Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 20 lety vybrala vláda Škodě Auto za partnera německý VW

redakce AUTO.CZ
Diskuze (69)
Nejvýznamnějším průmyslovým podnikem v České republice a největším českým exportérem je akciová společnost Škoda Auto, která je již téměř dvacet let součástí koncernu Volkswagen (VW).

O tom, že partnerem mladoboleslavské automobilky bude firma VW, rozhodla česká vláda 9. prosince 1990. S tímto německým partnerem se tehdejší předlužená a stagnující česká automobilka proměnila v prosperující firmu a značka Škoda získala světové renomé. Loni prodala automobilka Škoda ve světě rekordních 684.226 vozů.

Kromě výše investic bylo jednou z rozhodujících podmínek privatizace právě zachování tradiční značky Škoda. Hledání ekonomicky silného partnera zahájila vláda v roce 1990. Z původních 24 a později 12 možných partnerů vybrala v srpnu 1990 koncern VW a francouzsko-švédské konsorcium Renault/Volvo, aby se nakonec v prosinci 1990 přiklonila ke spolupráci s VW.

Škoda je jednou z nejstarších automobilek na světě; její tradice sahá až do roku 1895, kdy byla založena firma Laurin & Klement, vyrábějící původně jízdní kola. O čtyři roky později zahájil podnik výrobu motocyklů, první auto vyjelo z továrny v roce 1905 a pár let nato se firma zařadila k největším výrobcům automobilů v Evropě.

Po válce se ale automobilce v sílící konkurenci už moc nedařilo, a tak ji v roce 1925 zakladatelé prodali plzeňské Škodovce.

Zestátnění v roce 1945 přineslo Škodě osud shodný s většinou průmyslových podniků. Orientace na Sovětský Svaz a země RVHP znamenala ztrátu pozic, socialistické hospodářství přineslo stagnaci. Nelichotivé pověsti se Škoda začala zbavovat až po zařazení do koncernu VW.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (69)
10. 12. 2010 19:52
Ještě k tomu Renaultu
Už si to dost pamatuji a sledoval jsem to, takže bych měl pár doplnění k tomu Renaultu. Není zcela přesné tvrdit, že kdyby Renault chtěl montážní závod, mohl si ho postavit kdekoliv - stav infrastruktury byl v té době vy východní Evropě mnohem, ale mnohem horší než dnes a poměry byly taky poněkud jiné než později, o vstupou do Evropského společenství se jenom snilo a NATO bylo ještě hodně hodně daleko, dojezd komunistických režimů byl pomalejší, než se nám dneska zdá a proto hotový závod s relativně kvylitnímm zázemím a dopravním a technických napojením představoval v tehdy východní Evropě nejsnažší cestu, jak proniknout rychle s vlastními produkty na místní trh. Toyota se tím ani netajila, na značce jí nezáleželo (řekla to na rovinu) a chtěla jít "anglickou cestou". Proto neuspěla.

Renault na to šel ovšem s klasickou francouzskou reafinovaností a smyslem pro fair play, který ke své škodě (nemyslím tu automobilovou) pozanal dost velká část Evropy zejména v posledních 2 až 3 stech letech.

O "správnou" privatizaci se starali mnistři Francouzské republiky (průmysl, obchod a kdovícoještě) stejně jako tehdejší pan velvyslanec, zejména pak neobvykle častými návštěvami v tehdejším ještě Československu. V novinách se vyrojily čláínky, psané podle jednotného mustru, ve kterých nám bylo doporučováno, abychom si na Němce dali pozoro, že tady všechno ovládnou a pak nás konečně "poněmčí" a že nejlepší cestou, jak tomu čelit bude privatizovat velké podniky (třeba mladoboleslavskou škodovku) do "spřátelených" francouzských rukou a ne německým "nepřátelům". Mimochodem, ve stejné době se Mitterandové (možná už i Chiracové) objímali s německými představiteli, deklarovali okázale francouzsko-německé prátelství a snažili se Němce přemluvit k parcelaci unijní Evropy podle jejich "společných" představ a hlavně zájmů, ovšem ve skutečnosti hlavně těch vlastních.

