Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praga odhaluje hypersport Bohema. Nabízí 710 koní na tunu hmotnosti!

Jan Zajíc
Diskuze (10)

Společnost Praga Cars představuje svůj první hypersport. Novinka, která dostala jméno Bohema, se začne vyrábět příští rok v České republice.

Automobilka upozorňuje, že zatím odhaluje detaily k předprodukčnímu prototypu, takže některé drobnosti se možná ještě mohou v budoucnosti změnit. Základ je ale jasný.

Video se připravuje ...

Na počátku modelu Bohema byl údajně impuls od bývalého jezdce formule 1 Romaina Grosjeana, který je také ambasadorem společnosti Praga Cars, jež se aktuálně věnuje především motorsportu. Grosjean totiž vedení Pragy vyzval k vývoji nekompromisního dvoumístného vozu, který bude doma na okruzích i silnicích. Závodník se následně na vývoji Bohemy podílel. A zapojeno je ještě jedno velké jméno - s laděním pomáhá známý závodník Ben Collins, který se proslavil jako Stig v pořadu Top Gear.

Praga tvrdí, že novinku postavila okolo trojice základních principů: lehkost, karbon a benzin. V konstrukci se uplatňují odlehčené materiály, díky nimž má Bohema vážit méně než jednu tunu. Praga konkrétně zmiňuje 982 kilogramů jako hmotnost bez paliva v nádrži.

Video se připravuje ...

Bohema využívá karbonový monokok, k němuž jsou připevněny karbonové panely karoserie. Ta je pak navržena s ohledem na co nejlepší aerodynamiku, kterou firma ladila v aerodynamickém tunelu. Výsledkem je přítlak přesahující 900 kilogramů při rychlosti 250 km/h.

A podvozek? Hypersport od Pragy má nezávislé zavěšení kol, odpružení push-rod a nastavitelné tlumiče. Na přední nápravě najdeme 18palcová kola, vzadu pak standardně devatenáctky. Pneumatiky dodává Pirelli, a to typu Trofeo R. O brzdění se postarají karbon-keramické kotouče o průměru 380 milimetrů a šestipístkové třmeny.

Zajímavě vyhlíží pohonná jednotka. Uprostřed uložený motor s označením PL38DETT vychází z dvěma turbodmychadly přeplňovaného 3,8litrového vidlicového šestiválce, který používá Nissan v aktuální generaci modelu GT-R. Nové V6 pro Bohemu bude ostatně dodávat přímo Nissan.

Motor ale ještě před instalací do vozu projde úpravou u společnosti Litchfield Engineering. Hlavní změnu představuje mazání se suchou klikovou skříní, jednotka ale dostane také například nová turba a další vylepšení, která mají ještě zvýšit spolehlivost a výkon.

Praga slibuje maximální výkon až 522 kW (710 k) při 6800 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 725 Nm dostupný mezi 3000 až 6000 ot/min. Současně ale upozorňuje, že Litchfield dokáže tuto V6 naladit i na více než 1000 koní...

Bohema má nabídnout atraktivní zvuk, výrobce však myslí také na silniční použití, takže posádka si prý během jízdy bude moci normálně povídat. A to i ve vyšších než legálních rychlostech. Silniční Praga se mimochodem dostane přes 300 km/h.

Síla motoru putuje přes robotizovanou sekvenční převodovku od společnosti Hewland na zadní kola. Zmínit bychom mohli ještě 74litrovou palivovou nádrž.

Dvoumístný interiér byl navržen s ohledem na co nejnižší hmotnost vozu, současně má ale nabídnout dostatek pohodlí a prostoru pro dvě až dva metry vysoké osoby. Řidič si může upravit polohu sedadla, volantu a pedálů, k dispozici jsou odkládací prostory, místo pro zavazadla a praktická je i zadní kamera. Čalounění kombinuje kůži a Alcantaru.

Zaujme volant, a to nejen tvarem, ale také zabudovaným displejem, na němž se zobrazují nejdůležitější jízdní data - kromě aktuální rychlosti například zařazený rychlostní stupeň, provozní teploty nebo zvolený jízdní režim. Palubní deska pak ještě nabízí držák chytrého telefonu, na kterém si řidič může zobrazit třeba navigaci. Do kabiny se nastupuje výklopnými a elektricky ovládanými dveřmi.

Praga Bohema aktuálně podstupuje závěrečné testy, v první polovině příštího roku bychom se měli dozvědět finální specifikace, ve druhém pololetí se rozjede výroba, a to v České republice. O produkci se postará firma Kresta Racing, kterou založil známý rallye jezdec Roman Kresta.

Praga chce vyrábět asi 20 kusů ročně, v příštím roce jich má být 10. Produkce je naplánována na čtyři roky. Pro zákazníky pak tým chystá okruhové akce, na nichž je seznámí se schopnostmi vozu.

Cena činí 1,28 milionu eur, tedy asi 31,17 milionu korun, ovšem bez daně. Praga by Bohemu ráda nabídla na všech významných trzích, zmiňuje například Německo, Japonsko, Spojené arabské emiráty, Velkou Británii, Hongkong nebo Spojené státy americké.

Jan Zajíc
Diskuze (10)

Doporučujeme

24. 11. 2022 14:44
Re: 982kg
Jen i Ben Collins měl problém to na trati krotit. ;-)
24. 11. 2022 12:29
Re: 982kg
V této kategorii to je zcela pochopitelné. :-)
24. 11. 2022 10:02
drobná technická
Výkon 522 kW při 6800 ot. znamená ještě vyšší točivý moment, než je ten nejvyšší.
Trochu to odporuje logice, ale co už ...

Jinak asi dobrá raketa. Na cestě i v ceníku :-)
Avatar - Dinar
24. 11. 2022 08:56
Re: 982kg
Stejně je to k ho.nu, nemá to ani manuál, ani ručku. :D
24. 11. 2022 06:37
Re: 982kg
Neboj, raz bude aj to.;-)