Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Boxster a Boxster S - Letem létem

Ladislav Čermák
Uplynulo už šest těžko uvěřitelných let od doby, kdy se Stuttgartská automobilka rozhodla sestoupit z nebeských výšin a vyjít vstříc i těm roadsteruchtivým motoristům, kterým učarovalo šest parohů a vzpínající se koník ve slavném štítku, kteří ale...

Tak se zrodil Boxster, nový low-end značky, a zdvojnásobil počet tehdy produkovaných modelových řad. Ačkoliv se vzhledově jedná o zmenšenou 911, použitá technika se zásadně liší. Motor se totiž přesunul - stále je umístěn u zadní nápravy, ale tentokrát zpředu. Na čistém papíře vzniklý Boxster tak dostal do vínku kromě ideálního rozložení hmotnosti "zadarmo" i dva zavazadlové prostory, ačkoliv jejich celkový objem není o moc větší, než na obligátní dvě sady golfových holí a kreditku. Proti 911, která stojí dvojnásobek, přirozeně došlo k jisté simplifikaci, nicméně většina ušlechtilých vlastností zůstala, např. pověstné vynikající brzdy byly aplikovány beze změn. Nově zkonstruovaný dvaapůllitr osvědčené koncepce - šestiválcový vodou chlazený čtyřventilový boxer - byl naladěn na 142 kW. Vznikl nádherný roadster, přinášející mezi "plebejce" technologie a image z nejvyšších sfér. Krátce po zahájení prodeje si začali zákazníci stěžovat na nevalné jízdní výkony - 194 koně se jim zdály na Porsche málo. Nezůstali nevyslyšení a firma brzy uvedla vyšlechtěnou verzi, tradičně značenou "S". Ta byla osazena "tři dvojkou" o výkonu 175 kW, šestistupňovou skříní a vyzdobena krásnými koly z Carrery a o něco bohatší výbavou. Komfort zase vylepšila alternativně montovaná automatická pětistupňová převodovka Tiptronic S se sekvenčním řazením tlačítky na volantu a možností měnit převodové stupně i v automatickém režimu.

Původní Boxster se setkal s uspokojivými prodejními úspěchy, o čemž svědčí dlouhý čas do modernizace označené jako "model 2003". Její chvíle nastala a byla realizována podle motta "dobré netřeba měnit, stačí zlepšovat". Do skeletu nebylo nutné zasahovat, všechny změny na karoserii jsou pouze kosmetické. Nejvýznamnější vylepšení proto zůstalo ukryto v motorovém prostoru. Oba ploché agregáty prošly fitcentrem a zaznamenaly nárůst svalové hmoty zejména v horních partiích. Byly totiž namotivovány variabilním časováním VarioCam, schopným natáčet vačkové hřídele plynule až o 40o. V režimu nízkého zatížení motoru, např. při jízdě po městě, se sací ventily otevírají dříve. Více vzduchu vede k dokonalejšímu shoření směsi se všemi pozitivními následky, tedy vyšším výkonem a nižší spotřebou a emisí škodlivin. Při "full throttle" se naopak zvětšuje prodleva mezi uzavřením sání a otevřením výfuku, což napomáhá k růstu točivého momentu. Motormanagement byl svěřen jednotce Motronic ME 7.8, dokonale prověřené již v 911 Turbo. Ta analyzuje kromě otáček motoru i polohu plynového pedálu, teplotu oleje i chladící kapaliny, množství nasávaného vzduchu a zařazený rychlostní stupeň. Výstupem je mj. i natočení vačkových hřídelí. Příjemnou sklizní je vylepšení všech provozních parametrů. Slabší agregát, který byl již dříve převrtán na obsah 2,7l, nyní vykazuje 168 kW/6300 ot/min a 260 Nm/4700 ot/min. Většímu bratrovi objem zůstal, síla mu ale narostla na 191 kW/6200 ot/min a 310 Nm/4600 ot/min. Oba vykázali 2% úspěch v dietě a dosahují teď maximálky 253/264 km/h. Kvůli nárůstu zejména kroutícího momentu byla zesílena jednokotoučová suchá spojka i převodovka. Převodové poměry se však nezměnily.

