Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Panamera: Technika nového liftbacku podrobněji

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Porsche tvrdí, že se Panamera stane lídrem v segmentu v oblasti jízdní dynamiky, ale i spotřeby paliva. Dopomoci jí k tomu má především vyspělá technika. Ještě před premiérou celého vozu vybrali ve Weissachu 5 klíčových oblastí, které teď představujeme.

Nové čtyřmístné Porsche jsme již na oficiálních fotografiích představili před koncem minulého roku. Výstavní premiéra je poněkud překvapivě nasměrována na čínský autosalon do Šanghaje, neboť Čína je pro vůz i samotnou automobilku trhem s vysokým růstovým potenciálem. Před premiérou ale chce Porsche upozornit na 5 dílčích světových premiér v oblasti techniky, kterým je věnován tento článek.

Hnací ústrojí

Pohodlí, výkon a příznivou spotřebu mají současně všem Panamerám zpočátku zajistit velkoobjemové osmiválce s přímým vstřikováním paliva. K dalším inovacím patří důsledná eliminace ztrát vnitřním třením nebo vyspělý management chladicího systému a dalších pomocných komponent motorů.

Úplnou novinkou mezi čtyřmístnými sportovními limuzínami je využití dvouspojkové převodovky PDK, která poskytuje očekávanou rychlost řazení, komfort i nízké ztráty. Velmi dlouhý nejvyšší převodový stupeň umožňuje relativně nízkou spotřebu nejen v evropském jízdním cyklu, ale také v reálném provozu. Unikátní je také kombinace automatické převodovky PDK se systémem samočinného vypínání a startování motoru, kdykoliv není jeho činnost nutná pro pohon vozidla. I díky speciálním (a mnohdy protichůdným) požadavkům na pneumatiky a nízké zbytkové síle v brzdovém systému (když není v činnosti) zvládá Panamera S absolvovat kombinovaná evropský jízdní cyklus se spotřebou 10,8 l/100 km.

U verzí s pohonem všech kol vede z výstupu převodovky (spolu s motorem uložena vpředu podélně) hřídel točivý moment zpět dopředu ke stálému převodu přední nápravy. Ten je integrován do jednoho celku s motorem. Hnací hřídel levého předního kola motorem také prochází.

Podvozek

Porsche neslibuje kompromis mezi komfortem a ovladatelností, ale spíše kombinaci obojího. V základním režimu umí být Panamera pohodlný cestovní automobil, stiskem tlačítka adaptivních tlumičů PASM se komfortní charakter podvozku mění ve sportovní. Variabilní charakteristiku mají mít také jednotky vzduchového odpružení (standard pro Panameru Turbo, v ostatních modelech za příplatek), které poprvé v případě potřeby zařazují do systému další přídavný pružící objem stlačeného vzduchu. Stabilizační systém integruje také funkci zadního řízeného nápravového diferenciálu.

Přední náprava využívá osvědčenou lichoběžníkovou konstrukci s pomocným rámem, vzadu je víceprvková konstrukce s robustním pomocným rámem. Vpředu jsou pružicí a tlumicí jednotky integrovány do jednoho celku, vzadu jsou naopak odděleny.

Karoserie

Porsche je pyšné i na konstrukci relativně rozměrné karoserie. Vedle vysokopevnostních ocelových plechů použitých na bezpečnostní skelet a na hliníkových povrchových dílech karoserie, byly u Panamery použity i dveře s nosným hliníkovým rámem, kombinovaným s okenními rámy z hořčíkové slitiny. Pohotovostní hmotnost Panamery S tak činí jen 1770 kg.

Cestující v Panameře mají zejména na zadních sedadlech neobvykle vysoký cestovní standard. Samostatná sedadla a prostor, který je k dispozici, má srovnatelné parametry s místy vpředu. Všechna sedadla mohou být vyhřívaná, elektricky seřiditelná a ventilovaná. Po sklopení zadních opěradel vzniká rovná ložná plocha a do Panamery ve dvoumístném uspořádání lze naložit až 1263 l zavazadel.

Panamera je prvním automobilem ve třídě, který má zcela zakrytovanou podlahu včetně tunelu pro kardanův hřídel, komponent zavěšení kol a výfukové soustavy. To snižuje vztlak na nápravách, zlepšuje aerodynamické vlastnosti celého vozu a přispívá k nižší spotřebě paliva.

Nejvíce viditelným prvkem propracované aerodynamiky Panamery je zadní přítlačné křídlo na Panameře Turbo se samočinným vysouváním v závislosti na aktuální potřebě dynamicky generovaného přítlaku.

