Porsche Panamera: České ceny a velká fotogalerie
Panamera má pod kapotou podélně uložené velkoobjemové osmiválce s přímým vstřikováním paliva. Mají objem 4806 cm3, základní nepřeplňovaná verze poskytuje 294 kW (400 k) při 6500 min-1, točivý moment má hodnotu 500 Nm. Přeplňovaná verze má o 100 koní a 200 Nm více, tedy 368 kW (při 6000 min-1) a 700 Nm. Jak atmosférický, tak přeplňovaný motor splňují emisní normu Euro 5.
Základní Panamera S má jako jediná verze přímo řazenou převodovku, stejně jako ostatní varianty bude ovšem v nabídce i s dvouspojkovou převodovku PDK, která bude v době uvedení na český trh jedinou volbou. Pro snížení spotřeby paliva je Panamera s PDK vybavena systémem samočinného vypínání a startování motor. K dispozici je také pohon všech kol pro Panameru 4S.
Porsche Panamera - ceny na českém trhu | |||
Model | Panamera S | Panamera 4S | Panamera Turbo |
Převodovka | PDK | PDK | PDK |
Zdvihový objem [cm3] | 4806 | 4806 | 4806 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 294/6500 | 294/6500 | 368/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 500/- | 500/- | 700/- |
Max. rychlost [km/h] | 283 | 282 | 303 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,4 | 5,0 | 4,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 10,8 | 11,1 | 12,2 |
Cena [Kč] | 2.667.000,- | 2.889.000,- | 3.805.000,- |
Panamera má velkorysý rozvor 2,92 m. Přední náprava využívá osvědčenou lichoběžníkovou konstrukci s pomocným rámem, zadní je víceprvková. Vpředu jsou pružicí a tlumicí jednotky integrovány do jednoho celku, vzadu jsou naopak odděleny. V základním režimu je Panamera pohodlným cestovním automobilem, stiskem tlačítka adaptivních tlumičů PASM se komfortní charakter podvozku mění ve sportovní. Variabilní charakteristiku mají také jednotky vzduchového odpružení (standard pro Panameru Turbo, v ostatních modelech za příplatek), které v případě potřeby zařazují do systému další přídavný pružící objem stlačeného vzduchu. Elektronická stabilizace integruje také funkci zadního řízeného nápravového diferenciálu.
Panamera bude konkurovat jak supersportovním, tak i luxusním sedanům. Můžeme ji tedy zařadit po bok Bentley Continental, Maserati Quattroporte i Mercedesu třídy S. Délka ovšem odpovídá svými 4,97 m největším zástupcům vyšší střední třídy (Chrysler 300C dokonce přesahuje pětimetrovou hranici). Královskou šířkou 1,93 m pak ovšem všechny konkurenty překonává. Výška činí necelých 1,43 m.
Porsche Panamera - srovnání rozměrů s luxusní konkurencí | ||||||
Značka | Porsche | Bentley | Maserati | |||
Model | Panamera | Continental Flying Spur | Quattroporte | |||
Délka [mm] | 4970 | 5307 | 5097 | |||
Šířka [mm] | 1931 | 1976 | 1895 | |||
Výška [mm] | 1418 | 1475 | 1438 | |||
Rozvor [mm] | 2920 | 3065 | 3064 |
Zajímavé je především srovnání parametrů s Mercedesem třídy S. Značka Mercedes má samozřejmě výrazně odlišnou image než Porsche, verze S 500/S 500 4Matic a S 63 AMG mají ale s odpovídajícími variantami Panamery překvapivou shodu základních parametrů i cen, které se liší vždy jen v řádu desetitisíců. Mimochodem Porsche má tu výhodu, že není brzděno omezovačem maximální rychlosti.
Porsche Panamera Turbo - srovnání s konkurencí | |||
Značka | Porsche | Bentley | Mercedes-Benz |
Model | Panamera Turbo | Continental Flying Spur | S 63 AMG |
Převodovka | PDK | 6A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 4806 | 5998 | 6208 |
Válce/ventily | 8/4 | 12/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 368/6000 | 412/6100 | 386/6800 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 700/- | 650/1600-6100 | 630/5200 |
Max. rychlost [km/h] | 303 | 312 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,2 | 5,2 | 4,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 12,2 | 17,7 | 14,4 |
Cena [Kč] | 3.805.000,- | 3.984.129,- | 3.806.810,- |
Otázkou na dlouhé diskuse je, jaký druh karoserie vlastně Panamera představuje. Čtyřdveřová kupé podle mnohých neexistují (kupé má přece jen jeden pár dveří?), novinka od Porsche má navíc výklopnou zadní stěnu jako hatchback, takže není ani klasickým sedanem...
Při konstrukci karoserie se uplatnily vysokopevnostní ocelové plechy použité na bezpečnostní skelet, povrchové díly jsou z hliníku, dveře mají nosný rám ze stejného materiálu, okenní rámy jsou pak z hořčíkové slitiny. Díky využití těchto lehkých materiálů činí pohotovostní hmotnost základní Panamery S jen 1770 kg.
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/MGTfcc2ArqM&hl=cs&fs=1&" style="auto"}