Před Teslou byla nejprodávanějším elektromobilem v USA... tato krabička
Elektromobily se v Americe prodávaly dávno před příchodem Elona Muska a jeho Tesly. Největší úspěch přitom slavil hodně zvláštní kousek.
Vozy automobilky Tesla dnes ve Spojených státech patří mezi nejžádanější zboží. Elon Musk ale zdaleka nebyl první, kdo se myšlenku čistě elektrických aut v USA pokoušel rozšířit. V minulosti vznikly elektromobily jako Chrysler TEVan, Chevy S-10, čistě elektrická verze Fordu Ranger, a zapomenout nesmíme ani na poutavý příběh GM EV1.
To všechno byly projekty velkých a úspěšných značek, přesto ani jedna z nich nevyráběla elektromobil, který by se v USA prodával nejvíce. Pro něj se musíme posunout v čase ještě dále, konkrétně do sedmdesátých let. V roce 1974 začala z výrobních linek sjíždět zvláštní krabička CitiCar společnosti Sebring-Vangurd (později Commuter Vehicles).
Produkce malého elektromobilu, který si za pouhých pár let existence vysloužil několik posměšných přezdívek, skončila roku 1977. Celkem se zhotovilo 4500 kusů. V absolutních číslech automobilismu je to jako kapka v moři, mezi elektromobily šlo ale o slušný zářez. A nejen na tu dobu, vždyť takový počet vyprodukovaných kusů v USA překonala Tesla až roku 2012 Modelem S.
Už tehdy nabízel výrobce tři varianty v závislosti na výkonu a kapacitě akumulátorů, přičemž ta nejsilnější měla, držte se, šest koní a svištěla rychlostí 56 km/h. Dojezd na jedno nabití byl přitom něco přes 60 kilometrů.
Vzhledem k těmto parametrům a samotnému designu auta nejde mezi sběrateli o elektromobil, o který by se mohli přetrhnout. Přesto nezpochybňujeme, že jde o hodně zajímavou část historie amerického automobilového průmyslu. Před časem se jeden takový kousek objevil v zámoří na prodej. Šlo o onu nejnašlapanější specifikaci v celku pěkném stavu. A cena? Majitel žádá 3500 dolarů, v přepočtu tedy něco přes 88 tisíc korun.