Porsche připomnělo 40 let modelu 928 jeho výjimečnými prototypy
Porsche 928 se veřejnosti poprvé představilo na autosalonu v Ženevě v roce 1977 a zamířilo na trh s atmosférickým vidlicovým osmiválcem o objemu 4,5 litru a výkonu 176 kW (240 k). V průběhu následujících let se dočkalo vylepšení a modernizací, jejichž vrcholem se stalo provedení 928 GTS z let 1992 až 1995, jehož osmiválec o objemu 5,4 litru disponoval výkonem 257 kW (350 k).
Téměř 4,5 metru dlouhé kupé představovalo vedle modelu 911 Turbo po sedmnáct let vrchol v nabídce značky Porsche a dodnes má po celém světě řadu příznivců, obdivujících jeho design, techniku i jízdní vlastnosti a výkony.
Porsche si je popularity modelu 928 vědomo a využilo letošní AvD Oldtimer Grand Prix, pořádanou na Nürburgringu ve dnech 11. až 13. srpna, k připomenutí 40 let od představení a zahájení prodeje tohoto modelu.
Návštěvníkům akce bylo představeno Porsche 928, které prošlo kompletní renovací u divize Porsche Classic a vedle něj byly připomenuty i prototypy, které se bohužel svých sériových provedení nedočkaly.
Porsche si v osmdesátých letech pohrávalo s myšlenkou prodlouženého provedení modelu 928 s prostornějším interiérem. Výsledkem se nakonec stalo Porsche 928-4 s interním označením 942. Tento vůz s pětilitrovým motorem měl rozvor prodloužený o 254 mm a byl darem k 75. narozeninám Ferryho Porsche.
Porsche 942 bylo špičkovým cestovním vozem s výkonem 228 kW (310 k), jehož interiér nabízel prostor čtyřem dospělým cestujícím, které hýčkal automatickou klimatizací, audiosystémem Köln a součástí výbavy byl i telefon, alarm a tempomat.
V roce 1987 pak byl představen prototyp H50, který měl podobně jako Mazda RX-8 dva páry dveří, z nichž ten druhý se otevíral proti směru jízdy. Interiér pak nabízel čtveřici plnohodnotných sedadel a podobnou výbavu jako u 942.
Vedle těchto praktičtějších variací na model 928 byl samotnou automobilkou vyvinut i dvoumístný roadster, jehož přední i zadní partie jsou ve stejném provedení jako u modernizovaných sériových modelu S4, GT a GTS z let 1986 až 1995. Tento vůz měl údajně poměrně velkou šanci na sériovou výrobu, ale na konec k ní nedošlo s ohledem na tehdejší finanční situaci automobilky.