Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche 911 (993) Turbo Coupé (1998)
Porsche 911 (993) Turbo Coupé (1998)
Porsche 911 (993) Turbo Coupé (1998)
Porsche 911 (993) Turbo Coupé (1998)
49 Fotogalerie

Poslední Porsche 911 Turbo se vzducháčem se prodalo za 18,5 milionu korun

Lukáš Volšický

Historicky poslední Porsche 911 Turbo generace 993 opustilo výrobní linku ve stejný den, kdy zemřel Ferry Porsche.

Legendární Porsche 911 Turbo letos oslavuje už padesáté výročí. V současnosti se vyrábí už osmá evoluce tohoto přeplňovaného modelu vycházejícího z kultovní „devětsetjedenáctky“ a nedávno změnil majitele jeden z nedůležitějších vyrobených kusů. Na britském automobilovém svátku Goodwood Revival se letos v září znovu prodal historicky poslední vyrobený kousek s obdivovaným vzduchem chlazeným plochým šestiválcem.

Posledním Porsche 911 se vzduchem chlazeným motorem byla kultovní generace 993, kterou před koncem devadesátých let nahradila zpočátku trochu kontroverzní generace 996. Vrcholná verze 911 Turbo se tehdy vyráběla od roku 1995 a měla nový dvěma turbodmychadly přeplňovaný 3,6litrový boxer o 300 kW (408 koních). Technickou zajímavostí modelu byla i skutečnost, že byl jedním z prvních produkčních aut s diagnostickým systémem OBD-II.

Nedávno vyrobený úplně poslední kus je navíc pokročilejší verzi Turbo S, jakou automobilka uvedla v roce 1997. S většími turbodmychadly vyvinula až 331 kW (450 koní), díky nimž zvládla akcelerovat z 0 na 97 km/h za 3,6 sekundy a jezdila maximální rychlostí 296 km/h.

Video placeholder
50 let Porsche Turbo na Transfagarasanu • Porsche

Aukčním domem Bonhams prodané poslední Porsche 911 Turbo se „vzducháčem“ opustilo výrobní linku v roce 1998, jen krátce před ukončením produkce generace 993, a první majitel si jej nechal individualizovat oddělením Porsche Sonderwunsch pro splňování speciálních požadavků zákazníků. Dnes se tato divize jmenuje Porsche Exclusive Manufaktur.

Modrý kousek v odstínu Ocean s číslem podvozku 370750 sjel z výrobní linky v Zuffenhausenu dne 27. března 1998, jen čtyři dny před ukončením produkce typu 993. Ke svému prvnímu majiteli – významnému německému spisovateli Claussi Vanderborgovi – se však dostal až o šest měsíců později.

Tak dlouho individualizační divizi trvalo, aby splnila všechna jeho přání. Clauss Vanderborg se totiž rozhodl svůj vůz zasvětit Ferrymu Porsche, který 27. března 1998 zemřel ve věku 88 let, tedy ve stejný den, kdy tohle porsche opustilo výrobní linku.

Slavný první majitel své porsche prodal o několik let později, v následujících letech cestovalo po světě a dodnes najelo jen 11.029 kilometrů. Teď se na události Goodwood Revival prodalo dalšímu zájemci 614.200 britských liber, přibližně 18,5 milionu korun.