Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche 914
Porsche 914
Porsche 914
Porsche 914
38
Fotogalerie

Porsche připomíná 50 let modelu 914 a zve na zajímavou akci

Porsche oslaví začátkem letošního června 50 let modelu 914 ve svém muzeu prostřednictvím akce, které se mimo jiné zúčastní přes 120 vozů tohoto typu a doplní ji výstava, jejíž součástí budou výjimečné exempláře.

Typický Porsche den je název akce, kterou v souvislosti s významným výročím modelové řady 914 uspořádá automobilka Porsche ve svém muzeu v neděli 2. června letošního roku. Mezi hlavní lákadla této akce má patřit setkání majitelů a jejich vozů, účast některých členů vývojového týmu modelu 914 a také výstava v samotném muzeu.

 

V rámci výstavy se vedle sériových zástupců modelu 914 má představit i jeden ze dvou prototypů s osmiválcovým motorem a také výjimečný exemplář 914/6 GT, který byl mimo jiné osazen hasicím systémem a od roku 1972 sloužil ve službách organizace ONS (Obersten Nationalen Sportbehörde) při udržování bezpečnosti během závodů. Pozornost si jistě zaslouží i soukromý projekt, kombinující karoserii typu 914 s osmiválcem Porsche 928 GTS. Připomenut bude odvozený model 916 a kreace, pod nimiž jsou podepsání hrabě Albrecht von Goertz a francouzská karosárna Heuliez.

 

 

 

Historie typu 914 se začala psát ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století a to v době, kdy čtyřválcový model 912 s karoserií řady 911 patřil k prodejně nejúspěšnějším zástupcům automobilky Porsche. Typ 914 měl nabídnout v té době módní a moderní koncepci s motorem před zadní nápravou, skvělé jízdní vlastnosti a cenu, která jej pasuje na lidový sportovní automobil. Ve stejnou dobu vedení automobilky Volkswagen uvažovalo o nástupci sice pohledného, ale nepříliš sportovního typu 34, známého jako Karmann Ghia.

 

Tehdejší šéfové obou automobilek, jimiž byli Ferry Porsche a Heinz Nordhoff, k sobě neměli příliš daleko, stejně jako obě značky. V roce 1967 tak díky tomu došlo k dohodě o společném vývoji a výrobě nového sportovního modelu. První prototyp modelu 914 byl vedení automobilek prezentován začátkem března roku 1968. Další vývoj se poněkud zkomplikoval úmrtím šéfa Volkswagenu Heinze Nordhoffa v dubnu 1968 a hrozilo, že se celý projekt zhroutí, ale Ferry Porsche dosáhl dohody s novým výkonným ředitelem automobilky Volkswagen Kurtem Lotzem. Na základě této dohody vznikla obchodní společnost VW – Porsche, která se měla starat o prodej a servis nových sportovních vozů v síti showroomů automobilky Volkswagen.

 

 

 

Výsledkem spolupráce se nakonec stal sportovní automobil, který měl premiéru na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1969 a na evropský trh mířil pod značkou VW-Porsche v provedeních 914/4 a 914/6, zatímco na severoamerickém trhu byly obě tyto verze nabízeny pod značkou Porsche. První z dvojice verzí dvoumístného vozu dávala svým označením najevo, že k jejímu pohonu slouží vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1,7 l s výkonem 59 kW (80 k) původem z modelu 411E značky Volkswagen. Druhé provedení se svým označením hlásilo k použití vzduchem chlazeného plochého šestiválce z Porsche 911T o výkonu 81 kW (110 k). Vzhledově se od sebe obě provedení lišila prakticky jen díky kolům Fuchs z lehké slitiny montovaným na šestiválec.

 

VW-Porsche 914 se svým čtyřválcovým motorem zvládalo akceleraci z 0 na 100 km/h za 13,0 s a dosahovalo maximální rychlosti 177 km/h. VW-Porsche s šestiválcem před zadní nápravou umělo z 0 na 100 km/h zrychlit za 8,5 s a dokázalo překonat rychlost 200 km/h. Odborná i laická veřejnost si při uvedení typu 914 na trh nemohla vynachválit zvolenou koncepci i jízdní vlastnosti a velkou pozornost přitahovala i samotná karoserie typu Targa s odnímatelným střešním dílem.

 

I přesto se z tohoto modelu časem stal vůz, který byl velmi často zmiňován jako neúspěšný a neoblíbený. Důvodů pro tato tvrzení bylo několik. Velmi často jsou zmiňovány obchodní výsledky, za nimiž stála konečná cena vozu. Ta se v případě provedení 914/6 příliš přiblížila ceně Porsche 911 a cílová skupina zákazníků, pro něž bylo VW-Porsche 914 původně určeno, si jej nemohla dovolit. Druhým důležitým faktorem neúspěchu se stal design VW-Porsche 914. Za svůj vzhled si jinak povedený sportovní automobil vysloužil nepříliš lichotivé přezdívky jako bastard nebo ospalý uhlák. A nakonec nepříznivě působil i ne zcela čistokrevný rodokmen, který v Evropě odhalovalo již samotné jméno VW-Porsche.

 

 

 

VW-Porsche 914/6 se i díky své ceně dočkalo ukončení výroby již v roce 1972 a automobilka Porsche dnes uvádí, že vzniklo v počtu pouhých 3338 exemplářů. Na místo šestiválce nastoupil ve stejném roce model 914-2,0 se čtyřválcovým motorem od automobilky Volkswagen s výkonem 74 kW (100 k). Levnější model 914/4 byl po 68.983 vyrobených vozech v roce 1974 nahrazen modernizovanou verzí 914-1,8 s výkonem 62 kW (84 k). Konec výroby typu 914 nastal v létě roku 1976, kdy výrobní linku opustil poslední z celkem 118.969 vyrobených vozů všech verzí.

 

V současnosti již není typ 914 vnímán tak negativně jako ještě před několika lety a naopak přitahuje stále větší pozornost příznivců sportovních vozů, oceňujících především jeho konstrukci, jízdní vlastnosti a vlastně i původ. Samotná automobilka Porsche pak prostřednictvím akce plánované na 2. června a výstavy probíhající až do 7. července letošního roku dokazuje, že je na tento model náležitě hrdá.

 

Zdroj: Porsche AG