Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche kašle na exkluzivitu, chce prodávat 200 tisíc aut ročně

Michal Fokt
Diskuze (74)
O Porsche se dnes mluví převážně v superlativech. Nezmění se to ale ve chvíli, kdy se na silnicích každý rok objeví více než dvě stě tisíc nových?

Luxusní auta mohou být (tak) drahá částečně i proto, že si jejich majitel užívá jisté exkluzivity, pramenící z toho, že vůz svůj nebo stejné značky nepotká na každém rohu. Šéfové automobilek jako Rolls-Royce nebo Ferrari to vědí a jsou tomu ochotni obětovat prodejní čísla, která dokonce uměle drží na uzdě. Manažeři u koncernu Volkswagen to však vidí jinak. Bentley a Porsche (a Lamborghini se na to patrně chystá) se ženou za vidinou nových trhů a větších zisků.

Porsche se mílovými kroky blíží ke svému cíli prodávat a vyrábět v roce 2018 minimálně dvě stě tisíc vozů a vzhledem k tomu, že vloni pokořilo hranici 160 tisíc, nastane tato chvíle patrně ještě mnohem dříve. Přitom před 12 lety opouštělo brány továren pouze 50 tisíc aut! Řada analytiků a pozorovatelů (jako třeba ISI) tak nyní vyslovuje obavu, že se Porsche až příliš zaměřuje na prodejní čísla, což může poškodit exkluzivitu značky, pramenící z již zmíněného omezeného výskytu na silnicích.

Volkswagen si nyní spokojeně mne ruce, za Porsche zaplatil (včetně závazků) 11,7 miliardy euro, přičemž jen v prvním čtvrtletí 2014 měla značka podle Automotive News operační zisk 935 milionů euro. Otázkou však je, co by se stalo v okamžiku, kdy by Porsche přišlo o svou desítky let budovanou prémiovou image?

Z pohledu české reality se to zdá jako něco nepředstavitelného, potkat 911 nebo Boxster je stále malým svátkem a ani Cayenny se v ulicích nepočítají denně v desítkách, ale jsou města, jak třeba Londýn, kde se Porsche stává mainstreamovou značkou a s příchodem Macanu s cenovkou na úrovni BMW X4 se situace bude zhoršovat.

Na druhou stranu strategie Porsche má i své přívržence, kteří argumentují, že vnímání luxusních značek se v průběhu času mění a exkluzivita se už nedělá tím, že se vyrobí o jedno Porsche méně, než požaduje trh. Ostatně vývoj u značek BMW, Mercedes a Audi jim dává za pravdu - i tito výrobci lámou prodejní rekordy a vyrábí stále menší a menší auta s jednodušší technikou, aniž by jejich pozice prémiových výrobců byla poškozena. Otázkou ovšem je, zda opravdu Volkswagen chce udělat z Porsche druhé Audi.

Jak to vidíte vy - poškodí dle vašeho názoru velké prodeje image značky Porsche?

Michal Fokt
Diskuze (74)
26. 8. 2014 06:41
Re: taky novy maly macan
Díky za info.
25. 8. 2014 09:47
Re: Porsche a exklizivita?
To není jisté, že na tom vyděláš víc. Ani není jisté, že mě bude více bavit. Pro Porsche není takový problém 5 milionů jako sféra 7-10 a více.
25. 8. 2014 09:09
Re: Exkluzivita muze byt i po modelech
Snad nikomu tady na diskusích nesedne jeho nick tak, jako tobě >:D >:D >:-[]
Avatar - Ji/Ri
24. 8. 2014 21:17
Re: Psi štěkají ....jak je to s tou karavanou?
;-) to musí být krásný pocit....
Avatar - The Spešl Uan
24. 8. 2014 17:40
Re: Exkluzivita muze byt i po modelech
Ano, Porsche nikdy nezevšední díky právě 911, 918, 921... atd. Nicméně nikdy nedělalo moc brutální hypersporty, ale spíš luxusní výkonná auta. Pro mně jsou tradiční sporťáci v tomto pořadí ( nezahrnuje Bugatti, McLaren a další): 1. Ferrari = brutální masakr, 2. Lamborghini = poddimenzované Fero, 3. Porsche = nic brutálního, 4. Maserati = něco jako Porše, a pak třeba Subaru, Jaguar, Lexus, a tak. Ale Porsche nezevšední nikdy.