Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Představujeme: Liebherr LTM 1400-7.1 - Obratnost a pracovitost

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Mobilní jeřáby jsou náročně konstruovaná vozidla dosahující na vozovce rychlosti až 80 km/h. Tento jeřáb používá firma Švestka.

Společnost Liebherr vyrábí typovou řadu dvaceti mobilních jeřábů od modelu LTM 1030 – 2.1 až po nejtěžší model LTM 11200 – 9.1. jde o jedny z největších kolových jeřábů, a proto jsme se rozhodli jeden z takových na českých silnicích najít a podrobně jej představit.

Poháněné a řízené nápravy těchto unikátních vozidel tvoří dvou- až devítinápravové podvozky. Spolu se značnou světlostí (s dostatečnou mírou jejího nastavení) vozidla disponují výbornou manévrovatelností a průchodností v náročných podmínkách. Jsou poháněny vznětovými přeplňovanými motory Daimler Benz nebo vlastní konstrukce Liebherr s výkonem od 205 do 500 kW.

My jsme se podívali na jeden z největších modelů této řady působících v Česku, mobilní jeřáb LTM 1400-7.1. Ten provozuje firma Švestka. Pohon pojezdu vozidla je svěřen vznětovému přeplňovanému osmiválcovému motoru Liebherr D 9408 TI-E o výkonu 440 kW. Točivého momentu 2600 Nm se dosahuje při otáčkách 1200 až 1450 min-1. Chod motoru je elektronicky řízen datovou sběrnou technologií. Hydraulicky ovládaný teleskopický výložník je konstruován na maximální nosnost 400 tun, základní výškový dosah je 60 m (s příhradovým nástavcem dokonce 84 m), přitom má jmenovitý rádius 3 m. K pohonu funkcí jeřábu slouží vznětový přeplňovaný 4-válcový motor Liebherr o výkonu 240 kW.

Rám vozidla je ve skříňovém provedení se dvěma zabudovanými příčnými šachtami pro čtyři mohutné hydraulicky vysouvatelné a stavitelné opěry. Všechny nápravy mají jednoduchou montáž kol. Jsou hydropneumaticky odpružené s hydraulicky ovládaným blokováním.

Úžasnou konstrukci pohonu tvoří čtyři hnané z celkového počtu sedmi náprav, a to první, třetí, pátá a šestá. Ta třetí náprava je s diferenciálem a uzávěrem, zbylé nápravy mají rozvodovky rovněž s uzávěry diferenciálu. Koncové převody v kolech mají planetová soukolí.

Podíváme-li se na řízení směru tohoto stroje, najdeme první a třetí nápravy vzájemně mechanicky propojené. Hydraulický posilovač pochází od ZF, z hydročerpadel posilování jsou dvě poháněná od motoru a jedno od pohonu kol. Čtvrtá až sedmá náprava má elektrohydraulické ovládání rejdu podle zařazených programů pojezdu.

Pro potřeby přesného posunutí k dosažení přesné pracovní polohy vozidla umožňuje řízení všech náprav i diagonální posun v obou směrech (tzv. krabí pohyb). Míra rejdu všech režimů po předvolbě řízení se volí prostým natočením volantu.

Zpomalování stroje mají na starosti provozní brzdy zabudované v pohonném řetězci, a to výfuková, retardér na převodovce a na konci hnacího řetězce najdeme ještě elektromagnetickou brzdu TELMO. Provozní brzdy na kolech jsou jen bezpečnostní, parkovací brzdy s posilovačem se nacházejí na kolech 3. až 7. nápravy.

Pohodlná kabina řidiče připomíná prostředí komfortního automobilu. Je vybavena vším pohodlím od seřiditelného sedadla po multifunkční displej. Zvláštní ovládací panel je věnován nastavení rejdu všech náprav a volbě režimů pojezdu do oblouku nebo diagonálnímu posunu v žádaném směru, smyslu a vychýlení. K dispozici jeden silniční režim a k tomu šest speciálních. Ten pátý dovoluje zcela individuální nastavení jednotlivých náprav, přičemž počítač ještě zkoriguje případné chyby nastavení, aby nastavení jednotlivých náprav nebylo co do celku nesmyslné.

Systém umožňuje velmi rychlé a snadné ustavení polohy rozměrného vozidla podle potřeby umístění, vyložení jeřábu a potřebného manévrovacího prostoru při zdvihu a manipulaci s břemenem. Zkušený řidič dokáže s vozidlem neuvěřitelně snadno a hbitě manipulovat. Pro režim silničního pojezdu jsou jízdní vlastnosti, zvláště při vysokých rychlostech při přesunu, zabezpečeny systémy ABS a ASR.

TypLiebherr LTM 1400 – 7.1
Podvozek14 x 8 x 14
Kola a pneumatiky14.00 R 25
Světlost podvozku (mm)max. 420, hydraulicky stavitelná 250
Poloměr otáčení vnější (m)15,3
Motor Liebherrvznětový přeplňovaný osmiválec D9408 TI-E
Výkon (kW/ot. za min)440/2100
Točivý moment (N.m/ot. za min)2600/1200-1450
Spojkaspojka měniče toč.momentu
Měnič točivého momentuhydraulický, 1-stupňový
Převodovka mechanickáTC-TRONIC 12+2 s automat. Řazením
Retardérhydraulický, pětistupňový
Koncové převodyplanetová soukolí
Brzdybubnové pneumatické
Největší rychlost (km/h)80
Stoupavost (o)36
Pohotovostní hmotnost vozidla (t)84
Celková hmotnost protizávaží (t)140

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
1. 11. 2020 14:28
Re:
Mě vždy zajímalo jak se stěhujou ty jeřáby. My nedávno využili tuto firmu https://machinerymovers.cz/…tehovani-stroju/ na stěhování několikatunového stroje, tak jestli třeba to nebo jak :D
21. 3. 2020 07:06
Jeřáb
Takový jeřáb musí být skvělý pomocník. My máme na dílně také jeřáb a používáme ho každý den. Pořád potřebujeme něco někam překládat, a když přijede nový materiál, tak ho pomocí jeřábu složíme. Už na něm máme dokonce i jeřábovou váhu, kterou nám vedení koupilo z https://www.vahy-vaha.cz/jerabove-vahy , takže už konečně víme, jakou váhu sundáváme.
Avatar - www.skodaoctavia.cz
13. 11. 2009 08:10
Re: Foto
Taky si myslím. Fotky někde našel na netu.
12. 11. 2009 21:22
bulvár?
Dneska už může do novin psát opravdu každý blbec. Námět článku je výbornej, je to změna, člověk si trochu odpočine od těch tédéíček, ale měl by autor čerpat z nějakýho solidního zdroje a ne od vrátnýho firmy Švestka. Nechápu, jak může mít náprava mezinápravovej dif. - tohle není překlep - to je amatérismus
12. 11. 2009 20:54
A dál?
To je tedy pěkně odfláknuté. Co jízdní vlastnosti, drží v zatáčkách? Přejezdy příčných nerovností? Popis výbavy jako klimatizace, metalíza, nabízená litá kola?
A jak mohl zapomenout na plasty v interiéru???