Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche připomíná 50 let modelu 914 a zve na zajímavou akci

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 20. 5. 2019
38
Zobrazit náhledy (38)
Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914 Porsche 914

Porsche oslaví začátkem letošního června 50 let modelu 914 ve svém muzeu prostřednictvím akce, které se mimo jiné zúčastní přes 120 vozů tohoto typu a doplní ji výstava, jejíž součástí budou výjimečné exempláře.

Typický Porsche den je název akce, kterou v souvislosti s významným výročím modelové řady 914 uspořádá automobilka Porsche ve svém muzeu v neděli 2. června letošního roku. Mezi hlavní lákadla této akce má patřit setkání majitelů a jejich vozů, účast některých členů vývojového týmu modelu 914 a také výstava v samotném muzeu.

V rámci výstavy se vedle sériových zástupců modelu 914 má představit i jeden ze dvou prototypů s osmiválcovým motorem a také výjimečný exemplář 914/6 GT, který byl mimo jiné osazen hasicím systémem a od roku 1972 sloužil ve službách organizace ONS (Obersten Nationalen Sportbehörde) při udržování bezpečnosti během závodů. Pozornost si jistě zaslouží i soukromý projekt, kombinující karoserii typu 914 s osmiválcem Porsche 928 GTS. Připomenut bude odvozený model 916 a kreace, pod nimiž jsou podepsání hrabě Albrecht von Goertz a francouzská karosárna Heuliez.

Historie typu 914 se začala psát ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století a to v době, kdy čtyřválcový model 912 s karoserií řady 911 patřil k prodejně nejúspěšnějším zástupcům automobilky Porsche. Typ 914 měl nabídnout v té době módní a moderní koncepci s motorem před zadní nápravou, skvělé jízdní vlastnosti a cenu, která jej pasuje na lidový sportovní automobil. Ve stejnou dobu vedení automobilky Volkswagen uvažovalo o nástupci sice pohledného, ale nepříliš sportovního typu 34, známého jako Karmann Ghia.

Tehdejší šéfové obou automobilek, jimiž byli Ferry Porsche a Heinz Nordhoff, k sobě neměli příliš daleko, stejně jako obě značky. V roce 1967 tak díky tomu došlo k dohodě o společném vývoji a výrobě nového sportovního modelu. První prototyp modelu 914 byl vedení automobilek prezentován začátkem března roku 1968. Další vývoj se poněkud zkomplikoval úmrtím šéfa Volkswagenu Heinze Nordhoffa v dubnu 1968 a hrozilo, že se celý projekt zhroutí, ale Ferry Porsche dosáhl dohody s novým výkonným ředitelem automobilky Volkswagen Kurtem Lotzem. Na základě této dohody vznikla obchodní společnost VW – Porsche, která se měla starat o prodej a servis nových sportovních vozů v síti showroomů automobilky Volkswagen.

Výsledkem spolupráce se nakonec stal sportovní automobil, který měl premiéru na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1969 a na evropský trh mířil pod značkou VW-Porsche v provedeních 914/4 a 914/6, zatímco na severoamerickém trhu byly obě tyto verze nabízeny pod značkou Porsche. První z dvojice verzí dvoumístného vozu dávala svým označením najevo, že k jejímu pohonu slouží vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1,7 l s výkonem 59 kW (80 k) původem z modelu 411E značky Volkswagen. Druhé provedení se svým označením hlásilo k použití vzduchem chlazeného plochého šestiválce z Porsche 911T o výkonu 81 kW (110 k). Vzhledově se od sebe obě provedení lišila prakticky jen díky kolům Fuchs z lehké slitiny montovaným na šestiválec.

VW-Porsche 914 se svým čtyřválcovým motorem zvládalo akceleraci z 0 na 100 km/h za 13,0 s a dosahovalo maximální rychlosti 177 km/h. VW-Porsche s šestiválcem před zadní nápravou umělo z 0 na 100 km/h zrychlit za 8,5 s a dokázalo překonat rychlost 200 km/h. Odborná i laická veřejnost si při uvedení typu 914 na trh nemohla vynachválit zvolenou koncepci i jízdní vlastnosti a velkou pozornost přitahovala i samotná karoserie typu Targa s odnímatelným střešním dílem.

I přesto se z tohoto modelu časem stal vůz, který byl velmi často zmiňován jako neúspěšný a neoblíbený. Důvodů pro tato tvrzení bylo několik. Velmi často jsou zmiňovány obchodní výsledky, za nimiž stála konečná cena vozu. Ta se v případě provedení 914/6 příliš přiblížila ceně Porsche 911 a cílová skupina zákazníků, pro něž bylo VW-Porsche 914 původně určeno, si jej nemohla dovolit. Druhým důležitým faktorem neúspěchu se stal design VW-Porsche 914. Za svůj vzhled si jinak povedený sportovní automobil vysloužil nepříliš lichotivé přezdívky jako bastard nebo ospalý uhlák. A nakonec nepříznivě působil i ne zcela čistokrevný rodokmen, který v Evropě odhalovalo již samotné jméno VW-Porsche.

VW-Porsche 914/6 se i díky své ceně dočkalo ukončení výroby již v roce 1972 a automobilka Porsche dnes uvádí, že vzniklo v počtu pouhých 3338 exemplářů. Na místo šestiválce nastoupil ve stejném roce model 914-2,0 se čtyřválcovým motorem od automobilky Volkswagen s výkonem 74 kW (100 k). Levnější model 914/4 byl po 68.983 vyrobených vozech v roce 1974 nahrazen modernizovanou verzí 914-1,8 s výkonem 62 kW (84 k). Konec výroby typu 914 nastal v létě roku 1976, kdy výrobní linku opustil poslední z celkem 118.969 vyrobených vozů všech verzí.

V současnosti již není typ 914 vnímán tak negativně jako ještě před několika lety a naopak přitahuje stále větší pozornost příznivců sportovních vozů, oceňujících především jeho konstrukci, jízdní vlastnosti a vlastně i původ. Samotná automobilka Porsche pak prostřednictvím akce plánované na 2. června a výstavy probíhající až do 7. července letošního roku dokazuje, že je na tento model náležitě hrdá.

Zdroj: Porsche AG

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku