Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portugalská Rally 2010 – První triumf mladého Ogiera v MS, sklonit se musel i mistr Loeb (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (4)
Někdo čeká na své první vítězství v seriálu WRC celá léta a jiný dokáže vyhrát již v polovině své první sezóny. Mladíček z Francie to s volantem a pedály opravdu umí…

Stejně jako v loňském roce i letos obohatila kalendář MS šotolinová a prašná soutěž na západním cípu Evropy – Portugalská Rally. Loňský ročník opanoval mistr světa Loeb před Hirvonenem a Sordem. Kdo bude vládcem toho letošního, který má na programu tři etapy a 18 rychlostních zkoušek v celkové délce 355.3 km?

Předsoutěžní shakedown ovládli jezdci na Citroënech v pořadí Ogier – Solberg Petter – Loeb – Sordo. Až pátý byl první zástupce Fordu Mikko Hirvonen. Naznačovalo už toto pořadí něco více?

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/k2SEpqR7vVs&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Ještě ve čtvrteční večer soutěž odstartovala diváckou superspeciálkou na fotbalovém stadionu v Algarve dlouhou 2,03 km. Nejlépe se s asfaltovou dráhou na šotolinových gumách vypořádal Hirvonen na Focusu WRC, z druhého místa výsledkové listiny zářilo jméno Villagra – tak vysoko Federico obvykle nevystoupá a tento pohled se mu zřejmě velmi líbil. A na zakroucených oválech speciálních zkoušek se soutěže nevyhrávají…

První etapa: Citroëny vládnou, Ogier vede

Páteční etapa přichystala jezdcům šest rychlostních zkoušek o celkové délce 128,6 km. Hned v úvodním testu zaútočili jezdci Citroënu – vyhrál Sordo následovaný Ogierem a Loebem. Mladý Španěl byl s výkonem spokojený, ale měl starosti o pneumatiky, které podle jeho slov „lehce odrovnal.“ V následujícím testu opět vládly Citroeny, tentokráte se měnilo pořadí na Ogier – Sordo – Solberg Petter. A aby toho nebylo málo, i třetí páteční zkoušku vyhrál vůz Citroën C4 WRC. Za jeho volantem seděl Ogier, v těsném závěsu jej honil Sordo, který tentokráte šetřil pneumatiky, Hirvonen se s Focusem WRC vyškrabal na třetí místo.

Po čtyřech odjetých měřených vložkách celé soutěži vládne Ogier následovaný Sordem (+1,8), třetí je Hirvonen (+19,9). Loeb je díky nevýhodné startovní pozici “až“ pátý (+ 22,0), Räikkönen již ztrácí na desátém místě 1 minutu a 48,5 sekundy.

Po poledním servisu se jela stejná trojice zkoušek jako dopoledne a všechny tři vyhrál mladý Francouz Ogier na C4 WRC. Buduje si tak malý náskok ve vedení soutěže. Celkově druhý Sordo (+26,6) měl v poslední páteční vložce velké štěstí – v jedné ze zatáček se mu zaseknul plyn ve spodní poloze, ale Dani tuto krizi naštěstí bez větších následků zvládnul. Na třetím místě se po prvním dnu nachází Loeb (+44,8) a až čtvrtá je jednička modrého oválu Hirvonen (46,9) – takhle se na titul ovšem neútočí!

„Celý den jsme jeli opravdu tvrdě, ale brali jsme ohled i na pneumatiky. Cé-čtyřka se na místních tratích řídí perfektně, chceme si udržet svou pozici. Zítra budeme startovat jako první, bude to veliká nevýhoda, tak budu muset pořádně zabrat,“ popisoval první etapu vedoucí muž Sebastien Ogier.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/5M8WnQf1n_A&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Kategorii SWRC vévodí Fin Ketomaa před Al-Attiyahem, oba na Fiestách S2000, třetí je P-G Andersson na Fabii. Juniory JWRC po havárii Neuvilla vede Burkart na Swiftu S1600. Žádný český zástupce v těchto třídách v Portugalsku nestartuje, takže je nebudeme nikterak obšírně popisovat.

Druhá etapa: Ogier se drží, Latvala (opět) havaruje

Sobota byla kilometrově nejdeší – na startující čekalo 135,1 soutěžních kilometrů rozdělených do dvou průjezdů trojicí rychlostních zkoušek. V první sobotní erzetě slušně zatáhnul Loeb a vyhrál následovaný dvojicí Fordu Latvaly a Hirvonena – to bylo ale od zástupců modrého oválu pro sobotní dopoledne vše. Zbylé dva testy totiž pokaždé na prvních čtyřech místech opanovaly Citroëny – jmenovitě vítězil Loeb a Petter Solberg. Latvala v následujícím testu havaroval a pro dnešek končí, modrý prapor tak bude hájit pouze Hirvonen. Při příjezdu do servisu tak soutěž vede stále Ogier, Loeb si polepšil na druhou příčku a Sorda odsunul na bronzový stupínek.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/O2GvReY_85E&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Odpoledne se situace opakovala – vítězí pouze zástupci Citroënu. První test po servisu vyhrává Ogier a Sordo poráží Loeba – vrací se tak na celkovou druhou příčku. V následujícím testu mu to Seb vrací i s úroky – vítězí a Sordo má velké problémy s pneumatikami a propadá se až na čtvrtou příčku. Předstihnul jej i soukromník Solberg mladší. A poslední sobotní zkoušku vyhrává opět Loeb následovaný Ogierem, Hirvonen po pátém a čtvrtém místu získává bronz. Ovšem jenom dílčí, celkově zůstává na pátém místu.

Soutěž i po sobotě vede Ogier, ze druhého místa jej v neděli bude honit Loeb (+21,1), třetí příčku bude před dotírajícím Sordem (+1:05,7) hájit Petter Solberg (+52,2). O bronz se chce bít i pátý Hirvonen (+1:13,9). Všichni jezdci se shodují v náročnosti soutěže, velké ohledy musí brát hlavně na pneumatiky.

„ Celý den jsem se snažil jet naplno. Bylo to těžší než včera, ale jsem spokojen. I přesto, že jsme startovali jako první nás to zase tak moc času nestálo. Zítra to bude velmi náročné, budeme se však snažit až do konce,“ uzavírá sobotní den stále vedoucí Sebastien Ogier.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/c8eptxtinXw&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Ve třídě SWRC se děly věci – druhý Al-Attiyah dopoledne odstoupil pro poruchu elektroniky, třetí Andersson odpoledne ulomil kolo a pro dnešek taktéž skončil, stejně dopadnul i Hänninen. Neohroženě tak vede Ketomaa, druhý Pons již ztrácí přes tři minuty a třetí Kosciuszko téměř pět a půl. Mezi Juniory do cíle dojely pouze dva vozy – Abring a Kruuda – stejné je i celkové pořadí. Všichni ostatní museli využít systém Superally a jsou dalece za nimi.

Třetí etapa: Za svým prvním triumfem...

Již jen čtyři rychlostní zkoušky a divácká speciálka v celkové délce 89,6 km dělí malého Seba od vítězství. Dokáže ubránit svůj malý náskok na velezkušeného Loeba? Hned po ránu se děje to co se dalo očekávat – vítězí Loeb, druhý Ogier ztrácí 6,2 sekundy. A nejinak tomu je i po druhé rychlostní zkoušce – na ní malý Seb ztrácí 4,8 sekundy. Z 21,1 sekundy velkého náskoku je náhle 10,1 – zkušenosti vítězí nad mládím. Dokáže Loeb dojet a udolat mladého krajana nebo se juniorský mistr světa ubrání a získá největší úspěch své kariéry? Ještě dodejme, že Sordo přeskočil Pettera a je tak zatím celkově třetí, Hirvonen zůstává pátý.

Po obědě obě rychlostní zkoušky vyhrává opět Loeb, tentokráte však ne s takovým ziskem. Najel “pouze“ 0,6 a 1,8 sekundy a před posledním testem – diváckou dvoukilometrovou vložkou – tak za svým mladým jmenovcem zaostává o 7,7 sekundy. Zdá se, že se Ogier ubránil, potvrdí své postavení i na stadionu v Algarve nebo mu “rupnou nervy?“

Mladý Sebastien Ogier to dokázal! V poslední zkoušce na Loeba najel ještě 0,2 sekundy a může se tak radovat ze svého prvního vítězství v šampionátu WRC! To vše v první polovině své první sezóny mezi “velkými hochy.“ Získané body jej posunuly ze čtvrtého místa na druhou příčku průběžného pořadí šampionátu, kdo by tento vývoj na začátku tipoval?

Nervy na uzdě však neudržel Petter Solberg, trefil bariéru a ztratil 15 sekund a tím i čtvrté místo ve prospěch Mikko Hirvonena. Hezký výkon a stabilní týmové body do cíle dovezl třetí Dani Sordo, který se musí o své místo továrního jezdce začít bát právě před vycházející francouzskou hvězdou.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/ysYMqaQF2uQ&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Celkové výsledky WRC Vodafone Rally de Portugal 2010:

1. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) 3:51:16,1

2. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) +7,9

3. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) + 1:17,6

4. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC)+ 1:32,0

5. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) + 1:35,7

6. Matthew Wilson (Ford Focus WRC) + 7:10,1

7. Mads Ostberg (Subaru Impreza WRC) + 7:28,3

8. Federico Villagra (Ford Focus WRC) + 10:36,1

9. Khalid Al Qassimi (Ford Focus WRC) + 10:55,8

10. Kimi Räikkönen (Citroen C4 WRC) + 11:34,3

„Je to prostě perfektní. Byl to úžasný víkend, jel jsem naplno od prvního dne až do teď. Byla to velká bitva, udržet Loeba za mnou bylo velmi těžké. Vyhrát své první vítězství po bitvě jako byla tato je dokonalé. Na Novém Zélandu jsem výhru ztratil (v poslední zkoušce). Pokud bych tam vyhrál, byl bych šťastný, ale já jsem šťastný dneska,“ raduje se z triumfu Sebastien Ogier.

Slova chvály má pro svého jmenovce také mistr světa Loeb, který se před jeho portugalským výkonem prostě musel sklonit.

„Jel velmi, velmi dobře – byl nepřekonatelný. První den jsem ztratil hodně času a pak už jsem ztrátu nedokázal dohnat. Seb byl opravdu velmi rychlý. Ukázal, že byl o hodně rychlejší než všichni ostatní. Z hlediska šampionátu pro mě není druhé místo špatné, důležité bylo získal slušné body. Nyní už vím, že je to velký soupeř, a možná je to ten největší soupeř. Již několik soutěží zpět ukazuje, že je silnější než kdokoli jiný v šampionátu.“

„Mohli jsme dojet s oběma Sébastieny mnohem těsněji nebýt drobných problémů, ale nejdůležitější jsou maximální body pro Citroën. Jsem šťastný, že první polovina sezony skončila tak dobře a že nemusím s úspěchem čekat až na asfaltové rally," řekl v cíli třetí Dani Sordo.

Frédéric Banzet, ředitel Citroënu, byl potěšen monopolním postavením C4 WRC na prvních třech místech.

„Souhlasil jsem s volbou Oliviera Quesnela, která byla opravdu velice sportovní. Nechali jsme dva skvělé piloty svést ohromnou bitvu o vítězství a ještě jsme zaznamenali velkolepý výsledek. Sébastien Ogier a Citroën Junior Team si zasloužili vyhrát, když jim v tom pomohl Citroën Total World Rally Team. Loebovo druhé a Sordovo třetí místo pomohlo Citroënu zvýšit náskok v Poháru konstruktérů, takže naše výsledky jsou velmi pozitivní."

Pořadí v šampionátu WRC po šesti soutěžích:

1. Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC) 126

2. Sebastien Ogier (Citroen C4 WRC) 88

3. Mikko Hirvonen (Ford Focus WRC) 76

2. Jari-Matti Latvala (Ford Focus WRC) 72

5. Petter Solberg (Citroen C4 WRC) 63

6. Dani Sordo (Citroen C4 WRC) 49

7. Matthew Wison (Ford Focus WRC) 38

8. Federico Villagra (Ford Focus WRC 26

9. Henning Solberg (Ford Focus WRC) 24

10. Kimi Räikkönen (Citroën C4 WRC) 15

Pořadí v šampionátu týmů WRC po šesti soutěžích:

1. Citroën Total WRC 189

2. BP Ford Abu Dhabi WRT 163 bodů

3. Citroën Junior Team 106

4. Stobart M-Sport Ford RT 84

5. Munchis Ford WRT 40

V kategorii SWRC se již nic převratného neudálo a to znamená, že se z vítězství raduje Jari Ketomaa. Ten se tak v celkové klasifikaci šampionátu posunuje ze šesté až na druhou pozici.

