Praha změní parkování. Elektromobilům skončí volnost
Radní pro dopravu Zdeněk Hřib na příští rok chystá změny v parkovacím systému. Elektromobily a plug-in hybridy s tzv. elektrickými značkami už nebudou moci zdarma stát na modrých zónách. Zruší se také přenosné parkovací povolení, s kterým vlastníci často obchodovali.
O změnách v parkovacím systému v Praze se mluví již delší dobu. Zdeněk Hřib, bývalý pražský primátor a současný radní pro dopravu, teď ovšem úpravu potvrdil a nastínil i její detaily.
Jestliže dosud mohli majitelé elektromobilů a plug-in hybridů se speciálními registračními značkami začínajícími písmeny EL (pro všechna auta s emisemi CO2 do 50 g/km) na modrých zónách parkovat zdarma a bez nutného povolení, od 1. října 2024 jim tahle výhoda skončí.
Automobily se zmíněnými značkami budou nově moci stát na úsecích s modrými čárami pouze u nabíjecích stanic, mimo ně se jejich zvýhodnění zruší. Počet vozů s elektrickými registračkami totiž dosáhl několika desítek tisíc, většina z nich se navíc pohybuje právě po Praze a okolí a zabírá parkovací místa rezidentům, kteří si dlouhodobě stěžují na jejich nedostatek.
Podobnou úpravou parkování prošlo již v nedávné minulosti, kdy v modrých zónách mohla chvíli parkovat také hybridní auta, čehož využily například některé carsharingové firmy. Brzy se však přidalo omezení na zmíněných 50 gramů CO2 na kilometr.
Malou náplastí pro majitele elektrifikovaných automobilů s externím dobíjením by měla být zvýhodněná cena na roční povolenku na fialové zóny s tzv. smíšeným parkováním, které jsou určené pro obyvatele s trvalým bydlištěm, podnikatele nebo vlastníky nemovitostí s dlouhodobým parkovacím oprávněním pro příslušnou oblast parkovací zóny. Ostatní zde mohou stát maximálně 24 hodin, a to teprve po zaplacení parkování v automatu nebo přes aplikaci.
Permanentka do všech fialových zón by navíc měla být dostupná i pro ostatní zájemce. Plánuje se totiž omezení, případně úplné zrušení možnosti placeného parkování na modrých zónách pro návštěvníky.
V rámci úpravy systému se počítá též s koncem přenosného parkovacího povolení, které v případě potřeby mohlo sloužit více autům, nikoliv však naráz. Majiteli ale stačilo v systému během několika minut změnit registrační značku, čehož někteří zneužívali a povolení de facto prodávali dál a vydělávali na něm. Jednotlivé městské části by navíc měly v rámci reformy v případě parkování rezidentů dostat větší pravomoci, naproti tomu pravidla pro návštěvníky by se měla sjednotit.