Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha zvýší jízdné v MHD: Koupíte měsíční jízdenku, nebo sednete do auta?

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
Jízdné v pražské MHD od července podraží. Základní jízdné bude stát 24, respektive 32 korun. Bude to znamenat úbytek aut z pražských ulic?

Za využití hromadné dopravy včetně vlaků linky S zaplatíme v metropoli od 1. července 2011 více. Radní úpravu jízdného schválili v úterý 17. května 2011. Základní tarify se zvyšují z 18 na 24 a z 26 na 32 korun. Obě jízdenky přitom budou přestupní, až dosud bylo možné na levnější přestoupit pouze mezi linkami metra v rámci pěti stanic a s časovým omezením dvaceti minut.

Dojde také k prodloužení jejich časové platnosti - na 30, respektive 90 minut. S přestupním lístkem bylo možné cestovat hodinu a půl jen o víkendech, nebo s využitím SMS jízdenky. Děti do 15 a senioři nad 65 let budou jezdit zdarma, nemohou ale využívat služeb bez zcela jízdenky, musí mít opencard. Nepravidelným návštěvníkům hlavního města se však její pořízení nevyplatí a náklady na dopravu jim tak stejně o plnou třetinu vzrostou. Zvýhodněni jsou opět ti, kteří v Praze bydlí, nebo alespoň pracují: ceny předplatních časových kupónů totiž zůstávají stejné, jich se popsané změny netýkají.

V roce 2010 vykázal Dopravní podnik Praha (DPP) provozní zisk ve výši 2,7 miliardy korun. Tržby z jízdného meziročně vzrostly na 4,27 mld. Kč. Díky jeho úpravě se sníží o 240 milionů, chystají se ale další tarifní změny, které by měly rozpočet DPP navýšit o 206 mil. Kč. I tak bude muset město do pokladničky dopravní společnosti přispět. Bude také spolufinancovat prodloužení trasy metra A, a to buď z dotací EU, pokud je získá, nebo z vlastní kapsy. Nový úsek z Dejvic do Motola by měl být uveden do provozu v roce 2014. Poté bude pokračovat ražba tunelů k ruzyňskému letišti včetně budování další potřebné infrastruktury.

Výhoda zejména metra je jasná - jeho rychlost. Praha má také velmi hustou síť linek, ať už povrchových, či podpovrchových. Hlavním nedostatkem je ovšem protěžování nechvalně proslulé opencard. A ještě jedna dosti podstatná: k tomu, abyste se dostali odněkud někam, potřebujete mít u sebe drobné mince. V tomto ohledu je systém MHD v jiných velkých evropských městech daleko propracovanější. Za všechny stačí vybrat německý Hamburk, kde je možné zakoupit jízdenku v automatu i bankovkami, nebo kartou. Zařízení pochopitelně komunikuje v několika jazycích. Cestující tam rovněž neznají označování lístků ve speciálních strojcích.

Zvýší se tedy počet těch, kteří raději zvolí pražskou hromadnou dopravu? Pokud vůbec, tak zřejmě o velmi malé procento. Děti a senioři ji využívají stejně v poměrně hojné míře, nárůst jízdného naopak odradí ty, kteří jezdí do Prahy jen občas a nárazově. Ti spíše sednou do svého auta, pokud jej pochopitelně vlastní. Skupina lidí, kteří preferují individuální dopravu před hromadnou, pak svá zvyky jistě měnit nebude.

Diskuse:

Co si myslíte o zdražování jízdného v MHD?

Budete sedat do auta v Praze častěji, nebo má MHD stále dost výhod proti individuální dopravě?

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
23. 5. 2011 08:54
Re: Proč musím mít u sebe drobné?
Taky pravda. Dokud SMS nedojde, nesmí cestující nastoupit, protože jede vlastně načerno. Párkrát jsem to risknul, ale musel jsem, protože jsem se opět potřeboval dostat z Třebonic a tam jezdí bus jednou za hodinu. Naštěstí jsem se s kontrolním orgánem nesetkal a za chvíli se ozval spásný tón příchozí sms. Uffff :-)
20. 5. 2011 23:36
Brno
Nevím jak v Praze, ale v Brně je to zdražování podobný. Jezdil jsem DPMB dlouho, ale už jsem s tím skončil. Život je příliš krátkej. Když jedu autem, trvá mi cesta 7 km tak 10-15 minut. MHD minimálně 30 minut, s čekáním a přestupy někdy i 45 a víc. 60 minut jízdenka stojí 22 Kč. K tomu otřesný hluk (hlavně v šalinách porsche), špinavá sedadla, umaštěné tyče, zápach z nemytých lidí, občas skupinka "mladíků", někdy dokonce chuťovka bezdomovec. V létě vedro jako v pekle, v zimě buď zima nebo přetopeno a zapařeno (zavřená všechna okna). V nových šalinách se není pořádně kde držet ani kde stát, všude úzké průchody. Kultura cestování prostě hrozná a za neúměrnou cenu.
Tak jezdím autem, na kole, na elektrokole, na motorce, mopedautem, podle počasí a nálady. Vždycky ve srovnání s MHD ušetřím čas i peníze a cesta je příjemnější. Přesedlat zpět bych byl ochotný jen v případě, že by jízdné bylo buď zdarma, nebo za nějakou rozumnou částku.
Avatar - Ronault.
20. 5. 2011 17:28
Re: S autem je problém
Z Prahy do Brna je to dobrá cesta vlakem, rychlé, pohodlné, prostorné. Kdyby to bylo o něco málo levnější, tak daleko lákavější než celý Student Agency po drcající D1.
Za Blanskem by se to nevyřešilo ani pomocí nového nádraží, protože to by se přesouvalo jižně někde ke Komárovu, navíc asi jen o kilometr, takže nic.
20. 5. 2011 14:57
Re: Anketa
Tohle taky nechápu, proč plánují další trasu metra skrz centrum, když je třeba spíše okruh. Taky nechápu, proč všechny vlaky jezdí do centra a tam končí, když do centra nejezdí nikdo, ale jenom tam přesedají. Já to mám do práce 30km a jezdím buď autem tak v 5:30, kdy jsem tam za půl hodiny, nebo tak v 7 na kole, kdy mne zácpa nezajímá, záleží ale na počasí, cesta mi pak trvá 1:15-1:30, tedy stejně jako MHD, která je ale narvaná (takže se tam stejně nedá nic dělat), většinou si nesednu, každou chvíli to nejede nebo má zpoždění, navíc když prší tak zmoknu, musím na zastávce čuchat smrad kuřáků a čadících dieslových autobusů. Prostě kultura cestování nulová. Do svých 30ti let jsem tak jezdil, ale už jim na to peču, MHD jedu jen občas do centra, to si koupím lístek, ale teď se budu už hodně rozmýšlet. Naštěstí tam v podstatě nepotřebuju, případně to řeší kurýr nebo pošta.
20. 5. 2011 14:31
Re: S autem je problém
Asi máš pravdu. Mentalita. A je otázka, jestli odjakživa, nebo až teď, těch posledních sedmdesát let. Vychcánkové, co objíždějí vedlešími ulicemi, aby předjeli pár aut na sunoucí se hlavní jsou ti, co v podobné situaci nepustí nikoho, protože vycházejí z vlastní mentality. Já pouštím a nestuduju, odkud kdo přijel. Prostě tam odbočuje a teoreticky nemá šanci se tam dostat. A pak potřebuju odbočit já (jezdím k rodičům a odbočuju doleva na frekventovanou hlavní) a projede třeba sto aut a nepustí nikdo. Jenže tohle mně nepřesvědčí, abych se v podobný situaci choval stejně, spíš jsem o to vděčnější tomu, co mně nakonec pustí.....asi jsme blbej, ale i když to dělá většina, myslím si, že je to špatně a dělat to nebudu.