Exteriér vozu prošel detailním liftingem, který sledoval posílení charakteru vozu, nikoliv jeho změnu. Design je harmoničtější a blíže zažitému ideálu o tvarech Porsche. Nový je přední nárazník se spoilerem. Nasávací otvory vzduchu s lakovanými lamelami mají dynamičtější tvar, jsou blíž obrysu vozu a zesilují přítlak. Poznávacím znakem provedení "S" se stal třetí, největší výřez uprostřed. Nově jsou proříznuty vstupy sání za dveřmi. Zcela přepracován je zadní nárazník, kterému přibyly dvě stabilizační plošky po stranách koncovek výfuku, u Boxsteru S i nadále zdvojených. Zadní spoiler, automaticky výsuvný při 120 km/h, byl optimalizován v aerodynamickém tunelu a koncová světla dostala elegantnější šedo-červenou kombinaci. Nejmarkantnější je jiný tvar stahovací střechy, která se nyní podobá odnímatelné hliníkové střeše hardtop, dodávané za příplatek. Prudčeji se svažuje a zajišťuje lepší obtékaní vzduchu. Dočkala se skleněného zadního okna s vyhříváním a v sklápěcím mechanizmu přibyl čtvrtý pant. Provedené změny zachovaly i přes komplikovanější proces skládání rekordně krátkou dobu mechanizovaného složení střechy - 12 sekund.

Nováček je zcela nově obut. Základem pro Boxster S jsou 17" desetipaprskové disky, které kromě nesporných estetických kvalit snižují neodpružené hmoty o cenné 2 kg. Volitelně je možno tyto hodnoty ještě dramaticky zlepšit nádhernými 18" pětipaprskovými kreacemi, které nosily už Carreru a nyní přicházejí zeštíhlit Boxstera o vynikajících 10,8 kg. Standardní montáž 17" kol umožnila osadit větší brzdové disky z Carrery. Obligátní čtyřpístkové třmeny se nyní třou o 314 mm oceli vpředu a 299 vzadu. Kotouče jsou ventilované a odvrtávané pro snížení hmotnosti a lepší odvod nečistot a vody.

Uvnitř se mnoho nezměnilo. Design palubní desky byl detailně vylepšen, nově jsou i malé plochy kolem ovladačů zhodnoceny barevnou kůží. Přístrojový štít rozlišuje oba Boxstery. Standardně má černé pozadí, "S" charakterizuje bílé. Nabobtnal seznam standardní výbavy, který kromě elektricky stahovatelné střechy a bočních skel, determálního zasklení, centrálního zamykání, alcantarového čalounění, imobilizéru a elektricky ovládaných a vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek nyní obsahuje i výsuvný stojánek na nápoje, osvětlenou schránku na rukavice před spolujezdcem, dálkové odjišťování nejen dveří, ale i obou kapot a u Boxsteru S i alarm. Středovou konzoli je nově možno dovybavit displejem PCM (Porsche Comm. Management), integrujícím údaje z palubních systémů i důležité provozní hodnoty, případně alarmová hlášení. Další významnou funkcionalitou je propojení všech terminálů optickými vlákny, přenášejícími signály bez ztrát. Jako každé Porsche, je i Boxster možno prakticky neomezeně individualizovat. Seznam příplatkové výbavy je stěží uvěřitelný a dokáže zdvojnásobit prodejní cenu.

Bezpečnost byla v souladu s dnešními trendy vycizelována. Aktivní těží z detailní optimalizace podvozku a výkonnějších brzd, stejně jako ze škály systémů jízdní stability. Pasivní je tradičně vynikající, podpořena extrémně tuhou stavbou ocelového skeletu s třístupňovými deformačními zónami a systémem POSIP (Porsche Side Impact Protection), který dostal silného spojence v nových bočních airbagách, zkonstruovaných speciálně pro otevřený vůz.

Boxster díky svojí nadčasovosti má i dnes co mluvit do svého segmentu a prodělané omlazení mu dává novou naději na dlouhý a spokojený život. Milovníci vlasů rozcuchaných větrem se zase mohou těšit na zážitky při powerslidech s "levným" Porsche. Prodejní cena byla totiž stanovena na vstřícných 51, resp. 61 tisíc Euro a vůz je již v prodeji.

Ladislav Čermák