Vzpomínám si na podobné výklady jistého nejmenovaného francouzského politologa, působícího dlouhodobě (bojím se, že dodnes) v Čechách, který se ovšem v oné televizní debatě zapomněl zmínit, jak se prvorepublikovému Československu vyplatila jeho až naivní víra v její přátelství, sílu a především - férovost sladké Francie. Němci nás tehdy chtěli zničit, což oficiálně deklarovali a což se jim nepovedlo, ale rozhodně vůbec ne díky Francii a ti Němci jsou dnes zcela jiní, zatímco ti Francouzi až zas tak ne, ale to už je jiná.....

Francouzi tehdy zcela otevřeně uváděli, že (jaká čest) v Mladé Boleslavi se bude vyrábět úžasné malé nové přelomové auto (Twingo) a Favorita měla nahradit R19. Francouzi si tehdy nechali udělat průzkum veřejného mínění a zde 90% respondentů (tehdy mně to pobavilo a zajímalo mně, proč to nebylo rovnou těch komunistických 99,9%) prohlásilo, že Renault19 je nejlepší rodinné auto v Evropě a kdyby si mohlo vybrat, chtělo by ho. Francouzi tedy tehdy chystali výrobu 19 s logem škodovky, ovšem pouze pro československý trh. Není pravda, že by rozvíjeli favorita, ten měl skončit.

Nakonec, kdo ví, jak funguje Dacie, odhadne z velkou mírou pravděpodobnosti, jak by to dopadlo u nás. Značka Dacie vyrábí čast modelů Logan, Sandero a Duster, přičemž tyto modely jsou vyvíjeny ve Francii a továrna v Rumunsku slouží ke dvěma hlavním účelům, jednak jako zavaděcí závod pro nové modely a jednak jako výrobce pro střední a západní Evropu. V Rusku se tyto vozy montují jako Renaulty a pokud se sem dovážejí přímo z Rumunska, jsou označeny rovněž jako Renaulty, ne Dacie. A to platí i pro ostatní výrobce mimo Evropu.

Takže, buďme rádi za ten nenáviděný VW a vzpomeňme si, co ta "státní", odbory "řízená" a vládou Dolního Saska "vlastněná" automobilka sliboval v té době a co se od té doby stalo. A dávat na stejnou úroveň Škodu a Dacii může jenom někdo, kdo je naprostý hlupák nebo dané problematice vůbec nerozumí.

Na a nakonec, i když ne v poslední řadě - VW musel svést v počástcích existence docela boj i o ono logo, jehož případnou úpravu tady zase znalci na základě jakési pokoutně získáné fotky bůhví odkud velice obsáhle a "odborně" komentovali. Ta zelená i onen lem jsou výsledkem velice složitého jednání se škodovkou plzeňskou. VW dokázal, že mu na tom logu záleží, Plzeň si tehdy nechala dokonce dost slušně zaplatit, pokud se nepletu. Dovedu si velice živě představit, jak by této situace využil Renault, aby poslední zbytky identity mladoboleslavského závodu poslal pohotově do kytek....
Avatar - white label
10. 12. 2010 17:49
Re: Bravwo
Myslím, že můj souhlas s tebou je na toto téma jasný, i proto začínám reakci na tebe slovem "ano"... :-)
Avatar - white label
10. 12. 2010 17:37
Re: nesouhlas
No, na poměry tehdejšího socialistického bloku to určitě tragédie nebyla, ale "střeva" měla prakticky totožné s poměrně velmi nevzhlednou a technicky poměrně zaostalou Š 110.
S takovým Fiatem 128 (1969), který byl v roce příchodu 110R evropským vozem roku, se celková kvalita jízdy nedala vůbec srovnat (osobní zkušenost)...
Avatar - twistedTSD
10. 12. 2010 17:27
Re: Bravwo
představa je pěkná, ale pochybuju, že by do toho Renault šel
Avatar - Emel
10. 12. 2010 10:22
Re: Bravwo
Přesně tak. Stejně tak u Renaultu by montování Twinga mohla být jen dočasným řešením před představením plnohodnotného modelu. Je ale známo, že jedním z důvodů odmítnutí nabídky Renaultu bylo, že Renault neplánoval výrobu vlastních vozů vyšších kategorií...