Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 919 pro Le Mans bude mít motor V4

Michal Fokt Michal Fokt 26. 1. 2014 • 10:52
12
14
Zobrazit náhledy (12)
Porsche 919 Porsche 919 Porsche 919 Porsche 919 Porsche 919 Porsche 919 Porsche 919
Porsche opět překvapilo. Jeho LMP1 speciál 919 bude opravdu vybaven dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem, navíc dokonce vidlicovým!

Porsche nás ohledně svého letošního vstupu do vytrvalostních závodů Le Mans udržuje ve stálém napětí. Nejprve nám předložilo fotografie svého prototypu v maskovací fólii, pak přidalo akční video a následně nás zaskočilo rozhodnutím vsadit na downsizovaný, turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec a dva systémy rekuperace. Nyní na nás vybalilo další překvapení.

Svou účast v Le Mans Porsche bere natolik vážně, že speciálně pro 919 vyvinulo čtyřválec 2.0 TDFI, ovšem vidlicový(!), tedy se dvěma válci ve dvou řadách, což je jedno z nejméně populárních řešení při stavbě motoru a ještě nikdy nebylo použito ve vrcholné motoristické soutěži týmem s vítěznými ambicemi.

V4 2.0 bude mít prý čtyřventilovou techniku a "neobvykle široký úhel rozevření válců". Ten dnes většinou u vidlicových motorů činí 90°, ale poměrně časté je také 120°, což má sice příznivý vliv na těžiště, zvětšují se ale vibrace druhého řádu. Bližší informace o motoru si ve Weissachu nechávají na později, není ovšem zcela vyloučeno, že tím širokým úhlem rozevření může Porsche myslet pro tuto automobilku klasičtější boxer - i v padesátých letech v Le Mans prezentovalo svůj plochý motor jako vidlicový s úhlem 180 stupňů. Pak by to celé dávalo daleko větší smysl, protože problémy s vibracemi vidlicového čtyřválce by v případě boxeru zmizely.

Porsche 919 bude mít kromě dvoulitrového čtyřválce také dva systémy rekuperace energie. Zatímco turbomotor bude pohánět zadní kola, elektromotor bude určen k pohonu těch předních, energii však bude získávat rekuperací z obou náprav. Vpředu jde o klasický KERS, získávající energii z brzd, vzadu pak ERS, využívající (stejně jako turbodmychadlo benzinového motoru) energie výfukových plynů. Stejným způsobem funguje i hybridní systém u Audi R18, Němci si myslí, že rekuperace ze zadních brzd není dostatečně efektivní, na rozdíl od Toyoty, která využívá KERS i vzadu.

Porsche zatím oznámilo jen čtyři jezdce, vůz 919 bude řídit Mark Webber, Timo Bernhard, Romain Dumas a Neel Jani. Podle neoficiálních informací Autosportu je má doplnit ještě Brendon Hartley a Marc Lieb. Závodní křest si LMP1 Porsche 919 odbude na šestihodinovce v Silverstone, která otevírá 20. dubna letošní ročník série WEC.

...že by byl dvoulitrový boxer příslibem obdobných, již dříve avizovaných čtyřválcových motorizací pro Cayman, Boxster a Macan? Nebo Porsche u produkčních modelů zůstane u klasičtějších I4?

Související články

Témata
29. 1. 2014 22:09
180°V vs boxer
Vážená redakce, chtělo by si to zjistit něco o motorech... 180°V motor není boxer. Je v tom zásadní rozdíl - u 180° V motorů sdílí 2 ojnice jeden čep na klice... zatímco u boxeru má každá ojnice svoji kliku. 180°V motor existuje, Porsche má s tímto zkušenosti (917 mělo plochou V12), u čtyřválce mi ale takový koncept přijde dost divný.
27. 1. 2014 13:49
Re: Vidlicový
Autor měl na mysli asi konkrétně vidlicové čtyřválce.
27. 1. 2014 11:14
Vidlicový
Prosím Vás pěkně, co to je za ultra blábol ohledně vidlicových motorů v motorsportu? Vždyť to jsou nejpoužívanější řešení!!! Vždyť je používá i Formule 1!!! Který absolutní analfabet sesmolil tento stupidní článek?
27. 1. 2014 09:41
Re: A to fakt bude diesel?!
Tohle ale nebude boxer.
Avatar - Ham.
26. 1. 2014 22:20
Re: No dobře, může to být výkonné,
Je to stejně složité jako Audi R18-etron, u kterého se používají úplně stejné dva pomocné systémy, všechno je tedy odzkoušené, nový je pouze motor, benzínový přeplňovaný místo dieselového přeplňovaného. A pokud by benzínovou jednotku naladili na stejný výkon jako diesel (490hp) tak bude velmi spolehlivá, protože dvoulitrová turba pro závodní účely vydrží daleko vyšší výkon (třeba proti letošním F1 turbomotorům 1,6 litru, 600-650 hp, které jsou proti zlaté éře turbo motorů, kdy se dosahovalo 1000-1300hp také přiškrcené, se jedná vyloženě o vysokoobjemové a podladěné jednotky). Tady je pravidly předepsaný restriktor, který dovolí maximálně nějakých cca 550 hp. :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku