Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 928 pro moderní dobu? Známý designér si ho umí představit. I s mrkačkami

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Porsche 928 si pamatujeme především jako první vůz značky s vidlicovým osmiválcem pod kapotou. Jak by vypadalo v dnešní elektrické době?

I když si s automobilkou Porsche spojujeme zejména ploché motory, tradiční německý výrobce má bohaté zkušenosti také s produkcí vidlicových osmiválců. Poprvé Porsche V8 použilo u zmíněného modelu 928, představeného na ženevském autosalonu v roce 1977.

Video se připravuje ...

Novinka na trh zamířila s kapalinou chlazeným atmosférickým vidlicovým osmiválcem s rozvodem OHC o objemu 4,5 litru, výkonu 177 kW (240 k) a točivém momentu 365 Nm. A vzbudila pozornost, dokonce se stala evropským autem roku 1978.

V průběhu následujících let se toto kupé, kombinující vlastnosti sportovního auta a luxusního "gétéčka", dočkalo vylepšení a modernizací, jejichž vrcholem se stalo provedení 928 GTS z let 1992 až 1995, jehož osmiválec o objemu 5,4 litru disponoval výkonem 257 kW (350 k).

Porsche 928 tedy ve výrobě vydrželo velice dlouho, produkce byla ukončena v roce 1995. Život pozoruhodného auta, které představovalo společně s 911 Turbo vrchol nabídky značky, skončil s bilancí asi 61 tisíc prodaných kusů.

Na Porsche 928 si nedávno vzpomněl námi oblíbený digitální umělec a designér Lars Sältzer, který navrhl jeho podobu pro moderní dobu. V krátké době tak představuje už třetí klasické Porsche - po 914 a 924 - v moderní interpretaci. A opět s elektrickým pohonem.

Vzhled "nové 928" jednoznačně navazuje na originál, koncept má takřka totožné proporce a tvary. Je však poněkud "uhlazenější", stojí na moderních kolech, má jiné kliky a zpětná zrcátka. Lars svůj návrh samozřejmě vybavil upraveným předním nárazníkem s moderními LED světlomety. Všimněte si ale, že vozu ponechal vyklápěcí svítilny, a to v hodně zvláštní formě. Jde totiž o úzké LED kružnice. Tušíme, že takový prvek by v produkčním autě neměl šanci.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme