Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volvo 7900 LAH
Volvo 7900 LAH
3 Fotogalerie

Praha otestuje hybridní autobus Volvo 7900 LAH

Dopravní podnik hl. m. Prahy získal do svého vozového parku hybridní autobus Volvo 7900 LAH, který vyzkouší ve skutečném linkovém provozu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude ve spolupráci s Volvo Bus Corporation testovat v reálném provozu nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH. Účelem testování je ověření a porovnání provozních, ekonomických a ekologických parametrů aktuálně dostupné hybridní technologie.

Princip hybridu spočívá v rekuperaci brzdné energie. Při správném způsobu jízdy lze dle údajů výrobce docílit až 30% úspory paliva ve srovnání s klasickým autobusem s naftovým motorem.

DPP uvádí, že od 1. do 5. února 2019 má probíhat přejímka autobusu, dokončení úprav pro nasazení v systému PID (polepy, informační materiály, atd.), školení řidičů a ověření průjezdnosti linek. Volvo 7900 LAH pak bude v pražských ulicích k vidění od 6. února do konce května 2019 s evidenčním číslem 6000.

„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát: jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon. Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.

Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu: v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu, je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.

„Pokud patříte mezi milovníky technických novinek v oblasti dopravy a chcete si vyzkoušet také jízdu hybridním autobusem od firmy Volvo, určitě sledujte webové stránky DPP. Zde budou pravidelně umisťovány informace o konkrétních testovaných linkách a jízdním řádu hybridního autobusu,“ doplňuje Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy.

Kloubový autobus Volvo 7900 LAH, zapůjčený pro testování, s rozvorem náprav 5190 + 6755 mm je dlouhý 18.135 mm, široký 2550 mm a vysoký 3280 mm. Hybridní pohonný systém tvoří vznětový motor o objemu 5,13 l s výkonem 180 kW a elektromotor o výkonu 130 kW.

Celková kapacita tohoto vozidla je 136 cestujících, z nichž je 46 sedících a 92 stojících. V autobusu nechybí ani samostatné okruhy ventilace, topení a klimatizace, a to jak pro cestující, tak pro řidiče.

Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus již úspěšně otestován v běžném provozu.