Akustika

Vyvážený zvukový projev byl dalším důležitým předmětem vývoje nového Porsche. Zvuk generovaný systémem sání, výfukovou soustavou, samotným motorem nebo karoserií má plnit různé a mnohdy protichůdné požadavky. Porsche slibuje, že při akceleraci zůstal zachován charakteristický zvuk vozů této značky, zatímco při klidné jízdě je uvnitř komorní atmosféra odpovídající sedanům luxusní kategorie a téměř pětimetrové délce tohoto vozu.

Základní technická data

V době zahájení prodeje se bude Panamera nabízet jen s osmiválcovými motory, a to celkem ve čtyřech konfiguracích. Základem bude Panamera S s atmosférickým 4,8 V8 o výkonu 294 kW (rovných 400 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá v této verzi 5,6 s, kombinovaná spotřeba je přitom přijatelných 12,5 l/100 km, se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK dokonce 10,8 l/100 km.

Panamera 4S má převodovku PDK už standardně. Díky pohonu všech kol je doba potřebná pro akceleraci na 100 km/h 5,0 s. „Daní“ za to je nárůst kombinované spotřeby o 0,3 l. Panamera Turbo bude mít standardně také PDK a pohon všech kol, dvě turba přidají motoru 100 koní navíc na výsledných 368 kW (500 k). Jízdní výkony dosahují téměř supersportovních hodnot – zrychlení za 4,2 s a nejvyšší rychlost 303 km/h. Kombinovaná spotřeba se přitom s 12,2 l/100 km drží stále na velmi dobré úrovni.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro německý trh
Model Panamera S Panamera S Panamera 4S Panamera Turbo
Převodovka man. PDK PDK PDK
Zdvihový objem [cm3] 4806 4806 4806 4806
Válce/ventily 8/4 8/4 8/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW] 294 294 294 368
Nejvyšší toč. mom. [Nm] 500 500 500 700
Max. rychlost [km/h] 285 283 282 303
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,6 5,4 5,0 4,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 12,5 10,8 11,1 12,2
Emise CO2 [g/km] 293 253 260 286
Cena pro Německo [Euro] 94.575 94.575 102.251 135.154

Interiér

Porsche vzalo pojem „čtyřdveřové kupé“ doslovně a vytvořilo v sériovém modelu uspořádání, které jsme mohli dosud vidět zejména na různých konceptech. Po celé délce interiéru se táhne středová konzole, která odděluje cestující ve výslovně čtyřmístném interiéru.

Sportovně tvarovaný volant s tlustým věncem v autě značky Porsche nepřekvapí, stejně jako klasicky uspořádané ukazatele s dominantním otáčkoměrem uprostřed. Středový tunel je v prostoru mezi předními sedadly vyvýšený, takže řadicí páka, nebo volič převodovky PDK se nachází relativně vysoko a blízko v dosahu řidiče. Přední sedadla jsou sportovně tvarovaná s výraznými bočnicemi, velmi podobný design je použitý i u dvojice zadních oddělených sedadel. Cestující vzadu kromě středové konzole může oddělovat také sklopná loketní opěrka.

Porsche Panamera - srovnání rozměrů s konkurencí z nejlepší společnosti
Značka Porsche Bentley Maserati
Model Panamera Continental Flying Spur Quattroporte
Délka [mm] 4970 5290 5097
Šířka [mm] 1931 1976 1895
Výška [mm] 1418 1475 1438
Rozvor [mm] 2920 3065 3064
Ondřej Láník
Diskuze (13)
19. 3. 2009 06:57
Re: Netreba príliš veľa slov
Omyl, s 5 dveřmi. A to bude možná kámen úrazu. S tím u luxusnějších vozů pohořel už Renault. Když už, měla být za zadními dveřmi zasklená přepážka. U takového auta nikdo nebude sklápět zadní sedadla, aby převezl kolo.
Kdo čekal 4 místný sporťák, musí být zklamán. Toto je jen další luxusní limuzína. Tentokrát v balení Porsche. Tohle já nemusím, jako ostatně všechny poršáky poslední doby. Raději se půjdu kochat na stránky PGO (www.pgo.fr).
18. 3. 2009 22:17
Re: Netreba príliš veľa slov
A viděl si už Panameru naživo?
To auto je úžasně placaté a široké. Mužu potvrdit, že ve skutešnosti vypadá mnohem líp než na jékékoli fotce. Je to ale zase můj dojem. To je prostě devětsetjedenáctka s čtyřma dveřma.
Avatar - Martin911Turbo
18. 3. 2009 22:04
Re: Netreba príliš veľa slov
Uff vypadá více než dobře, safra měl bych začít tunelovat na garáž snů :yes:
18. 3. 2009 16:02
Re: Netreba príliš veľa slov
:yes: