Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 914 upravené pro USA mohlo vytvořit novou kategorii sportovních aut

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Kritici výstředního Porsche konstruktivně přišli s lepším návrhem, který mohl být předlohou zcela nové kategorie. Ilustrovaný nápad prošel prvním kolem schválení, dále se nedostal.

Kontroverzní Porsche 914 bylo jedním z nejvíce polarizujících Porsche. Emotivním diskusím dominoval patrný odklon od tradičního designu značky, i když technika včetně koncepce zůstala kvalitní a dobře promyšlená. Kromě rozdělení společnosti se roadsteru z dílny aliance VW-Porsche skoro podařilo založit zcela novou kategorii sportovních aut.

Paradoxní zásluhou nelíbivého designu 914 dostal Walter Dorwin Teague Jr. souhlas k návrhu upraveného vzhledu pro americký trh. Uznávaný průmyslový designer zformoval tříčlenný tým, který doplnil chybějící sedačky pro děti či menší dospěláky. Protažením původního těla Porsche vzniklo nevšední kombi s ponechaným pohonným ústrojím uprostřed.

Vývoj amerického provedení popsal jeden ze členů uměleckého týmu. Gary Van Deursen. Teague byl prý osobně zklamán designem i skutečností, že vzniklo první Porsche vyloženě pro dva. „Řízli jsme střechu, pro vytvoření prostoru pro malé zadní sedadlo se vstupem přes zadní poklop a abychom eliminovali zvláštní zakřivenou část u zadního okna ve prospěch nerezového ochranného oblouku ve stylu Targa,“ prozradil Deursen.

Zadní lavice se vešla do protaženého interiéru díky obrácení proti směru jízdy. Méně komfortní řešení nabízelo rezervní třetí až čtvrté místo přímo nad motorem. Proces přepracování zahrnoval snahy o zachování co největšího počtu továrních panelů karoserie, zásadní inovace Američané provedli od bezpečnostního oblouku dále k zadnímu nárazníku.

Zástavba místa k sezení by zhoršila už tak složitý přístup k motoru, pro majitele věrným autorizovanému servisu by ale vznikl druhý kufr doplňující sériový zavazadelník vepředu. Návrh party kolem Teaguea připomínal malý shooting brake s motorem mezi nápravami a volným nebem nad hlavou. Nová kategorie sportovního svezení zamířila ke schválení.  

Americká odnož Porsche alternativu podpořila a úprava pokročila k dalšímu posvěcení do Německa. Nadějný projekt dostal na stůl vnuk Ferdinanda Porscheho čili neúprosný šéf Ferdinand Piëch, který jménem centrály Porsche odmítl americkou revizi spolu se všemi dalšími verzemi modifikací od jiných odborných skupin.

Porsche 914 upravené pro USA mohlo vytvořit novou kategorii sportovních aut, nebýt konzervativního přístupu Stuttgartu. Hovoří se o promarněné příležitosti, další generace se nabízela se zvětšeným prostorem pro zadní cestující a Porsche by excelovalo čtyřmístným sportovním vozidlem s vyváženými poměry hmotnosti a dostatečným prostorem pro zavazadla.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme