Porsche kašle na exkluzivitu, chce prodávat 200 tisíc aut ročně
Luxusní auta mohou být (tak) drahá částečně i proto, že si jejich majitel užívá jisté exkluzivity, pramenící z toho, že vůz svůj nebo stejné značky nepotká na každém rohu. Šéfové automobilek jako Rolls-Royce nebo Ferrari to vědí a jsou tomu ochotni obětovat prodejní čísla, která dokonce uměle drží na uzdě. Manažeři u koncernu Volkswagen to však vidí jinak. Bentley a Porsche (a Lamborghini se na to patrně chystá) se ženou za vidinou nových trhů a větších zisků.
Porsche se mílovými kroky blíží ke svému cíli prodávat a vyrábět v roce 2018 minimálně dvě stě tisíc vozů a vzhledem k tomu, že vloni pokořilo hranici 160 tisíc, nastane tato chvíle patrně ještě mnohem dříve. Přitom před 12 lety opouštělo brány továren pouze 50 tisíc aut! Řada analytiků a pozorovatelů (jako třeba ISI) tak nyní vyslovuje obavu, že se Porsche až příliš zaměřuje na prodejní čísla, což může poškodit exkluzivitu značky, pramenící z již zmíněného omezeného výskytu na silnicích.
Volkswagen si nyní spokojeně mne ruce, za Porsche zaplatil (včetně závazků) 11,7 miliardy euro, přičemž jen v prvním čtvrtletí 2014 měla značka podle Automotive News operační zisk 935 milionů euro. Otázkou však je, co by se stalo v okamžiku, kdy by Porsche přišlo o svou desítky let budovanou prémiovou image?
Z pohledu české reality se to zdá jako něco nepředstavitelného, potkat 911 nebo Boxster je stále malým svátkem a ani Cayenny se v ulicích nepočítají denně v desítkách, ale jsou města, jak třeba Londýn, kde se Porsche stává mainstreamovou značkou a s příchodem Macanu s cenovkou na úrovni BMW X4 se situace bude zhoršovat.
Na druhou stranu strategie Porsche má i své přívržence, kteří argumentují, že vnímání luxusních značek se v průběhu času mění a exkluzivita se už nedělá tím, že se vyrobí o jedno Porsche méně, než požaduje trh. Ostatně vývoj u značek BMW, Mercedes a Audi jim dává za pravdu - i tito výrobci lámou prodejní rekordy a vyrábí stále menší a menší auta s jednodušší technikou, aniž by jejich pozice prémiových výrobců byla poškozena. Otázkou ovšem je, zda opravdu Volkswagen chce udělat z Porsche druhé Audi.
Jak to vidíte vy - poškodí dle vašeho názoru velké prodeje image značky Porsche?