Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha má po 46 letech pravidelnou trolejbusovou linku

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 3. 7. 2018
3
2
Dopravní podnik hl. m. Prahy po úspěšném testování vyslal bateriový trolejbus Škoda – SOR 30 Tr do pravidelného provozu na linku č. 58 v úseku Palmovka – Letňany.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) úspěšně otestoval trolejbus ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda Electric a SOR. Od neděle 1. července 2018 pak byl zahájen pravidelný provoz trolejbusové linky č. 58 v úseku Palmovka – Letňany.

Zahájení pravidelného provozu navazuje na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak má Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku.

Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců.

„V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů.

„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy.

Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy.

Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách.

Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže.

„Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP.

DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel.

Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy.

Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - WinDiesel
Toto má budoucnost
WinDiesel
| 4. 7. 2018
Elektrické vedení pro tramvaje má jeden drát. Tady jsou potřeba 2.

Takže to znamená stavbu elektrického vedení pro trolejbusy, což Praha nikdy nechtěla.
A k tomu ty baterie které klasické trolejbusy nepotřebují. Už jste někdo slyšel o tom že by města která mají trolejbusový provoz přecházela na bateriově-trolejbusový provoz? Ani náhodou. Už to mají dávno "elektricky" vyřešené, baterie jsou něco co je zbytečné a navíc.
Je to kočkopes. Bude to nákladné jak na to vedení tak na ty baterie, které jsou stále velmi drahé.
Jediné je dobré že se využije kapacita elektrických rozvoden pro tramvaje.

V závěru článků je spousta všelijakých "kdyby" a "závisí na".
Avatar - Dzakobo
Toto má budoucnost
Dzakobo
| 3. 7. 2018
Baterie mohou být 1/2 nebo 1/3 oproti čistě bateriovému elektrobusu, využije se elektrické vedení sloužící tramvajím. Přitom nerachotí a neotřásá budovami jako tram. a neobtěžuje projevy spalovacího motoru, za mě :yes: