GT1-98 továrního týmu dosáhlo dvojvítězství v Le Mans: zvítězila posádka Allan McNish/Laurent Aiello/Stephane Ortelli, Jorg Muller/Uwe Alzen/Bob Wollek dojeli s kolem ztráty druzí. U tohoto vozu Porsche poprvé použilo podvozek z karbonových vláken..



Aleš Dragoun