Celkové výsledky SWRC Rally de Portugal 2010:

1. Jari Ketomaa (Ford Fiesta S2000) 4:07:36,1

2. Xavier Pons (Ford Fiesta S2000) +3:32,2

3. Michael Kosciuszko (Škoda Fabia S2000) + 5:27,4

4. Bernardo Sousa (Ford Fiesta S2000) + 9:21,3

5. P-G Andersson (Škoda Fabia S2000) + 15:47,3

6. Vitor Pascoal (Peugeot 207 S2000) + 21:19,2

7. Nasser Al-Attiyah (Ford Fiesta S2000) 2:14,8

8. Jane Tuohino (Ford Fiesta S2000) 28:08,0

Pořadí v šampionátu SWRC:

1. Xevi Pons (Ford Fiesta S2000) 86

2. Jari Ketomaa (Ford Fiesta S2000) 58

3. P-G. Andersson (Škoda Fabia S2000) 50

4. Martin Prokop (Ford Fiesta S2000) 48

5. Eyvind Bryndilsen (Škoda Fabia S2000) 42

6. Patrik Sandell (Škoda Fabia S2000) 34

7. Michael Kosciuszko (Škoda Fabia S2000) 30

8. Naser Al-Attiyah (Ford Fiesta S2000) 28

9. Jane Tuohino (Ford Fiesta S2000) 22

10. Bernardo Sousa (Ford Fiesta S2000) 20

Velké rozestupy panují take v kagegorii JWRC, z vítězství se tak raduje Abbring na Renaultu Clio R3 před Estoncem Kruudem na Swiftu S1600. Třetí místo i přes využití systému Superally vybojoval Burkart.

Celkové výsledky JWRC Rally de Portugal 2010:

1. Kevin Abbring (Renault Clio R3) 4:27:34,4

2. Karl Kruuda (Suzuki Swift S1600) +5:54,7

3. Aaron Burkart (Suzuki Swift S1600) + 11:19,5

4. Yeray Lemes (Renault Clio S1600) + 25:41,9

5. Egoi Eder Valdes Lopez (Renault Clio R3) + 58:05,8

6. Harry Hunt (Ford Fiesta R2) + 1:08:39,1

Pořadí v šampionátu JWRC:

3. Aaron Burkart (Suzuki Swift S1600) 40

1. Kevin Abbring (Renault Clio R3) 40

2. Karl Kruuda (Suzuki Swift S1600) 26

2. Alessandro Broccoli (-) 18

6. Harry Hunt (Ford Fiesta R2) 18

6. Todor Slavkov (-) 12

5. Egoi Eder Valdes Lopez (Renault Clio R3) 10

Michal Otruba
Diskuze (4)
1. 6. 2010 08:28
Re: Kdysi prestižní....
To odborník Deadlift: děkuji za upozornění, šotek se vloudil, opraveno
31. 5. 2010 18:07
Re: Kdysi prestižní....
A muze za to asi Ford ne, ktery sotva dotahuje? Ja tam vidim hlavne Citroen FIA CUP. >:D

Jinak v Portugalsku byla delegace od Toyoty, navstivili team Fordu a ptali se Wilsona na naklady. Docela srandovni ze k Citroenu se jim asi nechtelo, rozpocty na urovni F1 asi znova nechteji. >:D

For odbornika DR, Sousa ani Al-Attiyah nejeli na Fabii, pokud teda Fabie nevypada jako Ford Fiesta. >:D
Avatar - kolmar
31. 5. 2010 14:02
Re: Kdysi prestižní....
Tak tak....Mitsu, Subaru, Toyota, Citroen, Skoda...to boli casi...

Ogier po obetovani v Jordansku, rozbiti 2 zakruty pred cielom na novom zelande si konecne v Portugalsku dosiel po prve miesto! Tak gratulujeme.

Uz sa tesim na zaznam, nedelu na CT4 Sport!
31. 5. 2010 10:10
Kdysi prestižní....
...šampionát ztratil Monte Carlo a proměnil se v souboj dvou značek. Jak smutné.