Porsche 991 versus 901: Opravdu se novinka o tolik zvětšila? Je to trochu jinak...
Porsche 911 se za 53 let své existence zvětšilo, to každopádně. Na Instagramu se ovšem objevila fotka, která ukazuje dva tmavě šedé vozy zezadu. U jednoho najdeme letopočet 1964, u druhého 2016. Na levé straně je tedy vzduchem chlazená klasika s krátkým rozvorem a spoustou chromu, vpravo pak poslední model po faceliftu. A ten vypadá... ohromně. Doslova. Je děsivě velký,, tlustý, „o hlavu vyšší“, takové dvoudveřové SUV, s trochou nadsázky jej mnozí přirovnávají k Jumbo Jetu, tedy Boeingu 747.
Uklidním vás hned na začátku, jde do značné míry o fake. Tahle fotka prostě není v pořádku, protože se jedná o hrátky s Photoshopem, či jiným podobným profesionálním nástrojem na úpravu fotografií. Ale úplně špatně také ne. Stačí se podívat na sérii snímků, kterou Porsche uvolnilo k 50. výročí premiéry 911. Jsou sice, pravda, tři roky staré, takže zobrazují aktuální 991 ještě před modernizací, ale to vůbec nevadí. Ukazují obě, shodou okolností rovněž tmavě šedá kupé tak, jak vypadají ve skutečnosti. Nová fotka představuje koneckonců pouze modifikaci jedné z této série.
Delší, širší, ale nižší!
Základní silueta sporťáku z Zuffenhausenu je vlastně pořád stejná, i když původní skelet karoserie používala naposledy vzduchem chlazená 993 (1993-1998). Legendu není třeba výrazněji tvarově měnit, vlastně ani žádoucí. Základní linii si prostě za více než půl století udržela. A co říkají čísla? Dvoulitrová 901 disponovala základními rozměry 4134 x 1600 x 1321 mm. Kupé vážilo 998 kg. Základní 911 Carrera série 991 II měří 4499 x 1808 x 1303 mm a váží 1430 kg. Nárůst délky o zhruba 37 cm a šířky o takřka 21 cm je jasně patrný. Nezapomeňme na rozvor, ten se zvětšil o čtvrt metru, z 2,2 na 2,45 m. Moderna je ale více přikrčená k asfaltu. Hmotnostní nárůst vzhledem k moderním požadavkům na bezpečnost jistě všichni chápeme. Jenže už od dob 964 z konce 80. let nijak výrazněji nepřibrala!
Čelní okno je pochopitelně mnohem více skloněné a příď vystupuje z obrysů výrazněji. Koncové reflektory jsou posazeny v protažené zádi mnohem výše. V 991 mají dva pasažéři vpředu samozřejmě díky značné šířce daleko více místa, hlavně kolem ramen a loktů a a kokpit nepostrádá vzdušnost. I když můj metr osmdesát a metrák živé váhy se tu bude cítit stísněně vždycky.
Skoro trojnásobek výkonu
Zvýšil se také výkon, z původních 97 kW šestiválce 1,99 l na dnešních 272 kW v případě přeplňovaného motoru 2,98 l, pořád jde však o ploché agregáty. A samozřejmě něco váží i výbava: 901 rozhodně neměla elektrické sedačky, klimatizaci a další prvky, bez kterých si dnešní řidiči legendární sporťák představit nedokážou, tedy samozřejmě až na „pár“ opravdu skalních. Ti jsou schopni si 911 nechat oholit na kost, i když s ní jezdí v běžném provozu.
A tohle slavné porsche je skutečně pořád autem, do kterého může člověk sedat každý den a jezdit s ním třeba do práce. Na rozdíl od většiny výrobního programu konkurence z Maranella... Provozní náklady včetně servisu tady řešit nehodlám, je jasné, že majitelé nouzí o finanční prostředky netrpí. Prodeje automobilky z Zuffenhausenu sice dnes táhnou SUV, ale 911 v programu musí zůstat. Prostě musí... I když globálně přešla na turbomotory, doufejme, že se v blízké budoucnosti příliš nezvětší. Ztratila by kouzlo.
Mimochodem, ceny posledních klasických modelů se vzduchem chlazenými motory ve špičkovém stavu letí nahoru. Opravdu pěknou 911 Turbo 993 většinou neseženete za méně než kolik stojí nová 991. Ceny se běžně pohybují mezi čtyřmi a pěti miliony korun, aktuální model přijde v základní verzi v České republice na 4,85 milionu Kč.