Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Návrat lidového Porsche 914? Vypadat by mohl takto

Porsche 914
Porsche 914
Porsche 914
Porsche 914
15 Fotogalerie
Diskuze (9)

Typ 914 asi nepatří mezi auta, která si vybavíte jako první, když se řekne Porsche. V historii značky má ale docela významné místo.

Historie Porsche 914 se začala psát ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století, v době, kdy čtyřválcový model 912 s karoserií řady 911 patřil k prodejně nejúspěšnějším zástupcům automobilky Porsche.

Ve stejném období vedení Volkswagenu uvažovalo o nástupci typu 34, známého jako Karmann Ghia. Automobilka se proto dohodla právě s firmou Porsche na společném vývoji a výrobě sportovního vozu. Ten měl nabídnout koncepci s motorem před zadní nápravou, skvělé jízdní vlastnosti a cenu, která z něj udělá něco jako "lidový sportovní automobil".

Video placeholder
Porche 911 Electrogenic: Oficiální video • Zdroj: Electrogenic

První prototyp modelu 914 byl vedení obou značek prezentován v březnu 1968, premiéra produkční podoby proběhla na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1969.

Zákazníci si VW-Porsche 914, jak znělo označení modelu v Evropě, mohli koupit buď ve verzi 914/4 s 1,7litrovým čtyřválcem, nebo v provedení 914/6 s dvoulitrovým šestiválcem. Oba motory samozřejmě byly ploché a vzduchem chlazené.

Varianta s šestiválcem se však přestala vyrábět už v roce 1972, nebyl o ni takový zájem - zřejmě i kvůli ceně, která se blížila částce za 911. V tomto případě se o tedy o lidový sporťák zrovna nejednalo. Porsche dnes uvádí, že 914/6 vznikla v počtu pouhých 3338 exemplářů. Místo šestiválce se do nabídky dostal výkonnější dvoulitrový čtyřválec.

Slabší provedení, které dostalo v roce 1974 modernizovaný motor o objemu 1,8 litru, bylo výrazně úspěšnější. Produkce skončila v létě 1976, vyrobeno bylo celkem 118.969 vozů všech verzí.

Na VW-Porsche 914 si nedávno vzpomněl digitální umělec a designér Lars Sältzer, který navrhl jeho podobu pro moderní dobu. A s elektrickým pohonem.

Lars zachoval charakteristické proporce, přidal ale moderní světlomety, nový přední nárazník a velká kola. Všimnout si můžeme kamer místo zpětných zrcátek, současně tvarovaných sedadel a digitálního přístrojového panelu.

Tak jak se vám tato vize líbí?

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (9)