Pozor na triky bazarů: Klimatizace není bezúdržbová
Při koupi automobilu nám vnucují dojem, že klimatizace je zařízení, které od nás vyžaduje jen stisknout tlačítko AC, na jehož pokyn začne chladit. I po náhledu do servisních plánů výrobce se klimatizace většinou tváří jako bezúdržbové zařízení, které bude samozřejmě fungovat dlouhá léta.
Bazary a samočinné plničky
Ještě přitažlivější je klimatizace pro kupujícího ojetiny. Z důvodů, o nichž píšeme dále, však bývá u starších aut pravidelně netěsná a chladicí médium z ní uniká. V horkých dnech je auto, v němž se po stisku tlačítka s hvězdičkou udělá osvěžující chládek, doslova „samoprodejné“. A bazary se naučily zařídit, aby chládek při předváděcí jízdě udělal i vůz, jehož klimatizace už je děravá jak řešeto. Pořídily si automatické plničky – chytré mašinky, které samočinně dovnitř natlačí potřebné množství chladicího média a oleje. A než plyn znovu unikne, klimatizace chvíli chladí. Za pár dní vám fungovat přestane. Samozřejmě s žádnou reklamací nepočítejte, protože ve smlouvě jste podepsali, že vůz vyžaduje opravy nad rámec běžného servisu – jak nejčastěji zní formulace, kterou se prodávající vyvazuje ze zodpovědnosti za technický stav ojetiny. „Ale nebojte se, to bude chtít jenom za tisícovku naplnit,“ prodlouží bazarista vaše trápení.
Samo naplnění nestačí
Plnění klimatizací přitom dnes nabízí každý lepší pneuservis. Vlastně každý, kdo toho moc neumí, ale dělat u pásu nechce a rodiče už ho živit odmítají. Na trhu s vybavením autoservisů se ony automatické plničky neskutečně rozmohly. Netěsná klimatizace tak podruhé (či bůhví pokolikáté už) dostane novou náplň a zas chvíli chladí.
K plničce obvykle patří i nějaké zařízení na hledání netěsnosti. Dovnitř se s olejem napustí i barvivo viditelné pod UV lampou. Jenže aby se stihlo netěsnostmi „vycedit“ na povrch, musí v systému alespoň den dva najezdit. Rychlý kšeft pak dostává povahu složitější operace, a do toho už se nikomu nechce. Navíc na většinu trubek či chladič je vidět jen po odstrojení nárazníku i dalších součástí. A nakonec kupující ojetiny ani nechce slyšet nic o patnáctitisícové investici do nového chladiče (neboli kondenzátoru), to radši auto podstrčí dalšímu nešťastníkovi.
Soupeření v klimatizační „vyčuranosti“ obvykle ukončí až rána z kompresoru. Nový stojí od osmi do patnácti tisíc. Z netěsných zařízení totiž mizí plyn rychleji než olej, ale plnička v automatickém režimu vždy nadávkuje obojí. Olej je nestlačitelný, takže pokud zcela zaplaví kompresor, musí něco prasknout.
„Problém vidím i v tom, že české autoservisy nejsou na rozdíl od zbytku Evropy povinny evidovat množství spotřebovaného chladiva,“ říká Lubomír Kroužílek, školitel společnosti APM Automotive. Dnes používané chladivo R134a sice již na rozdíl od starého R12 nepoškozuje ozónovou vrstvu, ale zase prý přispívá ke globálnímu oteplování. A místo lepšího hospodaření s chladivem (například zákazu opakovaného plnění netěsných systémů) zavedla Evropská unie aktuálně nové, „ekologičtější“ chladivo 1234yf, s nímž jsou v současné době značné potíže.
Že klimatizaci radši nechcete? To je také zbytečné. Pouze stačí rovnou kalkulovat s tím, že jestliže médium uteče, naplnit nestačí. Většinou se totiž účet vyšplhá na deset až patnáct tisíc za nový chladič, vysoušeč, trubky, kompletní přetěsnění a revizi. A že když se pak budete o klimatizaci dobře starat, vydrží vám bez problémů deset let. Čtěte dále.
Hlavní zásady údržby klimatizace
■ Pokud jezdíte na chemicky ošetřených vozovkách, myjte hliníkové díly vodou tak často, jak jen to je možné. Hlavně chladič (kondenzátor v přídi).
■ Kompresor klimatizace (tlačítko AC) zapínejte, jen když potřebujete chladit. Ale vždy aspoň jednou za čtrnáct dní.
■ Každý rok vyměňte kabinový filtr a zkontrolujte, zda nic nebrání odtoku kondenzátu od výparníku pod vůz. Nikdy nejezděte bez filtru, protože pak nečistoty ulpívající na výparníku podporují růst plísní. K dezinfekci výparníku použijte speciální sprej.
■ Každé dva roky nechte doplnit chladivo a olej. A to u někoho, kdo dokáže určit, kolik oleje vaše auto potřebuje. Klimatizaci vadí malé, ale i velké množství.
■ Každých pět let nechte udělat velký servis s výměnou vysoušeče, který pohlcuje vlhkost proniknuvší do okruhu klimatizace.
■ Rada pro kutily: Velmi se vyplatí čistit prostor mezi chladiči klimatizace a motoru. Zanáší se jemnými nečistotami a k jejich odstranění musíte obvykle částečně rozebrat příď vozidla. Nečistoty však působí výrazně korozivně – v zimě nasávají slanou mlhu.
■ Pokud se zadře kompresor, nechte celý systém před montáží nového propláchnout speciálním zařízením. Piliny by nový díl rychle zničily.