Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu

Porsche si patentovalo šestitaktní motor
Porsche si patentovalo šestitaktní motor
Porsche si patentovalo šestitaktní motor
Porsche si patentovalo šestitaktní motor
8 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (23)

Inženýři stuttgartské automobilky experimentují s šestidobým spalovacím motorem, jež během jednoho cyklu vykoná hned dvě pracovní fáze.

S nástupem elektromobility to vypadá, že spalovací motory mají své dny sečteny a není je kam technicky posouvat, ale opak je pravdou. Americký úřad pro patenty a ochranné známky před pár dny zveřejnil první informace a technické výkresy k nejnovější technologii, s jakou aktuálně pracují inženýři Porsche. Do světa už běžných čtyřdobých motorů totiž přinášejí novou koncepci, jež pracovní cyklus spalovacího motoru rozšiřuje o další dvě fáze.

Stuttgartská automobilka experimentuje s nezvyklou koncepcí šestitaktního motoru, s nímž chce dosáhnout ještě vyšších výkonů. Standardem dnešních motorů jsou čtyři doby – sání, komprese, expanze a výfuk – a Porsche k tomu přidává další dvě – druhou kompresi a druhou expanzi. A jak toho chce dosáhnout? Specifickým technickým řešením.

Místo dvou otáček klikové hřídele za jeden pracovní cyklus motor nově vykonává tři a pracuje s variabilní délkou zdvihu pístu. Inženýři toho dosahují excentrickým převodem na klikové hřídeli, podobně jako u Wankelova motoru, s nímž se při druhé spodní úvrati prohloubí zdvih pístu pro odkrytích sacích otvorů pro nasátí dalšího vzduchu a paliva.

Funguje tedy následujícím způsobem – sání, první komprese, první expanze, druhá komprese, druhá expanze a výfuk. Mezi první expanzí a druhou kompresí dojde k prodloužení zdvihu pístu. S tímto technickým vylepšením může šestidobý spalovací motor fungovat se dvěma fázemi konajícími práci za jeden cyklus místo jedné u čtyřdobé koncepce.

Je však otázkou, jestli se nová inovativní koncepce od Porsche vůbec někdy objeví v sériové produkci. V minulosti jsme viděli celou řadů nápaditých technických řešení pro spalovací motory, z nichž se většina nakonec neuchytila. Do budoucnosti šestidobého motoru navíc nepochybně promluví i stále se zpřísňující emisní limity.

Video placeholder
50 let Porsche Turbo na Transfagarasanu • Zdroj: Porsche

Vstoupit do diskuze (23)