Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pozor na servisní knížky, často se falšují – tady jsou důkazy

Vitek Vitek 15. 10. 2012 • 15:28
92
Použitelnou servisní knihu má podle odborníka na prověřování ojetin jen asi každé páté auto z druhé ruky.

Že má kupované ojeté auto pokud možno mít servisní knihu, to si dnes již uvědomuje většina zájemců o koupi ojetiny. Je však až k nevíře, jak často zájemci o ojetinu stačí pouze informace, že nabízený vůz servisní knihu má a ani se na ní nechce podívat.

Přitom jde o zcela zásadní dokument k ojetému vozidlu, který vypovídá, nebo by alespoň měl vypovídat o kvalitě péče předchozím majitelem. Servisní kniha je ale zejména hlavním vodítkem při dokládání skutečného počtu ujetých kilometrů! A protože si toto prodejci ojetin dobře uvědomují, roste s poptávkou po servisních knihách i jejich nabídka. Jenomže kvalita je žalostná. Dle našich zjištění a dlouhodobých pozorování při prověrkách ojetých vozidel na trhu je skutečně použitelných a ověřitelných pouze asi 20 % servisních knih. Jak to vypadá s ostatními servisními knihami, které se nám dostávají (nebo také oproti očekávání a tvrzení prodávajícího nedostávají) do rukou, je uvedeno v následující tabulce:

Hodnota servisní knihyVýskyt na trhu
Servisní kniha vedená a ověřitelná do doby blízké prodeji vozidla (max. půl roku)20 %
Záznamy končí ke konci záruky, poté další rok a více již není žádný další záznam (obvykle slouží spíše jako vodítko, často není vše v pořádku, vyvstanou další otázky)40 %
Zfalšované servisní knihy – údaje v servisní knize jsou neověřitelné nebo přímo lživé20-30 %
Vlastní servisní kniha vystavená autobazarem bez záznamů z historie vozidla10-20 %
Servisní kniha se v bazaru „nenajde“ – po příjezdu k vozu prodávající tvrdí, že při příjmu vozidla do prodeje servisní kniha určitě byla, doložit ji však nedokáže ani dodatečně10 %

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že prodejci ojetin si vždy najdou způsob, jak nabídnout kupujícím to co žádají, víceméně jakýmkoliv způsobem. Proto je při výběru ojetiny nutné zkoumat nejenom to, zda je u vyhlédnuté ojetiny servisní kniha deklarovaná, ale její skutečnou kvalitu a hodnotu. Úplně optimální je vyžádat si její kopii předem emailem, což není v dnešní době pro většinu prodejců žádný problém. Pomocí identifikačních údajů o vozidle, nejčastěji VIN kódu, je pak možné si pravost servisní knihy a záznamů v ní uvedených ověřit přímo tam, kde měl být vůz údajně servisován. Můžete při tom však narazit na některé překážky, zejména u vozidel z dovozu.

Kromě jazykové bariéry (například francouzské a španělské servisy neumí jinou řeč než jejich), je další z nich odkaz na ochranu osobních údajů. Některé servisy nechtějí informace vůbec podávat, pokud nejste přímým majitelem vozidla. Někdy stačí vysvětlit, že potřebujete pouze potvrdit datum servisní prohlídky a údaj o najetých kilometrech, což žádné osobní údaje nejsou a zákonné ochranně dle našich informací nepodléhají.

Většina automobilek sdílejících mezinárodní servisní databázi do ní zapisuje obvykle pouze garanční opravy a prohlídky v době záruky, tedy první dva roky technického života vozidla. Proto je v naprosté většině případů potřeba volat přímo servisnímu partnerovi uvedenému na razítku v servisní knize. Někdy však zjistíte překvapivé skutečnosti, jako v následujícím příkladu falešné servisní knihy Hondy CRV z Itálie.

Při zkoumání této servisní knihy jsme zjistili následující fakta:

1. Servis LEOCAR Srl. uvedený na razítkách sice existuje.

2. Je to však Peugeot koncesionář.

3. Telefonní číslo uvedené na razítkách neexistuje.

4. LEOCAR sídlí na druhé straně města než je ulice uvedená na razítku, sedí (kupodivu) jen číslo popisné.

5. Tento LEOCAR, který údajně "prováděl" pravidelný servis vozu, sídlí 200 km od bydliště původního majitele.

6. Razítka jsou všechna naprosto přesně stejně otištěna.

7. Výsledek jasný – servisní kniha je falešná

Doporučujeme: O čem prodejci ojetin nejčastěji lžou

Nedávno jsme zažili ještě zajímavější příhodu a téměř online zkušenost, s čím vším se můžete na trhu ojetin setkat. Ověřovali jsme pro klienta servisní historii pěkného Fordu Mondeo z roku 2009 s deklarovaným nájezdem přibližně 100.000 km. Obdrželi jsme emailem následující servisní knihu:

bazar bazar

Protože vůz vyrobený v roce 2009 nemohl být na servisu již v roce 2008, jak je v servisní knize uvedeno, dotázali jsme se, zda nedošlo k nějakému omylu. Prodejce prohlásil, že zaslal omylem servisní knížku od jiného vozidla a za půl hodiny dorazila nová knížka:

bazar bazar

Všimněte si naprosto shodných počtů kilometrů u obou servisních knížek u prvních tří servisních kontrol, liší se pouze rok návštěvy servisu a razítka. Než jsme si toho všimli, vznesli jsme dotaz na zmíněný servis uvedený v jedné ze servisních knížek, který nám samozřejmě potvrdil, že se jedná o falzifikát. I takto někdy vypadá opatřování ojetých vozidel servisní knihou na našem trhu. Stačí půl hodinka a nová „serviska“ je na světě.

Jak tedy postupovat při prověřování servisní historie vyhlédnutého ojetého vozu?

1. Vyžádejte si kopii servisní knihy a VIN kód vozidla předem, než se do bazaru vůbec vydáte

2. Poslední záznam by neměl být starší než max. 1 rok před dobou prodeje vozidla

3. Ověřte si u servisu příslušné značky, nejlépe přímo u toho, který je uveden na razítku v servisní knížce, že uvedené záznamy jsou skutečně pravé

4. Pokud se nepodaří servisní knihu ověřit, žádejte prodejce o vysvětlení a toto vysvětlení si opět ověřte

5. Nenechte se odbýt odkazem na ochranu osobních údajů, datum návštěvy servisu a kilometrový nájezd vozidla nejsou chráněnými osobními údaji

10 nejčastějších chyb při koupi ojetiny

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Stočené km, havarovené vozy, nejasný původ
| 6. 1. 2013
Sháněl jsem Fábii 1,4 v naftě s turbem (skvělý motor) a hledal jsem skutečně dlouho. Jednu jsem pro ženu i koupil, ale během týdne jsme auto vraceli a to nebylo lehké, navíc nás to pár tisíc stálo. Chci říct, jedná se o skvělé auto, ale bazary jsou plné bouranejch, přetočenejch a jinak nekvalitních aut tohoto typu až mi z toho šla hlava kolem. Bezproblémové auto bych asi neměl do dnes, kdyby mi nepomohli odborníci z Kontroly vozu. Vřele doporučuji www.kontrolavozu.cz
Avatar - Ronault.
To jsou mi novinky
| 18. 10. 2012
Nesmysl, není materiál, který časem a jakýmkoliv namáháním nikdy neztratí své vlastnosti. To si myslí jen Subaristi se zrezlými výfuky.
Avatar - BruceWayne
KDYŽ JSEM KUPOVAL
| 18. 10. 2012
starší auto, tak sice jsem někdy dostal s. knihu, ale v podstatě ke k ničemu, protože záruka je jedna věc, realita druhá a opotřebení třetí. Prostě je to tak, starý auto 5ti let v benzínu má nalítáno 80-120000 a v naftě 120-180000 km. Kdo si vybere to či ono zálaží jak kdo je bohatý. Já bych naftu nebral ani při ujetých 70000km z druhé "ruky". Když se mě tchán ptal za kolik moje Mazda 2.0 jezdí tak jsem mu odpověděl: určitě do 10l/100km. On-tchán, vždy Golf za 5,699l/100km v naftě a tak jsem se ho zeptal a kolik tě stojí výměny další srágory?? Po čase z něj vypadlo, že měnil za několk tis. za rok a to několikrát. Prostě kvalitní nafta >:D
trh s ojetinami
| 18. 10. 2012
A proč si myslíte, že cena auta tím, že vyjedete z prodejního salonu, spadne o cca 20-30%? Právě proto, že na trhu ojetých aut platí tzv. informační asymetrie. Prodávající ví o autě skoro všechno a kupující skoro nic. Právě proto je nákup riskantní a je bonifikován nižší cenou oproti novému autu. Tato nižší cena často neodpovídá opotřebení ale zahrnuje v sobě riziko, že jsem si koupil sešroubovanou bouračku, která najela 1mil km.
Bohužel toto sankcionuje i poctivé prodávající, i s doloženou servisní knihou a buhví čím ještě je kupní cena nižší než by odpovídalo pouhému opotřebení. Na druhou stranu to bonifikuje poučené kupující, kteří pečlivě vybírají a dokáží (sami nebo prostřednictvím odborníků) rozpoznat dobré vozy, ty se dají výhodněji koupit. Ale výhodnost koupě je ve smyslu ne že obratem prodám za víc, ale že využiji za dobré peníze užitné vlastnosti auta, které se blíží novému.
Nicméně falšování servisních knížek je normální podvod a kdyby policie byla co k čemu, nebo zákazníci dostatečně důslední, tak by se to dalo stíhat.
§ 209 trestního zákoníku: "Kdo sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty."
Stíhá se i pokus - pokud mě někdo uvede v omyl, že auto má servisní knížku a ono jí nemá, jasně chce vylákat vyšší kupní cenu (nepatrná škoda je 5.000,--), takže je to jednoznačně pokus podvodu (pokud auto skutečně prodá, je to dokonaný podvod).
Avatar - gld
Digitalna servisna knizka
| 17. 10. 2012
Za "servisnú knižku" sa v civilizovaných krajinách považuje aj kompletný a obsiahly zoznam faktúr za vykonané servisné práce.

Príklad. Bol som s bratom kupovať Hondu Accord do Nemecka. Na inzeráte chlapík písal že auto má kompletnú servisnú knižku. Na mieste sme zistili, že originál serviska bola vyplnená len po dobu záruky. ALE- ďalej pokračovali servisné záznamy formou účteniek aj s pečiatkou a podpisom neautorizovaného servisu. A to pekne podrobné.

Čiže rada ako skultúrniť trh jazdených áut- dajte si tú námahu a starostlivo si odkladajte a archivujte účtenky za servis a náhradné diely a pri predaji vám to môže výrazne pomôcť.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku