Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 914/6 Murene: I takto vypadalo Porsche

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Na začátku sedmdesátých let vznikl ve Francii u firmy Heuliez zajímavý prototyp, který dostal techniku z Zuffenhausenu.

Porsche 914 bylo dvoumístným sportovním autem pro masy. Mnozí zákazníci „Volks-Porsche“ nepřijali už jen pro změnu koncepce, motor byl uložen před zadní nápravou, tedy uprostřed, nikoli až za ní jako u typů 356 a 911. Navíc svou přezdívku, která byla v době výroby chápána jako hanlivá, získalo, protože vývoj probíhal ve spolupráci s VW a z Wolfsburgu pocházely i čtyřválce. A navíc, leckoho nezaujaly ani tvary, obzvláště příď vzbudila vlnu kritiky.

Designér Jacques Cooper, který pracoval mimo jiné i pro francouzskou karosárnu Brisonneau et Lotz, tak devětsetčtrnáctku přetvořil do úplně jiné podoby. Byla ještě takřka horkou novinkou, vždyť se nabízela jediný rok. Jenže, cesta ke vzniku unikátu byla poněkud trnitější: Cooper přešel k neméně známé a slavné karosárně, kterou založil na začátku dvacátých let minulého století Henri Heuliez. Projekt už měl takřka hotový, tak si jej samozřejmě vzal s sebou.

Vznikl jakýsi hatchback ne nepodobný pozdějšímu americkému AMC Paceru. Jenže pozor, dovnitř se vešli stále jen dva pasažéři a motor měl zůstat před zadní nápravou. Dvoudveřový sportovní automobil se představil poprvé na autosalonu v Paříži 1970. Horní část byla původně lakována zlatou barvou a spodní světle žlutou, ale prototyp zpočátku ještě neměl motor, šlo o nepojízdnou studii. Chybělo i logo. Před výstavou dostal oficiální označení Porsche 914/6 Murene, znak stuttgartské automobilky a v útrobách se objevil její plochý dvoulitrový šestiválec, který v sérii dával 70 kW (95 k). Technické údaje Murene ale nikdy zveřejněny nebyly. Pánům z Zuffenhausenu při pohledu na auto spadly brady, hranatý sporťáček se jim líbil, takže dali své svolení k použití emblému i značky.

Zajímavé bylo otevírání zádě prototypu. Buď se vyklápěla celá v „protisměru“ jako u supersportů, nebo naopak šla vzhůru pouze stěna. Takže název „hatchback“ není tak daleko od pravdy, k dispozici byl i mělký zavazadlový prostor. Silueta ale spíše připomínala kupé, výklopné světlomety pak jasně ukazovaly, kam vlastně míří. Měl také pevnou střechu a nikoli odnímatelnou targu jako sériová 914. V jednasedmdesátém roce se ještě změnila barva horní části na definitivní oranžovou, tehdy velice módní. A to bylo vše.

Porsche se nakonec nijak nevyjádřilo k možné malosériové produkci, projektu nevěnovalo tu správnou pozornost a na silnice se více kusů nedostalo. A na rozjetí výroby neměl sám Heuliez peníze, byť o něm dokonce uvažoval Na unikát padal dlouhá léta prach ve firemním depozitáři. Historické oddělení karosárny ovšem vlastními silami jediný postavený kus zrestaurovalo a nabídlo nedávno v aukci. Šťastný nový majitel jej vydražil za 55 tisíc dolarů (1,047 milionu korun).

Jméno hadovité dravé mořské ryby použila rovněž Matra o dekádu později pro své poslední sériové kupé. A Porsche 914? To je dnes poměrně vyhledávaným youngtimerem.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - PlugIN
31. 12. 2012 02:13
Re: Niekedy
To tě lituju. Naopak to, že si řada 911 stále drží ty samé krásné tvary hodně lidem imponuje. Nejen proto je to nejprodávanější sporťák. ;-) Kdyby 911 nevypadala jako 911, co by to bylo?
29. 12. 2012 17:45
Re: ÚVMV
To ale nemělo šestiválec :-)
Avatar - Aladeen
29. 12. 2012 12:59
Niekedy
vedeli experimentovať viac , škoda že toho nechali a teraz vyrábajú (aspoň pre mňa ) jednotvárne modely ktoré ma vôbec nevedia zaujať ;-\
Avatar - Special-line
29. 12. 2012 11:45
ÚVMV
Koukám, jak je to auto nápadně podobné našemu ÚVMV 1100 GT taktéž z roku 1970. [odkaz]