Pozor na servisní knížky, často se falšují – tady jsou důkazy
Že má kupované ojeté auto pokud možno mít servisní knihu, to si dnes již uvědomuje většina zájemců o koupi ojetiny. Je však až k nevíře, jak často zájemci o ojetinu stačí pouze informace, že nabízený vůz servisní knihu má a ani se na ní nechce podívat.
Přitom jde o zcela zásadní dokument k ojetému vozidlu, který vypovídá, nebo by alespoň měl vypovídat o kvalitě péče předchozím majitelem. Servisní kniha je ale zejména hlavním vodítkem při dokládání skutečného počtu ujetých kilometrů! A protože si toto prodejci ojetin dobře uvědomují, roste s poptávkou po servisních knihách i jejich nabídka. Jenomže kvalita je žalostná. Dle našich zjištění a dlouhodobých pozorování při prověrkách ojetých vozidel na trhu je skutečně použitelných a ověřitelných pouze asi 20 % servisních knih. Jak to vypadá s ostatními servisními knihami, které se nám dostávají (nebo také oproti očekávání a tvrzení prodávajícího nedostávají) do rukou, je uvedeno v následující tabulce:
Hodnota servisní knihy | Výskyt na trhu |
Servisní kniha vedená a ověřitelná do doby blízké prodeji vozidla (max. půl roku) | 20 % |
Záznamy končí ke konci záruky, poté další rok a více již není žádný další záznam (obvykle slouží spíše jako vodítko, často není vše v pořádku, vyvstanou další otázky) | 40 % |
Zfalšované servisní knihy – údaje v servisní knize jsou neověřitelné nebo přímo lživé | 20-30 % |
Vlastní servisní kniha vystavená autobazarem bez záznamů z historie vozidla | 10-20 % |
Servisní kniha se v bazaru „nenajde“ – po příjezdu k vozu prodávající tvrdí, že při příjmu vozidla do prodeje servisní kniha určitě byla, doložit ji však nedokáže ani dodatečně | 10 % |
Z výše uvedeného jasně vyplývá, že prodejci ojetin si vždy najdou způsob, jak nabídnout kupujícím to co žádají, víceméně jakýmkoliv způsobem. Proto je při výběru ojetiny nutné zkoumat nejenom to, zda je u vyhlédnuté ojetiny servisní kniha deklarovaná, ale její skutečnou kvalitu a hodnotu. Úplně optimální je vyžádat si její kopii předem emailem, což není v dnešní době pro většinu prodejců žádný problém. Pomocí identifikačních údajů o vozidle, nejčastěji VIN kódu, je pak možné si pravost servisní knihy a záznamů v ní uvedených ověřit přímo tam, kde měl být vůz údajně servisován. Můžete při tom však narazit na některé překážky, zejména u vozidel z dovozu.
Kromě jazykové bariéry (například francouzské a španělské servisy neumí jinou řeč než jejich), je další z nich odkaz na ochranu osobních údajů. Některé servisy nechtějí informace vůbec podávat, pokud nejste přímým majitelem vozidla. Někdy stačí vysvětlit, že potřebujete pouze potvrdit datum servisní prohlídky a údaj o najetých kilometrech, což žádné osobní údaje nejsou a zákonné ochranně dle našich informací nepodléhají.
Většina automobilek sdílejících mezinárodní servisní databázi do ní zapisuje obvykle pouze garanční opravy a prohlídky v době záruky, tedy první dva roky technického života vozidla. Proto je v naprosté většině případů potřeba volat přímo servisnímu partnerovi uvedenému na razítku v servisní knize. Někdy však zjistíte překvapivé skutečnosti, jako v následujícím příkladu falešné servisní knihy Hondy CRV z Itálie.
Při zkoumání této servisní knihy jsme zjistili následující fakta:
1. Servis LEOCAR Srl. uvedený na razítkách sice existuje.
2. Je to však Peugeot koncesionář.
3. Telefonní číslo uvedené na razítkách neexistuje.
4. LEOCAR sídlí na druhé straně města než je ulice uvedená na razítku, sedí (kupodivu) jen číslo popisné.
5. Tento LEOCAR, který údajně "prováděl" pravidelný servis vozu, sídlí 200 km od bydliště původního majitele.
6. Razítka jsou všechna naprosto přesně stejně otištěna.
7. Výsledek jasný – servisní kniha je falešná
Doporučujeme: O čem prodejci ojetin nejčastěji lžou
Nedávno jsme zažili ještě zajímavější příhodu a téměř online zkušenost, s čím vším se můžete na trhu ojetin setkat. Ověřovali jsme pro klienta servisní historii pěkného Fordu Mondeo z roku 2009 s deklarovaným nájezdem přibližně 100.000 km. Obdrželi jsme emailem následující servisní knihu:
bazar |
Protože vůz vyrobený v roce 2009 nemohl být na servisu již v roce 2008, jak je v servisní knize uvedeno, dotázali jsme se, zda nedošlo k nějakému omylu. Prodejce prohlásil, že zaslal omylem servisní knížku od jiného vozidla a za půl hodiny dorazila nová knížka:
bazar |
Všimněte si naprosto shodných počtů kilometrů u obou servisních knížek u prvních tří servisních kontrol, liší se pouze rok návštěvy servisu a razítka. Než jsme si toho všimli, vznesli jsme dotaz na zmíněný servis uvedený v jedné ze servisních knížek, který nám samozřejmě potvrdil, že se jedná o falzifikát. I takto někdy vypadá opatřování ojetých vozidel servisní knihou na našem trhu. Stačí půl hodinka a nová „serviska“ je na světě.
Jak tedy postupovat při prověřování servisní historie vyhlédnutého ojetého vozu?
1. Vyžádejte si kopii servisní knihy a VIN kód vozidla předem, než se do bazaru vůbec vydáte
2. Poslední záznam by neměl být starší než max. 1 rok před dobou prodeje vozidla
3. Ověřte si u servisu příslušné značky, nejlépe přímo u toho, který je uveden na razítku v servisní knížce, že uvedené záznamy jsou skutečně pravé
4. Pokud se nepodaří servisní knihu ověřit, žádejte prodejce o vysvětlení a toto vysvětlení si opět ověřte
5. Nenechte se odbýt odkazem na ochranu osobních údajů, datum návštěvy servisu a kilometrový nájezd vozidla nejsou chráněnými osobními údaji
10 nejčastějších chyb při koupi ojetiny
Ing. Aleš Zich
Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting